چند درصد داروی مصرفی در کشور تولید می شود؟

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: 97 داروی مصرفی را در داخل تولید می‌کنیم و در 3 سال آینده مواد اولیه داروها در کشور تولید خواهد شد.

چند درصد داروی مصرفی در کشور تولید می شود؟

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو امروز در سومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین با اشاره به اهمیت صنعت داروسازی اظهار داشت: داروسازی شاهراه علوم است چرا که مجموعه علوم مختلف باید در کنار هم قرار گیرند تا دارویی قابل مصرف تولید شود.

وی ادامه داد : وقتی می‌گوییم 97 داروی مصرفی را در داخل تولید می‌کنیم عده‌ای می‌گویند شما مواد اولیه را از خارج وارد می‌کنید و این حرف نشان می‌دهد که چقدر با این موضوع ناآشنا هستند چرا که داروسازی علمی است که یکسری اقلام شیمیایی را با یک هنر و استفاده از مجموعه علوم در کنار هم قرار گرفته و تبدیل به شکل دارویی می‌شود تا بیماران زیادی با آن نجات پیدا کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تفاوت علم داروسازی ما در کشور با دیگران این است که این علم بومی بوده و با کمک دانش شما داروسازان فعالیت می‌کند، گفت: کمپانی‌های زیادی در چین و هند وجود دارند که مواد اولیه دارویی را تولید می‌کنند حال پرسش من این است چرا تعداد تولیدکنندگان دارو در بسیاری از کشورها وجود ندارد که باید گفت چون آنها دانش تولید دارو را ندارند.

شانه‌ساز با اشاره به دستاوردهای صنعت داروسازی در دو دهه گذشته خاطرنشان کرد: به برکت نیروهای جوان و نخبه ما در محصولات های‌تک بسیار پیشرفت کرده ایم و از رادیوداروها تا بایو نانو تکنولوژی را در کنار هم قرار می‌دهیم.

وی با تأکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی بیان داشت: معتقدم داروسازان این کشور به اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشانده و در این خصوص از بسیاری حرف دیگر پیشی گرفته‌اند.

رئیس سازمان غذا و دارو با مقایسه صنعت داروسازی ایران در قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در قبل از انقلاب ما 4 دانشکده داروسازی داشتیم اما اکنون 20 دانشکده داروسازی با انواع رشته‌های تحصیلی مرتبط در کشور وجود دارد و دانشجو تربیت می‌کند.

شانه‌ساز ابراز داشت: در دو سه سال آینده تلاش می‌کنیم تا در زمینه مواد اولیه نیز نیاز چندانی به خارج از کشور نداشته باشیم البته سه درصد دارویی را که وارد می‌کنیم بخشی از آن داروهای بسیار جدیدی هستند که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه بسیاری از این داروها که وارد می‌کنیم به دلیل مصرف‌کننده بسیار پایین آن در کشور از جهت تولید صرفه اقتصادی ندارد در نتیجه آن را وارد می‌کنیم.

وی با اشاره به تحریم دارویی ایران و ادعای خلاف واقع آمریکا در خصوص رفع تحریم دارویی یادآور شد: ما 4 ماه پول دارو را در حساب بانک اروپایی قرار داده بودیم اما آنها پس از گذشت 4 ماه تازه به ما اجازه می‌دهند که شرکت دارویی بتواند این پول را بر دارد و به ما دارو بدهد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: امروز در شرایط تحریم به همت داروسازان به قدری محصولات جدید در حال رونمایی داریم که امکان شرکت ما برای رونمایی از آنها وجود ندارد و این یکی از هدیه‌های تحریم شدن است چرا که باعث افزایش انگیزه نخبگان و پیشرفت در حوزه دارویی شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها