درمان پوست چرب و علت‌های آن

اگر شما هم پوست صورتتان چرب است یا دست کم قسمتی از آن مانند پیشانی و بینی چرب است حتما به دنبال راه کاری هستید تا بتوانید از شر این چربی ها خلاص شوید کـــه در این مقاله به صور مفصل به آن می پردازیم.

درمان پوست چرب و علت‌های آن

چرب بودن پوست صورت مسأله ی دردسرسازی است کـــه می تواند منجر به مشکلات مختلفی مثل انواع جوش و لکـــه های پوستی شود. اما اگر برایتان سؤال است کـــه چرا پوست صورت تان چرب است، باید بدانید کـــه چرب بودن پوست معمولاً نتیجه ی فعالیت بیش از اندازه ی غدد چربی پوست (غدد برون ریز درون پوست) است. این مسأله می تواند منجر به بروز جوش و مسدود شدن منافذ پوست شود. با این حال، عوامل دیگری هم وجود دارند کـــه می توانند باعث چرب شدن پوست صورت شوند. در ادامه با این عوامل آشنا خواهیم شد.

 

۱- ژنتیک

ژنتیک نقش پررنگی در چرب بودن پوست دارد و احتمال دارد به همین دلیل باشد کـــه پوست چربی دارید.پوست چرب هم مانند بسیاری از دیگر چیزها، یک ویژگی ارثی است. اگر یکی از والدین، پوست چربی داشته باشد، احتمال زیاید وجود دارد کـــه فرزند آن ها هم پوست چربی داشته باشد.

 

۲- نوسانات هورمونی دوران بلوغ

هورمونی کـــه غدد بدن را به تولید بیشتر چربی وا می دارد، هورمون مردانه ی آندروژن است کـــه هم در بدن مردان وجود دارد و هم در بدن زنان.هر چه میزان این هورمون در بدن بیشتر باشد، چربی بیشتری از غدد تولید می شود و از طریق منافذ پوست به بیرون آن تراوش می کند. به علاوه، چرب بودن پوست در دوران بلوغ کـــه سطح هورمون ها در بدن به بیشترین حد خودشان می رسد، مشکل شایعی است. با بالا رفتن سن، پوست احتمالاً چربی کمتری تولید می کند و خشک تر می شود.

 

۳- استفاده از محصولات پوستی نامناسب

استفاده از محصولات پوستی ای کـــه مناسب پوست شما نیستند می تواند باعث چرب شدن بیش از اندازه ی پوست شود. این مشکل به ویژه در زمستان ها شایع است، یعنی زمانی کـــه مردم به استفاده از مرطوب کننده های سنگین تری روی می آورند کـــه پوست را چرب تر و منافذ آن را مسدود می کنند.شما آنقدر باید محصولات مختلف را امتحان کنید تا بالاخره محصولی کـــه دقیقا مناسب پوست تان باشد را پیدا کنید.

 

۴- استفاده از شوینده ها و اسکراب های قوی

ممکن است برای کم کردن چربی صورت تان سراغ شوینده ها و اسکراب های قوی ای رفته باشید، در حالی کـــه این محصولات در حقیقت تأثیر معکوس دارند و باعث خشکی بیش از اندازه ی پوست می شوند. این خشکی بیش از اندازه، میزان چربی در سطح پوست را افزایش می دهد، چرا کـــه پوست متوجه این خشکی می شود و با تولید بیشتر چربی سعی می کند آن را جبران کند.

 

۵- ابتلا به درماتیت سبوره ای

مشکلات پوستی ای مانند درماتیت سبوره ای (وجود پوسته های نازک روی صورت یا کف سر) و تینه آ ورسیکالر (لکـــه های پوسته پوسته، سفید رنگ و کم رنگ در مرکز قفسه سینه و پشت) در افرادی کـــه پوست چرب دارند شایع تر است اما چرب بودن پوست عامل بروز این بیماری ها نیست. چیزی کـــه باعث به وجود آمدن این بیماری های پوستی می شود نوعی قارچ است، اما چربی پوست محل مناسبی برای رشد و تکثیر این قارچ است. بنابراین اگر به این بیماری ها مبتلا باشید، احتمالاً پوست چربی هم دارید.

 

۶- جوش مزمن

افرادی کـــه دچار مشکل جوش مزمن و بیماری هایی هستند کـــه بروز جوش از عوارض آن ها است، اغلب غدد چربی بزرگ تری دارند، مسأله ای کـــه باعث تولید بیشتر چربی در پوست می شود.

 

۷- چرب بودن موها و کف سر

ممکن است این چربی موها و کف سرتان باشد کـــه به پوست صورت تان تراوش می کند. شستن روزانه ی موها با شامپوهای ملایم می تواند به کم کردن شدت این مشکل کمک کند.

 

۸- استفاده از لوازم آرایشی چرب

چربی پوست شما می تواند به دلیل استفاده از محصولات پوستی یا آرایشی چرب باشد. بنابراین استفاده از این محصولات را کنار بگذارید و از شوینده های ملایم و لوازم آرایشی فاقد چربی یا کم چربی استفاده کنید.

 

۹- رژیم غذایی نامناسب

تحقیقات نشان داده بسیاری از محصولات لبنی مثل پنیر، کره و شیرمی توانند غدد چربی درون پوست را تحریک کنند و باعث تولید بیشتر چربی شوند. چون در محصولات لبنی هورمون هایی وجود دارند کـــه می توانند باعث برهم خوردن تعادل میزان تولید چربی در بدن شوند.

 

۱۰- آرایش سنگین

مواد آرایشی ای کـــه روی پوست می ماسند می توانند منافذ آن را آلوده و مسدود کنند.این یک علامت است و نشان می دهد کـــه غده های پوست شما چربی بیشتری تولید می کنند تا خشکی ای کـــه زیر کرم پودرتان پنهان مانده را کمتر کنند. این حالت بیشتر زمانی رخ می دهد کـــه شخص سعی می کند با آرایش زیاد، جوش یا لکـــه ای را پنهان کند، مسأله ای کـــه تنها باعث تحریک و قرمزی بیشتر پوست می شود.

 

۱۱- کم آبی بدن

وقتی آب کافی در سیستم بدن ما وجود نداشته باشد، بدن سعی می کند با ارسال سیگنال به غدد چربی، آن ها را به تولید بیشتر چربی وادار کند و با این کار، کمبود آب را جبران کند و جلوی خشکی پوست را بگیرد. کار غدد چربی پوست، چرب کردن آن است، به این ترتیب اگر این غده ها نشانه ای مبنی بر نیاز به طراوت بخشی به پوست دریافت کنند، شروع به تولید چربی می کنند.

پاکسازی چربی صورت،علت چرب شدن پوست سر،علت چربی پوست صورت طب سنتی،علت چرب شدن بینی،علت مرطوب شدن پوست،قرص کاهش چربی پوست،داروی گیاهی برای پوست چرب،علت چرب شدن پوست صورت بعد از جراحی بینی

منبع: روزیاتو
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها