دورزدن تحریم‌ها با ارزهای دیجیتالی

فوربس در گزارشی به نقش ارزهای دیجیتالی در دور زدن تحریم های آمریکا پرداخت.

دورزدن تحریم‌ها با ارزهای دیجیتالی

فوربس با اشاره به تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران طی دو سال اخیر نوشت: امکان استفاده از ارزهای دیجیتالی به صورت ناشناس باعث شده است تا در برخی از کشورها نظیر ایران و ونزوئلا، تمایل به این ارزها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا افزایش پیدا کند.

اخیرا میزان صدور مجوزهای استخراج ارز دیجیتالی در ایران افزایش پیدا کرده است. در دیگر کشورها نظیر چین نیز تمایل به استفاده از ارزهای دیجیتالی افزایش پیدا کرده است. استفاده از ارزهای دیجیتالی باعث تسهیل در تجارت چین با کشورهایی نظیر ایران و روسیه می شود و وابستگی آن‌ها به دلار را کاهش می دهد.

اخیرا در کره شمالی نیز کنفرانسی با محوریت ارزهای دیجیتالی برگزار شده که برخی از گزارشات حاکی از حضور ویرجیل گریفیث، از مدیران ارز دیجیتالی اتریوم در کره شمالی برای شرکت در آن بوده است. هرچند کره شمالی حضور وی را تکذیب کرده اما خزانه داری آمریکا به شرکت های خارجی شدیدا نسبت به حضور در بازار ارزهای دیجیتالی کره شمالی هشدار داده است. پیش‌تر دادستانی آمریکا گریفیث را به اتهام انتقال فناوری مالی به کره شمالی محاکمه کرده بود.

اکنون مساله استفاده از ارزهای دیجیتالی توسط کشورهای تحریم شده  از سوی آمریکا به یک نگرانی امنیتی برای مقامات امریکایی تبدیل شده است. اخیرا ونزوئلا نیز استفاده از ارزهای  دیجیتالی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تشدید کرده است. با توجه به کم بودن استانداردهای بین المللی در زمینه فعالیت ارزهای دیجیتالی، اکنون خزانه داری آمریکا باید فکری برای این رخنه در نظام تحریمی خود کند.

با وجود تلاش گسترده کشورهای جهان برای صدور ارز دیجیتالی، آمریکایی‌ها اعلام کرده اند که به دلیل نگرانی های امنیتی فعلا برنامه ای برای عرضه ارز دیجیتالی ندارند. حال حاضر برخی از بانک‌های بزرگ آمریکایی اقدام به راه‌اندازی شبکه‌های داخلی پرداخت بر اساس پلت‌فرم بلاک چین کرده‌اند با این حال این شبکه‌ها در حال حاضر تنها قابلیت استفاده درون شبکه خود بانک‌های عامل را دارند و برای استفاده عمومی عرضه نشده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها