بلاتکلیفی در سهمیه بنزین سفر خودروها

با مشخص نبودن سهمیه بنزین سفر، مالکان خودروها چندان تمایلی برای استفاده سهمیه خود در این ماه های پایانی ندارند و قصد ذخیره سهمیه خود برای مسافرت های نوروزی را دارند.

بلاتکلیفی در سهمیه بنزین سفر خودروها

 طرح بنزین سفر نخستین بار در دولت محمود احمدی نژاد اعلام و سهمیه آن هر بار توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مردم اعلام می شد. این سهمیه متغییر بود و معمولا در حدود 50 لیتر یا کمتر برای سفرهای نوروزی اختصاص داده می شد. البته این طرح مخالفان سرسختی در دولت وقت و حتی خارج از آن داشت.

اکنون با اجرای سهمیه بندی بنزین گمانه زنی هایی درباره بازگشت سهمیه بنزین سفر مطرح شده است. شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در این باره گفته که قبلا سهمیه ای با عنوان سهمیه بنزین سفر بوده است، اما تا کنون در این زمینه تصمیمی در کارگروه تعیین سهمیه های سوخت اتخاذ نشده است. بیژن زنگنه نیز در رابطه با این موضوع گفت: اعلام افزایش سهمیه بنزین برای مسافرت های نوروزی در اختیار وزارت نفت نیست و هنوز ابلاغیه ای برای اجرای این طرح داده نشده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، ایرانی ها بیشتر با خودروی شخصی سفر می کنند و دربهار سال 1397 حدود 69 میلیون تردد خودروی شخصی بین شهرها به ثبت رسید که با احتساب 13 میلیون و 221 هزار و 851 شخصی متعلق به دیگران و 16 میلیون و 847 هزار و 352 سواری کرایه، نقش خودروی شخصی در سفرهای مردم به وضوح مشخص است.

از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه ‌بندی شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ ای ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه ‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شد.

کنترل مصرف سوخت با توجه به میانگین بالای مصرف سوخت، افزایش توان صادرات، مبارزه با قاچاق سوخت و اختصاص منابع حاصل از مدیریت مصرف به مردم به ویژه اقشار ضعیف و کم ‌درآمد به صورت مستقیم و نیز کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها از جمله اهداف اجرای طرح سهمیه ‌بندی بنزین اعلام شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها