کاهش روند بستری مرگ و میر کرونا

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که روند بستری و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا رو به کاهش است.

کاهش روند بستری مرگ و میر کرونا

به گزارش مستقل آنلاین ، قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار داشت: خوشبختانه در شرایطی قرار داریم که روند بستری و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا رو به کاهش است.

وی با بیان اینکه از مردم خواهش می‌کنیم این همیاری را ادامه دهند، گفت:با این کار می‌توانیم بار بیماری را به حداقل برسانیم؛ بعد از 6 ماه کار شبانه روزی خدمات کرونایی در بیمارستان‌ها، دستاوردهای خوبی داشته ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: 190 آزمایشگاه تشخیص کرونا را انجام می‌دهند و به اضافه اینکه توسعه سی تی اسکن نیز داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه از دستاوردهای مهم ما فراهم کردن زیر ساخت‌های دوراپزشکی است، گفت: اکنون ما از ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز گرفته‌ایم و بیمه‌ا می توانند خرید خدمات کنند و ویزیت، مشاوره و تصویر برداری بیماران انجام می‌شود.

جان بابایی یادآور شد: در 30 نقطه کشور این زیر ساخت‌ها آماده شده است و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می توانیم در مناطق کم برخوردار ویزیت از راه دور، مراجعه به مراکز تخصصی و فوق تخصصی بدون حضور بیمار انجام شود و خدمات دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه دارو و ارائه خدمات در این حوزه زیر ساخت‌های آن در حال آماده شدن است که در مرحله بعد انجام می‌شود. وزیر بهداشت آیین نامه کلینیکال و دوراپزشکی را ابلاغ کرد تا مراجعات مردم به مطب‌ها و بیمارستان‌ها کمتر شود.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه آموزش کادر درمان برای خدمات غیر تهاجمی در حال انجام است، افزود: تأثیر داروی کورتن در بهبودی بیماران کرونا در مطالعات دنیا ثابت شده است و اگر در روزهای اول مورد استفاده قرار گیرد، مثبت است اما مصرف دیگر داروها باعث کاهش میزان مرگ و میر نمی‌شود.

جان بابایی تصریح کرد: آنچه ثابت شده این است که خدمات پزشکی و استفاده از مراقبت‌ها و وسایل غیر تهاجمی بیشترین تأثیر را در کاهش مرگ و میر دارد. همچنین به موضوع آموزش‌های کوتاه مدت در استفاده از وسایل غیر تهاجمی توجه کرده‌ایم و یکی از این اقدامات ارتباط بین بیمارستان‌های کوچک با بزرگ است و اکنون در اکثر بیمارستان‌ها تبحر لازم برای استفاده از این دستگاه‌ها را دارند.

وی با اشاره به نگرانی در خصوص فصل پاییز و همراهی کرونا با آنفلوآنزا، گفت: برنامه بسیار خوبی دولت تا پایان سال دارد و 14 هزار تخت بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی و کلینیکی ایجاد می‌شود. البته نمی توانیم بگوییم در آینده مشکلی نخواهیم داشت اما شرایط فعلی کنترل شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت بیان داشت: در خصوص داروی رمدسیویر هیچ مطالعه‌ای در دنیا وجود ندارد که این دارو مرگ و میر کرونا را کاهش می‌دهد و تا زمانی که این اثر بخشی مشخص نشود در پروتکل درمانی کشوری گذارده نمی‌شود و تنها دارویی که در دنیا ثابت شده میزان مرگ و میر را کاهش می دهد کورتن است و در کنار آن نیز داروهای ضد التهابی و ضد انعقادی نیز موثر است.

جان بابایی با اشاره به اینکه هزینه ایجاد یک تخت بیمارستانی حدود یک میلیارد تومان است، افزود: هزینه تخت ویژه 50 تا 100 درصد بیشتر بوده و بین 1.5 تا 2 میلیارد تومان هزینه در بر دارد. 

* در حال تقسیم 3 هزار نیروی متخصص در کل کشور هستیم

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره تمهیدات لازم در تامین کادر درمان بیمارستان‌ها در صورت بروز موج کرونا در پاییز، اظهار داشت: در حال تقسیم 3 هزار نیروی متخصص در کل کشور هستیم و امسال 3 ماه زودتر این تقسیم نیروی متخصص را انجام داده‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت متذکر شد: ظرفیت‌هایی در خصوص نقاهتگاه ها داریم ؛ البته در قبل از این مراکز خیلی استفاده نشد؛ ضمن اینکه موضوع مراقبت و کنترل بیماران در منزل از طریق مجازی توسط پزشکان را هم در برنامه داریم.

جان بابایی با اشاره به هزینه درمان بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: متوسط بین 2.5 میلیون تومان هزینه بیمار در بخش کروناست و اگر به بخش آی سی یو برود هزینه 4.5 میلیون تومان می رسد اما بر اساس مصوبه 5 تا 10 درصد هزینه را بیماران پرداخت می‌کنند؛ به طوری که اگر بیمار از طریق سیستم ارجاع برود 5 درصد و غیر از آن 10 درصد کل هزینه را پرداخت می کند.

وی متذکر شد: بیمارانی که توان مالی برای پرداخت همین مقدار هزینه را هم نداشته باشند با تشخیص واحد مددکاری بیمارستان به صورت رایگان درمان می‌شوند.همچنین باید گفت درآمد بیمارستان‌ها پایین آمده و به طور متوسط 50 درصد کاهش داشته است.

معاون درمان وزیر بهداشت  با اشاره به اثر بخشی داروی کورتن در درمان بیماران کرونایی، توضیح داد: اولا بیمار باید بستری باشد و در حالت سرپایی یا پیشگیری از ابتلا این دارو هیچ تاثیری ندارد.در کنار آن اینترفون و ضد لخته هم موثر است. همچنین داروهای کلرکین و ناپروسکن و مسکن و نیز دی هیدرامین در درمان بیماران سرپایی نیز موثر است  و علائم را کم می‌کند.

جان بابایی متذکر شد: آماری که وزارت بهداشت اعلام می‌کند دقیقا افراد مبتلا، بهبود یافته و فوتی روزانه است که شفاف اعلام می کنیم. همچنین زایشگاه ها آلوده نیست و جای نگرانی وجود ندارد و ایمن است؛ البته مواردی داشتیم که مادران باردار با آلودگی به ویرس به زایشگاه رفته اند اما بارداری آنها نیز ختم شده است.

منبع: فارس

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها