مالیات اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۱ حذف شد

در تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، بندی به منظور اخذ مالیات از اینفلوئنسرها وجود داشت که بر اساس آن، درآمد رسانه‌های کاربر محوری که بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده دارند، مشمول مالیات بر درآمد میشد. اما دولت سیزدهم این بند را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف کرده است.

مالیات اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۱ حذف شد

 مالیات اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۱ حذف شد

 

مسیر اقتصاد نوشت: طبق بند «ذ» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۰ درآمد کاربران بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور مشمول مالیات بر درآمد می شود. اما به تازگی با انتشار لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ این بند از قانون حذف شده است. در واقع اینفلوئنسرها همچنان در فضای دیجیتال مارکتینگ به کسب درآمد بدون پرداخت مالیات مشغول هستند.

بهنوش بختیاری

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ اینفلوئنسر کیست؟

 

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به تمام فعالیت هایی که منجر به کسب سود در فضای دیجیتال می شود، گفته می شود. اینفلوئنسر نیز شخصی است که جمعیت یا گروهی از افراد از آنها به هر نحوی تاثیرپذیری سیاسی، اجتماعی و یا حتی اقتصادی دارند.

فودبلاگر

در ایران اینفلوئنسر مارکتینگ در رسانه های کاربر محوری همچون اینستاگرام و یوتیوب رونق دارد و اینفلوئنسرها از طریق این شبکه ها به کسب درآمد می پردازند. برخی از معروفترین گروه های اینفلوئنسر مارکتینگ بازیگران سینما، تلویزیون و حتی فود بلاگرها هستند.

 

چرا باید از اینفلوئنسرها مالیات گرفت؟

 

طبق ماده ۱ قانون مالیات های مستقیم هر شخص حقیقی نسبت به کلیه درآمدهای اکتسابی مشمول مالیات است.

اینفلوئنسرها نیز به مانند تمام مشاغلی‌ که در کشور فعالیت تجاری و اقتصادی می کنند مشمول مالیات هستند زیرا که آن‌ها نیز به اندازه دیگر کسب و کارها و یا حتی بیشتر از زیرساخت هایی همچون اینترنت گسترده، امنیت، شبکه بانکی و مالی و … استفاده می کنند و درآمد آن ها نیز می بایست مشمول مالیات بر درآمد باشد.

همچنین نمی توان بین اینفلوئنسر‌ها با گروه های مختلف دیگری که در جایی غیر از فضای دیجیتال مشغول بازاریابی هستند و درآمد آنها مشمول مالیات است، تفاوت قائل شد.

در خارج از ایران کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، بریتانیا و هند اینفلوئنسرها را به عنوان کسب و کارهای خود اشتغالی بیان کرده و حتی از آنان با عنوان پیمانکاران شخصی یاد می کنند.

پویان مختاری

 

جولان نجومی بگیران مجازی با مالیات صفر

 

ازگردش مالی اینفلوئنسرها در ایران عدد دقیقی دردسترس نیست. اما در سایت heepsy که در زمینه داده کاوی در دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار است، آماری درباره ایران ارائه شده است. بر این اساس در حال حاضر حداقل ۷۵ هزار صفحه اینستاگرامی در ایران وجود دارد که درحال درآمد‌زایی هستند. از این آمار تنها ۴۰۱ صفحه بین ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار یعنی بالغ بر ۳۰۰ تا۷۵۰ میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

البته باید در نظر داشت که heepsy وبگاه بازاریابی دیجیتال است و اطلاعاتی که منتشر کرده است جنبه تجاری دارد.

در واقع اگر شخصی قصد بازاریابی در رسانه های اجتماعی ایرانی را داشته باشد، این وبگاه اطلاعاتی همچون تعداد دنبال کنندگان، میزان هزینه تبلیغات، دنبال کنندگان واقعی، و …را به کاربران معرفی می کند و آمار آن، تمام صفحات اجتماعی کشور ایران را در برنمی گیرد. با این حال اعداد ذکر شده قابل توجه است.

طبق تحلیل این سایت تعداد صفحه های اینستاگرامی بالای ۵۰ هزار دنبال کننده در ایران حدود ۱۷ هزار صفحه تخمین زده می شود. البته با کمی زیست در فضای اینفلوئنسر مارکتینگ ایران می توان متوجه شد که این عدد بسیار کمینه است و احتمالا با بررسی های بیشتر به عدد بسیار بزرگتری نیز می توان رسید.

 

بازارهای دیجیتال بستری مناسب برای فرار مالیاتی

 

بازارهای دیجیتال به علت این که پدیده های نوظهوری هستند، می‌توانند بستر خوبی برای فرار مالیاتی باشند اما خود اینفلوئنسرها نیز به علت اینکه گروه های نسبتا زیادی از مردم دنبال کننده آن ها و متاثر از آن ها و شهرتشان  هستند، معمولا از حاشیه امن بیشتری به نسبت دیگر فعالان اقتصادی برخوردار بوده و همین باعث می شود احتمال تمکین مالیاتی در این گروه ها کاهش یابد.

لذا با توجه به درآمدهای بالای این حوزه، ضروری است سازمان امور مالیاتی عزم جدی تری برای مالیات ستانی از این نوع صنعت و گروه های فعال در آن داشته باشد.

فرار مالیاتی اینفلوئنسرهای مالیاتی اگر هزینه ای برای آنها در پی نداشته باشد و از طرف حاکمیت جدی گرفته نشود، باعث می شود دیگر فعالین این حوزه که به وظایف مالیاتی خود عمل می کنند، دلسرد شده و به سمت فرار و اجتناب مالیاتی حرکت کنند.

 

راه مناسبی که سازمان امور مالیاتی می تواند آن را عملی و اجرایی کند، مالیات ستانی از گروه مشخص و مشهوری از اینفلوئنسرها است، به این صورت که در مرحله اول، مالیات ستانی از این گروه را شروع کند و همچنین برای نظارت بر حسن اجرای این کار، از اطلاعات شخص ثالث و همگانی عموم مردم و حتی دنبال کنندگان گروه نام برده شده استفاده کند و دیگر گروه ها را نیز با استفاده از ظرفیت و نظارت مردمی شناسایی نماید

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها