قبل از تولد فرزند بخوانید

عبدالحسین ترابیان: زوج هایی که در آستانه به دنیا آمدن اولین فرزندشان هستند باید چه آمادگی‌هایی را در خودشان ایجاد کنند؟

قبل از تولد فرزند بخوانید

آرزوی همه زن و شوهرها این است که طعم شیرین پدر یا مادر شدن را بچشند. حالا بعضی‌ها بعد از یک یا دو سال و بعضی کمی دیرتر، بچه‌دار می‌شوند. زوج ها باید توجه داشته باشند که برای تربیت فرزندی موفق باید یک سری مهارت‌ها و آمادگی‌ها را در خودشان ایجاد کنند. در غیر این صورت، نه تنها برای فرزند تازه وارد بلکه در روابط‌شان با یکدیگر هم به مشکل خواهند خورد. همان‌طور که به احتمال زیاد شنیده‌اید، به محض این که بچه‌ای پایش را در خانواده می‌گذارد، خیلی چیزها تغییر می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید کاملا حساب شده با این ماجرای هیجان‌انگیز مواجه شوید، باید مسائلی را که در ادامه مطرح می‌شود، بدانید و به آن‌ها عمل کنید.

تمام جوانب زندگی‌تان را بررسی کنید

پیش از بچه‌دار شدن روی تمام جوانب زندگی‌تان تجدید نظر کنید؛ از شیوه لباس پوشیدن‌تان گرفته تا طرز تفکرتان، طرز راه رفتن و حتی حرف زدن‌تان! فرزند شما به زودی همه این رفتارها را زیر نظر خواهد گرفت و از شما تقلید خواهد کرد. بنابراین لحظه به لحظه مراقب رفتارتان باشید و از حالا به دنبال حذف عادت‌های بدتان باشید. این روزها فرصت بسیار خوبی برای گرفتن تصمیم‌های درست و عادت کردن به رفتارهای خوب است که نباید از دست بدهید.

 

از همین حالا فرزندتان را وارد زندگی‌تان کنید

این روزها و قبل از به دنیا آمدن فرزندتان در فرصت‌های متعدد با همسرتان، آینده زندگی مشترک‌‌تان را با بچه تصور کنید. اوقات‌‌خوش‌تان با همسرتان را پیش چشمان‌تان بیاورید و شیرینی‌های حضور یک فرزند را با یکدیگر مرور کنید. با همسرتان بیشتر اوقات درباره بچه حرف بزنید، موضوع بچه را وارد مکالمات، برنامه‌های آینده و زندگی روزمره‌تان کنید. این کار به هر دوی شما فرصت می‌دهد تا تصور و پیش فرضی از زندگی با بچه را داشته باشید و بهتر برای این اتفاق، آماده شوید.

 

رابطه‌تان را با همسرتان عاطفی‌تر کنید

یک اصل مهم را در زندگی‌مشترک در نظر بگیرید و به هیچ وجه فراموش نکنید: «بچه‌ها در فضای باثبات و پایدار بسیار بهتر رشد می‌کنند تا در محیط متزلزل و ناآرام». بنابراین قبل از به دنیا آمدن کوچولوی‌تان تمام سنگ‌هایتان را با یکدیگر وا بکنید تا کودک‌تان چیزی جز خوشحالی و آرامش در زندگی با شما نبیند. هرچه فضای خانه‌تان عاطفی‌تر باشد، فرزند موفق‌تری تحویل جامعه خواهید داد و خودتان هم لذت بیشتری از زندگی‌تان خواهید برد.

 

سیستم‌های حمایتی ایجاد و تقویت کنید

سیستم حمایتی‌تان را تقویت کنید. ممکن است خیلی‌ها به شما بگویند که به چنین سیستمی نیاز ندارید اما مهم است که یک سیستم پشتیبانی قوی اطراف‌تان داشته باشید. دوستان حامی و خانواده پشتیبان، می‌توانند در این راه به شما کمک کنند. مراقبت از بچه و دیگر کارهایی که از فشار و استرس‌تان کم کند، تنها از یک سیستم حمایتی قابل قبول برمی‌آید. البته این روزها، پدر و مادربزرگ‌ها بهترین سیستم حمایتی هستند که معمولا کودکان از نعمت‌شان بهره می‌برند. توجه داشته باشید که داشتن حامی و آشنای دلسوز در اطراف‌تان باعث می‌شود بچه‌های‌تان هم بدانند که به هر شکلی مورد عشق و حمایت هستند، نه فقط از جانب پدر و مادرشان که شما باشید.

 

با نگهداری از بچه دیگران کسب تجربه کنید

با بچه‌های دور‌و‌برتان بیشتر وقت بگذرانید. شاید این بچه‌ها، خواهرزاده‌ها یا برادرزاده‌های‌تان باشند یا بچه‌های دوستان‌تان. مهم نیست متعلق به چه کسانی هستند بلکه مهم این است که زمانی از روز را با آن‌ها بگذرانید. از بچه دیگری برای چند ساعت مراقبت کردن، شبیه بچه داشتن خودتان نیست اما دست کم کمی از این احساس را به شما می‌دهد و به تجربیات‌تان می‌افزاید.

 

با پدر و مادرها همصحبت شوید

با پدر و مادرهای دیگر حرف بزنید. مادربزرگ و پدربزرگ‌تان، پدر و مادرتان، دوستان و آشنایان هم گزینه‌های خوبی هستند؛ پس با آن‌ها گفت‌وگو کنید و بگذارید با داستان‌های خود درباره شیوه نگهداری از فرزندشان سرگرم‌تان کنند. توجه داشته باشید از اطلاعاتی که می‌توانید با همین گفت‌وگوهای ساده جمع کنید، شگفت زده خواهید شد.

 

اصول تربیت فرزند را یک دانش بدانید

در این روزها از خودتان بپرسید که آیا از دانش کافی در زمینه پرورش کودک بهره‌مند هستید؟ فرزندپروری یک علم است. شما باید از مراحل رشد و تکامل کودک، نحوه مراقبت از کودک و روان شناسی کودک و نوجوان آگاهی کامل داشته باشید. باید بدانید چگونه با یک کودک خردسال یا نوجوان رفتار و تعامل کنید تا در آینده به فرزند موفق خود افتخار کنید. باید به منظور تادیب و تربیت فرزندتان از صلاحیت و دانش کافی برخوردار باشید، کلاس‌های آموزشی و کتاب‌های بسیار خوبی در این زمینه در بازار موجود است که به کارتان می‌آید.

یک توصیه خاص به آقایان!

در این 9 ماه که همسرتان تا وضع حمل شرایط خاصی خواهد داشت، جوری رفتار کنید که انگار شما هم باردارید! منظور ما این نیست که زیر لباس‌تان بالش بگذارید تا شکم‌تان بالا بیاید و ادای عصبانی شدن همسرتان را درآورید یا در یک دست خیار شور و در دست دیگر بستنی، هوس‌های همسرتان را مسخره کنید! بلکه شما باید هماهنگ با کار‌هایی باشید که همسرتان باید یا نباید انجام دهد. مثلا اگر به توصیه‌ پزشک باید نمک خیلی کم مصرف کند شما هم همان غذای کم نمکی را بخورید که همسرتان می‌خورد. این کار شما شیوه‌ای است برای نشان دادن درک و حمایت‌تان که همسرتان را تشویق می‌کند طبق توصیه‌ها عمل کند. اگر قرار است همسرتان قهوه ننوشد شما هم ننوشید (یا دست کم در حضور او این کار را نکنید!). با هم به پیاده‌روی بروید و پا به پای او گام بردارید. هر وقت خسته شد شما هم بنشینید و هر وقت هوس کرد چیزی بخورد، برایش فراهم کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها