ارزیابی سلامت عصبی با ردیابی شبکیه چشم

محققان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا سیستم هوشمندی را توسعه داده‌اند که قابلیت تشخیص اختلالات عصبی را با دقت بسیار بالا و تنها در طول ۱۰ ثانیه دارد.

ارزیابی سلامت عصبی با ردیابی شبکیه چشم

فناوری اصلی این سیستم Tracking Scanning Laser Ophthalmoscope یا به اختصار (TSLO) نام دارد که امکان فیلمبرداری از شبکیه را فراهم می‌کند. البته برای این منظور نیازی به استفاده از قطره‌های چشمی برای باز کردن مردمک، یا اجتناب از پلک زدن توسط بیمار، نیست.

در مرحله بعد تصاویر ویدیویی به دست آمده از چشم توسط سیستم مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و حرکاتی به کوچکی یک صدم قطر تار موی انسان توسط این سیستم شناسایی می‌شود. در واقع این سیستم ۱۲۰ برابر دقیق‌تر از فناوری‌های مورد استفاده کنونی برای تشخیص حرکت چشم از طریق حرکت مردمک آن است.

در مرحله پایانی با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اطلاعات مربوط به حرکت چشم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و مشخص می‌شود که آیا الگوی حرکت چشم بیمار با الگوی حرکتی مربوط به بیماری‌های شناخته شده مشابهت دارد، یا دارای یک الگوی طبیعی است.

به گفته محققان یکی از اولین کاربردهای این سیستم جدید، تشخیص و ردگیری بیماری ام اس است. اما در نهایت انتظار می رود این ابزار برای تشخیص و ردگیری بیماری‌های پیچیده‌تر مانند آلزایمر، پارکینسون، ALS و ضربه مغزی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها