لحظات حساس یادگیری

این لحظات قابل آموزش نیستند اما از آنجا که والدین نقش مهمی در آموزش و یادگیری کودکانشان دارند؛ می توانند از این روش و از این لحظات بهتر بهره ببرند. لحظات یادگیری چیست؟

لحظات حساس یادگیری

تعریف از "لحظه های قابل یادگیری"

به لحاظ تخصصی اصطلاح "لحظه قابل یادگیری" به مرحله ای از رشد کودک اطلاق می شود که وی بیشترین یادگیری یک مفهوم یا مهارت خاص را داشته باشد. با گذشت زمان این عبارت معنای جدیدتری به خود گرفته است. برای مثال، اگر همراه با فرزندتان در حال تماشای اخبار مرتبط با یک طوفان هستید و به طور همزمان به توصیفاتی درمورد طوفان می پردازید؛ این لحظات مهم ترین لحظات برای یادگیری هرچه بیشتر کودکتان نسبت به طوفان و نیروهای طبیعت ایجاد شده در آن است.

تعریف جدیدتر از این مفهوم برخلاف تعریف سنتی تر حاکی از آن است که اگر یک لحظه یادگیری را از دست دهید، این فرصت را دارید که در مورد دیگر موضوعاتی که توجه فرزندتان را به خود جلب کرده به آموزش و یادگیری بپردازید. اما لازم است به تعریف سنتی تر از مفهوم "لحظه یادگیری" بپردازیم.

این ایده در سال 1952 و با انتشار کتاب رابرت هاویگورت در مورد توسعه انسانی و آموزش، برای معلمان بیشتر شناخته شد. او لحظات قابل یادگیری را در دامنه سنی کودکی توصیف می کند که کودکان تنها در هنگام رسیدن به مرحله مناسب می توانند تکالیف را یاد بگیرند. او در این مورد اظهار داشت: "وقتی زمان بندی صحیح باشد، توانایی یادگیری یک کار خاص امکان پذیر خواهد بود. به این" لحظه آموختنی "گفته می شود. این نکته را باید در نظر داشته باشید که اگر زمان مناسب نباشد یادگیری نیز رخ نخواهد داد، از این رو مهم است که در هر زمان که ممکن است نکات مهم را تکرار کنید تا وقتی لحظه تدریس دانش آموز رخ می دهد، وی بتواند از دانش بهره ببرد. "

هاویگورت اظهار داشت که یادگیری نمی تواند رخ دهد مگر آنکه زمان صحیح باشد که همین تاکید او راه را برای تعریفی جدید از این اصطلاح آغاز کرد. آنچه مورد غفلت واقع می شود این است که وی می گوید تکرار اطلاعات ضروری است به طوری که وقتی کودکی آماده رشد و توسعه باشد، می تواند از هر آنچه که به او آموزش می دهید بهره مند شود.

لحظه های قابل یادگیری خود به خود

لحظات قابل یادگیری بطور خودبخودی اتفاق می افتد و تمام وقت اتفاق می افتد. شما فقط باید توجه کنید و آماده باشید تا راه هایی برای استفاده از آنها پیدا کنید. لحظات قابل یادگیری اغلب وقتی اتفاق می افتند که اصلا انتظار آنها را ندارید.

این لحظات یادگیری غالباً به صورت طرح یک سوال نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار از جانب فرزند شما صورت می گیرند. (چرا ابرهای باران تاریک هستند؟_______ به چه معنی است؟)

اگر جواب سوال را می دانید، این شانس شما برای استفاده از لحظه یادگیری و آموزش فرزندتان در مورد آب و هوا، اقتصاد یا زبان است؛ اما اگر جواب را نمی دانید، به فرزندتان کمک کنید که جواب آن را در یک کتاب پیدا کند، در اینترنت تحقیق کند یا با یافتن یک متخصص برای کمک به شما کمک کند.

ایجاد لحظات قابل یادگیری

با وجود آنکه ممکن است فکر کنید لازم نیست صبر کنید تا فرزند شما برای داشتن یک لحظه یادگیری به چیزی علاقه مند شود؛ شما می توانید این لحظات را ایجاد کنید.

برخی از راه های ایجاد لحظات قابل یادگیری عبارتند از:

·        تعطیلات یادگیری

·        کتابخوانی با یکدیگر

·        از فرزندتان بخواهید درباره کتابی که در حال حاضر می خواند به شما بگوید.

·        خرید از سوپرمارکت ها یک فعالیت یادگیری است

·        گفتن داستانهایی به فرزندتان در مورد کودکی

·        با نگاهی به عکسهای قدیمی یا نمودارهای تبارشناسی

·        آشپزی با هم

·        گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن در مورد اشعار، موسیقی ها، سازهای مختلف و غیره

·        پرداخت قبض و صحبت در مورد بودجه در مقابل فرزندتان

·        تماشای تلویزیون در کنار هم و بحث در مورد توطئه ها، اخبار و یا حتی تبلیغات

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها