طریقه نگهداری از گیاه حسن یوسف

حسن یوسف که دارای رنگ های متنوع می باشد یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب و مناسب است که روش کاشت و پرورش آسانی دارد .

طریقه نگهداری از گیاه حسن یوسف

ویژگی های گیاه حسن یوسف

حسن یوسف یک گیاه آپارتمانی می باشد که دارای تنوع زیاد و رنگ های شاد است این گیاه فصلی دارای ساقه های چهارگوش است و رنگ های متنوع سبز مایل به زرد ، زرد طلایی ، ارغوانی مایل به سیاه و یا قرمز دارد و می تواند زیبایی های خاصی را به فضای خانه بدهد از مزایای این گیاه دائمی بودن آن است ولی اگر در فصل های سرد در خارج از خانه نگهداری شود از بین می رود .

چگونه می توان گیاه حسن یوسف را تکثیر کرد؟

گیاه حسن یوسف را می توان به دو طریق تکثیر کرد:

1-   قلمه زدن ۲- کاشت بذر

قلمه زدن

از نیمه های تابستان تا اواخر پاییز قلمه های انتهای ساقه را به اندازه ۵ تا ۸ سانتیمتر با چاقو و به صورت اریب جدا نمایید از فشار دادن ساقه های نازک و گوشتی قلمه پرهیز کنیم سپس قلمه را در گلدانی حاوی کمپوست گلدانی بکارید و در جایی که دارای نور مناسب است و دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد دارد نگهداری نمایید مراقب باشید که خاک گلدان مرطوب بماند. سپس بعد از ۱۰ الی ۱۴ روز در مقابل تابش مستقیم نور خورشید بگذارید هنگامی که قلمه‌ها ریشه زد ، آنها را بیرون بیاورید و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر که دارای کمپوست با پایه پیت  می باشد بکارید در هنگام کاشت دقت کنید که ریشه ها شکسته نشوند .

کاشت بذر

یکی دیگر از راههای تکثیر گیاه حسن یوسف کاشت بذر می باشد برای این کار ابتدا بذر های این گیاه را در یک خاک سبک کاشته و سپس نهال های جوان را در داخل خاکی مغذی‌تر که شامل خاک مرغوب  باغچه می باشد انتقال دهید کاشتن بذر ، گیاهانی قوی‌تر با برگ های درشت و رنگ های مختلف به وجود آورد .

چگونه گیاه حسن یوسف را پرورش دهیم؟

این گیاه به صورت ۵۰ تا ۷۰ درصد نیاز به رطوبت دارد و همچنین نور و گرمای زیاد و آبیاری بسیار زیاد و خاک قلیایی احتیاج دارد .

مناسب ترین مکان برای نگهداری گیاه حسن یوسف مکانی روشن اما خارج از تابش مستقیم نور خورشید است هر دو هفته یکبار میزان ۳ گرم در لیتر از ماه‌های فروردین تا مهر ، کود مورد نیاز حسن یوسف می باشد  .

شرایط نگهداری از گیاه حسن یوسف در آپارتمان

از جمله گیاهانی می باشد که می توان با کمی دقت و به راحتی در داخل آپارتمان آن را پرورش داد . دمای لازم برای حسن یوسف ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است و نور لازم این گیاه نور غیر مستقیم خورشید می باشد اگر دارای تراس جنوبی با پنجره های رو به جنوب ساختمان هستید بهتر است حسن یوسف را در آنجا قرار دهید به دلیل تفاوت تابش نور در تابستان و زمستان رنگ برگهای گل حسن یوسف در زمستان ها نسبت به تابستان ملایم تر می شود .

خاک مورد نیاز گیاه حسن یوسف

خاک ماسه ، خاک برگ و خاک باغچه می باشد رطوبت برای گیاه حسن یوسف بسیار ضروری می باشد پس بهتر است که گاهی برگ های آن را به وسیله مه پاش آبپاشی نمایید .

آب مورد نیاز گیاه حسن یوسف چقدر است؟

گلدان حسن یوسف باید همیشه دارای خاک مرطوب باشد و اما در فصل زمستان بهتر است تعداد دفعات آبیاری را کمتر کنید اگر آب منطقه شما دارای املاح بسیار زیاد و سنگین است از آب سبک و جوشیده برای گیاهان استفاده نمایید .

اگر برگ های گیاه حسن یوسف کمی بی حال شد نشان از کمبود آب است اما مراقب باشید که همیشه به این وضعیت نرسد .

چه زمانی می توان گلدان حسن یوسف را تعویض کرد؟

گیاه همیشه باید کوتاه باشد و برگ های پایین گیاه سخت و چوبی نشود پس بهتر است همیشه گیاه را کوتاه نگه دارید و هر بهار گلدان آن را عوض کنید آفت گیاه حسن یوسف شپسک آردآلود  است که بزرگترین دشمن برای گیاه حسن یوسف می باشد اما اگر حسن یوسف خود را در داخل باغچه  نگهداری میکنید شته ها دشمن آنها می باشد بسیار مراقب باشید که این دشمن ها به گیاه حمله نکند و اگر بر روی برگ های شما حالت آردی به وجود آمد و بر روی ساقه های آن موجودات ریز و سمج و چسبیده بود بهتر است برگ های گیاه را با آب ولرم بشویید برای از بین بردن این شپشک بهتر است، از مایع ظرفشویی و پنبه استفاده کنید کمی مایع ظرفشویی را بر روی پنبه بریزید و به برگهای گیاه خود بزنید و سپس برگ‌ها را با آب بشویید ولی اگر میزان شپشکها بسیار زیاد بود سریع همه برگ ها را تا سطح خاک هرس کنید تا برگ و ساقه جدید رشد کنند برگ های جدید دیگر دارای شپشک و شته نمی باشند .

چرا برگهای حسن یوسف زرد میشود؟

اگر برگهای گیاه شما زرد شد بدانید که میزان آب دادن شما به گیاه زیاد است پس از آبیاری را کم کنید و زهکش گلدان را بازدید کنید .

علت ریزش برگهای گیاه حسن یوسف

اگر هوا خشک شود و یا دچار مو نور مستقیم آفتاب قرار گیرد بر کاهش می شود و می ریزد سرما و آبیاری بیش از اندازه می‌تواند سلامت برگها را به خطر بیاندازد .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها