جزیره کیش ، جاذبه گردشگری ایران

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران یکی از اولویت های سفر خانواده های ایرانی برای یک جای خوب,جزیره کیش است که در جنوب کشور ایران واقع گردیده است. با نزدیک تر شدن گام های بهار، بازار سفر بر روی سیاحان و مسافران آغوش می گشاید و در این میان بندرها، شهرهای ساحلی و جزایر، مسافران پر شماری دارند و یکی از این جزایر کیش است که آمیخته ای از جاذبه های طبیعی، تاریخ و فرهنگ است.

جزیره کیش ، جاذبه گردشگری ایران

جزیره کیش با مساحت افزون بر 90 کیلومتر مربع در فاصله 18 کیلومتری کرانه جنوبی ایران در استان هرمزگان واقع است. طول این جزیره 15 کیلومتر در محور شرقی غربی و پهنای آن هفت کیلومتر در محور شمالی جنوبی است.

این جزیره از طبیعتی منحصر به فرد برخوردار است. سواحل آرام با ماسه های مرجانی، آب زلال دریا که شفافیت آن امکان مشاهده انواع آبزیان را در عمق چند متری ممکن می سازد، پوشش گیاهی چشم نواز در زمستان و اوایل بهار در کنار مجموعه ای از ظرفیت های گردشگری و تفریحی شمار زیادی از هموطنان و اتباع سایر کشورها را برای بهره مندی از این جاذبه های طبیعی روانه این نقطه از ایران می کند.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران :: کیش در گذر زمان

شهر باستانی حریره نمادی از تاریخ جزیره کیش است. این جزیره با منابع آب شیرین در خلیج فارس، سالیان سال از این موهبت خداوندی به عنوان کالا در تجارت با دنیای پیرامون بهره برده است. شاید حریره ملکه قصر خاندان قیاصره حکمرانان کیش در حدود 900 سال قبل فکر نمی کرد که عمارت اعیانی آنها روزی کانون بازدیدها در سفر به کیش شود.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

برای آنان که با خودروی شخصی به جزیره کیش سفر می کنند امکان حضور در این نقطه گردشگری که سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، به راحتی فراهم است.

آنان که با هواپیما به این جزیره سفر می کنند، می توانند با پرداخت هزینه اندکی تور گردشگری نیمروزی جزیره را انتخاب کنند و از شهر تاریخی حریره، بندرگاه و مسجد جامع حریره، درخت سبز، شهر زیرزمینی کیش (کاریز)، آب انبار سنتی، جاذبه طبیعی کلبه هور و کشتی یونانی در نوار ساحلی شمال و غرب جزیره بازدید کنند.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایرانردپای برخی مورخان و شاعران بزرگ فارسی زبان نیز در آثار آنان به جا آمده است … سید جعفر حمیدی مولف کتاب سعدی در کیش احتمال داده است که یکی از مکان های دیدار این شاعر بلندآوازه ایران با گروهی از بازرگانان در شهر تاریخی حریره کیش روی داده است.

در این کتاب آمده است: رونق و درخشش خیره کننده کیش در تجارت در داستان سعدی در کتاب گلستان بازتاب یافته است.آنجا که می خوانیم: بازرگانی را شنیدم که 150 شتر بار داشت و 40 بنده خدمتکار، شبی در جزیره (کیش) مرا به حجره خویش درآورد و همه شب نیارمید از سخن های پریشان گفتن که فلان انبازم به ترکستان است و فلان بضاعت به هندوستان…

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایراندرخت سبز، کهنسال ترین درخت از نوع لور جزیره کیش نیز کانون بازدید گردشگران در سفر به این جزیره است که مشاهده فضای سبز اطراف آن که نظیر آن در مناطق خوش آب و هوای کشور است برای برخی گردشگران جالب توجه است.

:: سفر به عمق 28 متری جزیره کیش

تجربه سفر به عمق 14 تا 28 متری زمین در جزیره کیش را با حضور در مجموعه شهر زیرزمینی کیش می توان به دست آورد. گذر در آبراه های رشته قنات های قدیمی جزیره کیش که با سرمایه گذاری منصور حاجی حسینی سرمایه گذار ایرانی مقیم آلمان امکان تردد یافته اند، مسافران را با گوشه هایی از تاریخ جزیره آشنا می کند.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

حضور در دل جزیره کیش، معنا و مفهوم جنس مرجانی جزیره را بیش از پیش برای گردشگران به تصویر می کشد.گردشگران در این مجموعه علاوه بر راهنمایان مستقر در مسیر از راهنمای صوتی ضبط شده در طول مسیر اطلاعات زیادی درباره تاریخ جزیره کیش کسب می کنند و در مسیر پایانی، فرصت استراحت در فضایی سرسبز در دل زمین با شنیدن موسیقی سنتی و اصیل ایرانی برای آنان مهیا می شود.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

فسیل جانداران دریایی و نقشه های تاریخی خلیج فارس بر غنای این مجموعه افزوده است.

:: سنت و مدرنیته، همدلی و وحدت

هرچند ساختمان های مدرن و نوساز وجه غالب معماری جزیره کیش است اما می توان بافت های سنتی محله های بومیان در منطقه سفین (عرب ها) را به عنوان در کنار هم قرار گرفتن سنت و مدرنیته در این جزیره تعبیر کرد. حضور هم آوا و همسوی برادران شیعه و سنی در کنار یکدیگر در ساختن جزیره کیش، فضای وحدت و همدلی کم نظیری را در این جزیره به تصویر کشیده است.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

حضور در شمال غرب جزیره کیش، امکان مشاهده اسکله تفریحی میرمهنا، دو مسجد مهم شیعیان و اهل تسنن در نزدیکی یکدیگر، اسکله ماهیگیری و بازار ماهی فروشان را فراهم می کند.مسیر بازار عرب ها را به سمت غرب که ادامه دهید، در چشم انداز شمالی، کرانه جنوبی کشورمان و تاسیسات بنادر چارک و آفتاب و نخستین هتل در حال ساخت ایران بر روی دریا را مشاهده می کنید.

:: کلبه هور دوباره متولد شد

کلبه هور، دماغه و پیش رفتگی خشکی در آب خلیج فارس در شمال غربی جزیره کیش، فرصت کم نظیری را برای درک زیبایی های طبیعت و خروش موج های دریای نیلگون فراهم آورده است.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

اگر نوروز حتی کمی این سوتر تا آبان، به کیش سفر کرده و به کلبه هور رفته بودید، این جاذبه طبیعی گردشگری را متفاوت خواهید یافت.طراحی فضای کلبه هور، برافراشته شدن نخل ها و ساماندهی این نقطه برای میزبانی مناسب تر گردشگران از اقداماتی است که در مدت زمان نزدیک به دو هفته در دوره جدید مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش عملیاتی شده است.

:: غروب خاطره انگیز کشتی یونانی

از کلبه هور، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران که برفراز کشتی یونانی برافراشته شده نمایان است. کمتر از دو دقیقه با ماشین به کشتی یونانی می رسید. ضمن این که توصیه می شود فرصت دیدن صخره های مرجانی جزیره و حرکت موجودات دریایی ریز در این مسیر را از دست ندهید.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

کشتی یونانی حدود نیم قرن است اینجا در ساحل به گل نشسته و با وجود فرسایش، در کنار منظره غروب خورشید در آب های خلیج فارس هنوز در قاب تصویر گردشگران به عنوان خاطره ای از کیش قرار می گیرد. کمی آن سوتر، سازه برج و موزه نماد شهری در حال احداث جزیره کیش را مشاهده می کنید که در سال های آینده به مجموعه نمادهای این جزیره افزوده می شود.

مسیر کشتی یونانی را به سمت جنوب که ادامه دهید ممکن است گله های آهوان را ببینید، در سرشماری آذر سال 89 شمار آهوان این جزیره 689 راس بود. با توجه به این که آهوان جزیره به پارک آهوان منتقل می شوند، برخی گردشگران دیدن آهوان آزاد را به مثابه خوش شانسی در سفر به کیش قلمداد می کنند.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

در ادامه این مسیر، سازه های شهر در حال احداث پدیده و در ادامه مسیر، پارک آبی در حال ساخت که خلا آن در کیش احساس می شود، را می توان مشاهده کرد. حرکت در امتداد ساحل در جزیره کیش فرصت دیدن صخره های بکر با نقش و نگار مرجان ها در طول سده های گذشته و دیدن سایت حفاظت شده تخم گذاری لاک پشت ها را فراهم می آورد.

این سایت حفاظت شده، به حدی برای لاک پشت های در حال انقراض پوزه عقابی امن است که آنها هر سال برای تخمگذاری، خود را به نوار ساحلی کیش می رسانند.

:: نمایش دلفین بر بال سیمرغ

در امتداد ساحل جایی را می یابید که سرآغاز پیست دوچرخه سواری ساحلی است، در حوالی این مکان، پارک دلفین ها قرار دارد که با وجود این که سال ها از راه اندازی آن سپری شده است اما هنوز حرکات زیبای دلفین ها و شیرهای آبی آن یکی از جاذبه های پرطرفدار برای گردشگران است و برای تهیه بلیت و دیدن این مجموعه باید وقت بسیاری اختصاص داد.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

باغ پرندگان، سیرک حرکات نمایشی بدون بهره گیری از حیوان (کلاسیک شو)، آکواریوم آب شور، نمایش دلفین و شیرهای دریایی (دلفین شو) و برنامه های هنری با مضمون موسیقی و نمایش طنز (پرشین شو) از جمله برنامه های پارک دلفین است.

امکان جدید تفریحی در پارک دلفین، شنا با دلفین برای افراد در سنین مختلف است که گردشگران در صورت تمایل می توانند آن را در سفر به کیش تجربه کنند، هرچند بهای بلیت این فرصت استثنایی به حدی است که برای همه گردشگران مقدور نیست.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

ساحل سیمرغ و پارک ساحلی آن از حوالی پارک دلفین آغاز و تا نزدیکی اسکله مرجانی ادامه می یابد. برای آنها که با خودرو به کیش سفر می کنند یا خودرو از مراکز و هتل ها، اجاره (رنت) می کنند، گردش در مسیر ساحلی کیش جاذبه های خاص خود را دارد.اسکله مرجانی در ادامه این مسیر آنجا که برج های دوقلوی کیش قرار دارند، همچنان برای گردشگران پرطرفدار است.

:: آن سوی مرز را فراموش کنید

جزیره کیش محیطی مناسب برای اجرای برنامه های طنز موسوم به جنگ های شبانه را فراهم آورده است که برخی سلیقه ها، آن را جایگزین مناسبی برای فراموشی آن سوی آب ها می دانند و در این زمینه، رعایت خط قرمزها را فرصتی برای حضور خانواده ها در محیطی شاد تلقی می کنند.

سافاری یا همان تور صحرانوردی جاذبه ای است که برخی گردشگران ایرانی آن سوی آب با آن آشنایی دارند.هم اینک تور صحرانوردی جزیره کیش در قالب مجموعه ای کامل از تفریحات در رقابت با مشابه این تور در آن سوی مرزها قرار دارد.

تورصحرانوردی جزیره کیش که این روزها در نوبت بعدازظهر خدمات خود را عرضه می کند، مقرر شده است در ایام تعطیلات نوروز در نوبت صبح نیز برنامه داشته باشد.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

اگر گردشگران جمعی شش نفره باشند، می توانند با هماهنگی قبلی، سوار بر یک دستگاه لندکروزر جاذبه های طبیعی جزیره را گشت بزنند و یک تور سافاری ماشین نیز سوار شوند و در عین حال، بهای تمام شده یک تور صحرانوردی را پرداخت کنند.

در میان تفریحات آبی جزیره کیش مانند جت اسکی، چتربازی بر فراز دریا (پاراسل) و… جت اسکی یکی از تفریحاتی است که طرفداران زیادی دارد.همچنین کشتی های آکواریوم جزیره کیش، خود را برای فعالیت در تمام ساعات روز و سفر یک ساعته گردشگران نوروزی به روی سایت مرجانی جزیره کیش در فاصله حدود یک کیلومتری این جزیره آماده کرده اند.

:: آموزش نظم و قانون

جزیره کیش از بالاترین شاخص های امنیت در کشور برخوردار است اما این به آن معنا نیست که مراقبت های معمولی را در سفر به این جزیره می توان از یاد برد. این جزیره همچنین مکان مناسبی برای یادآوری مقررات راهنمایی و رانندگی است.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

کاستن از سرعت و روشن کردن چراغ راهنمای سمت چپ هنگام رسیدن به میدان، حق تقدم عبور با خودروی در حال گردش در میدان، حق تقدم عابر پیاده در محل های خط کشی شده و رعایت سرعت مجاز که در سطح شهر بین 30 تا 60 کیلومتر و در معدود معابر منتهی به خارج شهر 70 و 80 کیلومتر از جمله این مقررات است.به رانندگان وسایل نقلیه که با خودرو به کیش سفر می کنند توصیه می شود قبل از ورود به این جزیره جرایم احتمالی راهنمایی و رانندگی خود را بپردازند.

:: کیش برای میزبانی خاطره انگیز آماده می شود

سازمان منطقه آزاد کیش با برگزاری نشست های ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی یک ماه زودتر از سالیان قبل در تدارک میزبانی خاطره انگیز از مسافران نوروزی است. تدارک برای راه اندازی تور گردشگری آبی به جزیره هندورابی از جمله این تمهیدات است.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

راه اندازی این تورها به واسطه نبود زیرساخت مناسب در جزیره هندورابی با دشواری خاصی همراه بوده است اما با تلاش های صورت گرفته در چند ماه اخیر، تاسیسات آب شیرین کن و تولید برق برای زمینه سازی سفر روزانه 100 گردشگر فراهم شده است.

نگاهی به جزیره کیش جاذبه گردشگری ایران

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها