کشف حیوان عجیب و غریب در ایران

سوسمار سر وزغی برای نخستین بار در خاش مشاهده شد.

کشف حیوان عجیب و غریب در ایران

رییس اداره حفاظت محیط زیست خاش سیستان و بلوچستان گفت: مأموران اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست این شهرستان در منطقه دشت رباط کوه کلهر حین گشت و کنترل موفق به مشاهده یک سر سوسمار سر وزغی برای نخستین بار در این منطقه شدند.

جواد عرب مجاهد روز پنجشنبه در این‌باره اظهار داشت: در میان سوسمارهای ایران، این‌گونه قدرت بیشتری در همرنگ سازی خود با محیط پیرامون را دارد و وقتی با نگاهی تیزبین‌تر به فَلس‌های پشت این مارمولک نگاه ‌کنید به تطابق حیرت‌انگیز آن با محیط پیرامونش که اکثرا دانه‌های شن هستند، پی می‌برید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خاش ادامه داد: زیستگاه این سوسمار گریز پا، نواحی بیابانی در دشت‌های ماسه‌ای آمیخته با سنگریزه و همراه با پوشش گیاهی اندک و پراکنده مرکز و جنوب شرق ایران است و پراکندگی جهانی آن در پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و حتی بیابان‌های سوریه، عربستان و عمان گسترده است.

وی افزود: طول نمونه بالغ این جانور از پوزه تا انتهای دم نزدیک به ۲۱ سانتی‌متر است و از مورچه‌ها و دیگر حشرات تغذیه می‌کند که البته رژیم گیاهخواری در میان این سوسمار زیبا نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

عرب بیان کرد: وقتی در تابستان و در هنگام روز شن‌های بیابان بسیار داغ است، از این خزنده حرکات جالبی سر می‌زند و در چنین حالتی او را می‌بینید که پاهایش را دو به دو جابجا کرده و بالا می‌گیرد تا کمترین تاثیر را از گرمای سوزنده شن‌ها در کف پاهایش احساس کند.

خاش از توابع سیستان و بلوچستان در ۱۸۵ کیلومتری زاهدان مرکز این استان و در مسیر ترانزیتی چابهار - میلک واقع شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها