در چه صورت زوجه می‌تواند حق تعیین مسکن را داشته باشد؟

یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: برای اینکه زن بتواند حق تعیین مسکن را داشته باشد باید این شرط در سند ازدواج نوشته شود.

در چه صورت زوجه می‌تواند حق تعیین مسکن را داشته باشد؟

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری گفت: یکی از بدیهی‌ترین نیاز‌های زوجین برای شروع زندگی مشترک داشتن مسکن مناسب است، زیرا هدف از ازدواج نیز شروع یک زندگی مشترک و مستقل است.

او افزود:  البته امروزه با قیمت‌های بالای زمین و مسکن کمتر خانواده‌ای را می‌توان یافت که به راحتی بتوانند برای شروع زندگی مسکن تهیه کنند، جدا از بحث هزینه مسکن بعضا دیده می‌شود که زوجین هنگام انتخاب محل زندگی با یکدیگر به مشکل بر میخورند بلاخص اگر محل زندگی زوجین متفاوت باشد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: قانونگذار اختیار تعیین محل زندگی را بر عهده زوج گذاشته است، اما ملاک تعیین مسکن را شان زن در نظر گرفته و نه توان مالی زوج یا حتی شان او، تا جایی که مسکن یکی از مصادیق نفقه برای زوجه در نظر گرفته شده است.

آقایاری عنوان کرد: ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه را اینگونه بیان کرده است که: " نفقه عبارت است از همه نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض"

او ادامه داد: از مصادیق عسر و حرج برای مرد ناتوانی در تهیه مسکن است که در این صورت به استناد ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی به دلیل تامین نکردن نفقه، زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

این کارشناس دادگستری گفت: قانونگذار معین کرده است که زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند زندگی کند مگر آنکه اختیار تعیین منزل به او داده شده باشد.

آقایاری افزود: برای اینکه زن بتواند حق تعیین مسکن و محل زندگی را داشته باشد باید این شرط در سند ازدواج و در قسمت شروط ضمن عقد نوشته شود و با امضای زوجین به رسمیت برسد. فقط در این صورت است که زوجه می‌تواند محل سکونت و مسکن را تعیین کند.

او در پایان اضافه کرد: گفتنی است که برای داشتن یک زندگی خوب و با آرامش بهتر است زوجین در انتخاب مواردی مانند مسکن و محل زندگی با یکدیگر توافق کنند و با مشورت و همفکری بهترین مکان را برای زندگی انتخاب کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها