نحوه صحیح شستن دست ها

بیشتر میکروب های بیماری زا از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم دست ها با سطح آلوده منتقل میشوند. دستان ما به طور متوسط ۳۲۰۰ میکروب مختلف که متعلق به بیش از ۱۵۰ گونه هستند، دارد. بعضی از این میکروب ها مضر هستند و باعث ایجاد عفونت می شوند. از این رو، توجه به بهداشت دست ها، انتقال میکروب ها را کاهش میدهد.

نحوه صحیح شستن دست ها

داروهای ضد میکروب، برای معالجه و پیشگیری از انواع عفونت ها مورد استفاده قرار میگیرند. اثر داروها در پی تغییر عامل بیماری زا و افزایش مقاومت در مقابل داروهایی که برای مبارزه با آن ها طراحی شده اند، از بین می رود واین موضوعی نگران کننده است. این روند مقاومت در برابر داروهای ضد میکروب ، امروزه از بزرگترین خطرات برای تهدید سلامت جهانی بشمار میرود. و سالانه باعث مرگ ۷۰۰۰۰۰ نفر میشود، و اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد تا سال ۲۰۵۰ این رقم سالانه به ۱۰ میلیون نفر میرسد.

خوشبختانه، هر فردی فرصت پیشگیری از شیوع این بیماری ها را دارد. یکی از مهم ترین راه های مقابله، بهداشت مناسب دست هاست. تعهد روزانه نسبت به بهداشت مناسب دست ها نه تنها خودتان بلکه اطرافیان را هم از تهدید عفونت ها در امان نگه میدارد.

چطور این کار امکان دارد؟ بیشتر میکروب های بیماری زا از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم دست ها با سطح آلوده منتقل میشوند. دستان ما به طور متوسط ۳۲۰۰ میکروب مختلف که متعلق به بیش از ۱۵۰ گونه هستند، دارد. بعضی از این میکروب ها مضر هستند و باعث ایجاد عفونت می شوند. از این رو، توجه به بهداشت دست ها، انتقال میکروب ها را کاهش میدهد.

نکات مهم شست شوی دست ها

آیا شست شوی دست ها با آب گرم تاثیر بیشتری در تمیز شدن آن ها دارد؟ درست یا نادرست؟ نادرست، دمای آب تاثیری در اثر بخشی شستشوی دست ندارد. با استفاده از آب گرم، ولرم ویا سرد دستان خود را مرطوب کرده و روند شست شوی دست را شروع کنید.

آیا معمولا کف دست ها از شستشو جا میماند؟ درست یا نادرست؟ نادرست، انگشتان به ویژه انگشت شست نیز اینطور هستند. تمام نقاط دست از جمله: انگشت شست، پشت دست، بین انگشتان، و حتی زیر ناخن هایتان را با استفاده از صابون کفی کنید.

آیا شست شوی دست ها باید ۲۰ ثانیه طول بکشد، همان مدتی که لازم است دو بار جمله ی"تولدت مبارک" را تکرار کنیم؟ درست یا نادرست؟ درست، البته کمی احمقانه به نظر میرسد برای هر بار شست شوی دستانتان، آهنگ بخوانید. برای اینکه مطمئن شوید دستان خود را به خوبی شسته اید، بهتر است جمله ی"تولدت مبارک" را در ذهن خود تلفظ کنید. این راهکاری کمک کننده است تا اطمینان یابید بیشتر میکروب های دست شما نابود شده اند که کلا ۲۰ ثانیه طول میکشد.

اگر از منبع آب راکت در شست شوی دست ها استفاده کنیم، به خوبی تمیز میشوند؟ درست یا نادرست؟ نادرست، در واقع استفاده از منبع آب راکت، خطر آلودگی را افزایش میدهد. دستانتان را در زیر آب تمیز و جاری به خوبی بشویید، تا باکتری ها نابود شوند. و به یاد داشته باشید هنگام شست شو، دستان خود را به سمت پایین خم کنید تا آب آلوده حاصل از شست شو به مچ دست و آرنج نرسد.

آیا پس از شست شو، نیازی نیست دستانمان را خشک کنیم؟ درست یا نادرست؟ نادرست، دست های مرطوب، در مقایسه با دست های خشک ، میکروب های بیشتری را منتقل میکند. بنابراین خشک کردن دست ها، اهمیت فراوانی دارد. برای این کار، پس از اتمام شست شوی دست ها، از حوله تمیز و یا دستگاه خشک کن برای خشک کردن دستانتان استفاده کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها