آنچه که برای دریافت وام دانشجویی باید بدانید

ثبت‌نام وام‌های دانشجویی از امروز آغاز می‌شود. وام‌های دانشگاه یکی از همان کورسوهای امید است در دوران دانشجویی و هر دانشجو بسته به نیازش برای استفاده از تسهیلات بانکی حین تحصیل برنامه‌ریزی می‌کند.

آنچه که برای دریافت وام دانشجویی باید بدانید

 این تسهیلات نه عدد و رقم بزرگی دارند و به نوعی جاماندگان قافله تورم اقتصادی محسوب می‌شوند و نه راه ساده‌ای برای دریافت، اما به‌خاطر زمان‌بندی بازپرداخت آن پس از دوران تحصیل، پاسخ برخی نیازهای ایام دانشجویی را می‌دهد. البته رئیس صندوق رفاه دانشجویی روز گذشته از ایجاد تغییراتی در مبلغ و تعداد وام‌های این صندوق خبر داد .

 کاهش تنوع وام‌ها برای افزایش مبالغ

 ناصر مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویی دیروز در قم به آماده‌سازی سند آمایش در حوزه خدمات رفاه دانشجویی اشاره کرد و گفت: «سامانه‌های مربوط به آن در چهار بخش کشوری، منطقه‌ای، استانی و دانشگاهی ایجاد می‌شود که براساس استانداردهای مشخص‌شده هر دانشگاه می‌تواند طبق ضریب محرومیت و ضریب برخورداری از خدمات این صندوق استفاده کند.»

وی با بیان اینکه این روش عدالت را در ارائه خدمات دانشجویی افزایش می‌دهد، گفت: «طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، وام‌های دانشجویی باید مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد؛ درحال حاضر ۲۲ نوع وام دانشجویی داریم که با یک بازنگری اساسی تعداد وام‌ها کمتر و مبلغ آنها بیشتر خواهد شد.»

جزئیات شرایط، نحوه و زمان ثبت‌نام وام‌ها

علی‌الحساب تا زمان انجام تغییرات در میزان و تنوع وام‌ها دانشجویان از 22 گونه تسهیلات با شرایط گوناگون بهره‌مند خواهند شد. دارا بودن اولویت نیاز مالی به تشخیص معاونت دانشجویی، دارا بودن صلاحیت اخلاقی و عدم اشتغال به کار جزئی از شرایط عمومی وام‌گیرندگان عنوان شده است. از حیث آموزشی، دانشجو باید تمام‌وقت مشغول تحصیل بوده و در دو نیمسال اخیر هم مشروط نشده باشد، البته اختصاص وام به جدیدالورودها در نیمسال اول و دوم بدون احتساب معدل انجام خواهد شد. در کنار این دو شرط، اشتغال به تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی هم سومین شرط صندوق رفاه برای استفاده از وام‌های دانشجویی است. البته بعضا در موارد استثنایی با تصویب و تایید معاون دانشجویی می‌توان یک نیمسال به مدت زمان مجاز اضافه شود.هر دانشجو برای دریافت وام باید ابتدا در پورتال دانشجویی سامانه صندوق رفاه به آدرس bp.swf.ir ثبت‌نام کرده و تشکیل پرونده دهد و بعد از آن تقاضای وام خود را در سامانه ثبت کند. مرحله بعدی مراجعه حضوری به اداره رفاه دانشگاه محل تحصیل و تکمیل فرم تقاضای هریک از وام‌های درخواستی است. دانشجویان در زمان مقرر باید اصل و کپی کارت ملی، کارت دانشجویی، سند تعهد محضری ضامن معتبر و مدارک ویژه موردنیاز هر نوع وام (مثلا اجاره‌نامه رسمی به نام دانشجو برای وام مسکن) را هم ارائه دهند. دانشجویان متاهل هم برای استفاده از وام‌های متاهلی باید سند تاهل خود را همراه داشته باشند.

اولویت‌های دریافت وام چه کسانی هستند؟

قانون و بخشنامه‌های صندوق رفاه به اولویت‌های پرداخت تسهیلات اشاره کرده‌اند. طبق مصوبات و آیین‌نامه‌های صندوق رفاه و تبصره «ج» بند ۹ قانون بودجه کل کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ اولویت پرداخت هرگونه وام و تسهیلات با دانشجویان تحت‌پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است و رعایت این مورد از سوی دانشگاه‌ها ضروری است. از سوی دیگر صندوق رفاه در بخشنامه اخیر خود تصریح کرده اولویت پرداخت وام با لیست‌هایی است که فرآیند ثبت تا تایید را زودتر سپری کرده باشند. براین اساس پرداخت وام تا پایان اسفندماه سال ۹۸ به دانشگاه‌هایی است که لیست خود را حداکثر تا تاریخ ۱۰ اسفند به این صندوق ارسال کنند تا براساس منابع مالی صندوق رفاه در اولویت پرداخت وام قرار بگیرند. دانشجویان شاغل اما آخرین اولویت دریافت وام هستند و دانشگاه‌ها درصورت داشتن اعتبار مازاد شهریه پس از دریافت وام توسط دانشجویان غیرشاغل می‌توانند صرفا در قالب اعتبار تخصیص‌یافته درخواست دانشجویان شاغل خود را نیز مدیریت کنند. البته صندوق رفاه به دانشگاه توصیه کرده جهت تسریع در امر پرداخت انواع وام‌ها لیست‌های متناظر به تعداد سه لیست توسط معاونت دانشجویی تایید و ارسال شود و با توجه به ضرورت اعتبار‌سنجی اطلاعات هویتی دانشجویان متقاضی دریافت تسهیلات از صندوق رفاه مقتضی است که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با قید فوریت نسبت به به‌روز‌رسانی ارتباط سامانه آموزشی خود با درگاه تبادل اطلاعات وزارت علوم اقدام کنند. بخشنامه صندوق درخصوص ضامنان وام‌های دانشجویی هم تاکید کرده مشخصات ضامن از سامانه ثبت احوال نیز استعلام شود و همچنین ترتیبی اتخاذ شود که تصاویر اسناد تعهد فاقد کیفیت و ناخوانا را نیز به‌روز کنند. در ادامه جزئیات کاملی از انواع وام‌های تحصیلی، شهریه، مسکن و ضروری را بررسی می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها