کوچ تقاضای مسکن از تهران

تفاوت قیمت مسکن در تهران و شهرستان‌ها باعث شده برخی متقاضیان مسکن، تقاضای خود را از تهران به شهرهای دیگر منتقل کنند و با اینکه معاملات در تهران به‌خاطر صعود قیمت‌ها افت پیدا کرد اما در شهرهای دیگر رونق بیشتری بگیرد.

کوچ تقاضای مسکن از تهران

روزنامه دولتی «ایران» در گزارشی به بررسی وضعیت این روزهای بازار مسکن پرداخته است که در ادامه مهمترین بخش‌های آن می‌آید.

به گزارش مستقل آنلاین : بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، بیشترین متوسط قیمت مسکن در استان‌های دیگر (بغیر از تهران) در تابستان سال 98 مربوط به استان اصفهان و معادل 4 میلیون تومان است. در همین بازه زمانی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران 13 میلیون تومان بود. به این ترتیب تفاوت متوسط قیمت در شهر تهران با گرانترین شهر دیگر 9 میلیون تومان است.کمترین قیمت مسکن در همین زمان مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با متوسط قیمتی کمتر از 2 میلیون تومان است. همین تفاوت قیمت‌ها باعث شد برخی متقاضیان مسکن، تقاضای خود را از تهران به شهرهای دیگر منتقل کنند و با اینکه معاملات در تهران به‌خاطر صعود قیمت‌ها افت پیدا کرد اما در شهرهای دیگر معاملات با رونق بیشتری انجام می‌شد.

از طرف دیگر با افزایش وام مسکن قدرت خرید این وام(برای خانه ای با متراژ و امکانات مساوی) در شهرهای دیگر بسیار بیشتر از تهران بود. به‌همین دلیل متقاضیان به خرید مسکن در شهرهای دیگر بیشتر تمایل داشتند. برای مثال در شهر اردبیل پوشش وام مسکن برای خرید واحدی 60 متری 80 درصد بود در حالی که این عدد در شهر تهران کمتر از 15 درصد است. با اینکه میزان وام مسکن برای زوج‌های تهرانی 200 میلیون تومان و در شهرهای بزرگ دیگر 160 میلیون تومان است اما به‌خاطر تفاوت قیمت در تهران و شهرهای دیگر، میزان پوشش‌دهی وام مسکن در شهرهای دیگر بیشتر از تهران است.

تورم اجاره در استان‌ها
بر اساس گزارش مرکز آمار، در زمستان ٩٨، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد 169.3 رسید که نسبت به فصل قبل (162.8)، ٤ درصد افزایش داشته است.

در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان سمنان با 7.7درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با 0.6درصد افزایش است. درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل زمستان 98 نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، 22.9درصد است که نسبت به فصل پاییز 98(21.6درصد)، 1.3واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان لرستان با 35.7درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با 9.4 درصد افزایش است. به‌عبارتی خانوارهای استان لرستان به طور متوسط 12.8واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان آذربایجان غربی 13.5 واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل در بخش اجاره بها، برابر 23.2 درصد است.

در پاییز سال 98 نیز متوسط قیمت هر متر آپارتمان در کشور معادل 4 میلیون و 100 هزار تومان بود که نسبت به فصل مشابه سال 97 بیش از 59 درصد رشد را نشان می‌دهد.

منبع: فارس

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها