مصرف گاز بخش خانگی چقدر است؟

میزان مصرف گاز در ایران نزدیک به آمار مصرف در کشور چین است که این موضوع حکایت از بدمصرفی انرژی در کشور دارد.

مصرف گاز بخش خانگی چقدر است؟

 مطابق آمار‌های ارائه شده میزان مصرف گاز در ایران با جمعیتی کمتر از 80 میلیون نفر در مقایسه با کشور چین با جمعیتی بالغ بر 1 میلیارد و 300 میلیون نفر اختلافی بین 10 تا 15 میلیارد مترمکعب دارد که با توجه به جمعیت 15 برابری چین عدد قابل ملاحظه‌ای است.

میزان مصرف گاز ایران طبق آمار‌های سال 2015 با 9 کشور رومانی، کویت، لهستان، تایوان، عمان، قطر، بنگلادش، بلاروس و ترکمنستان برابری می‌کند و نرخ رشد مصرف گاز در کشور 187 درصد برآورد شد که در مقابسه با نرخ رشد 18.45 درصدی آمریکا و 16.6 درصدی روسیه و 53 درصدی ژاپن رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.

پرداخت یارانه به انرژی و قیمت ارزان سوخت گاز و تولید محصولات با درجه پایین بازدهی انرژی از عوامل اصلی در مصرف گاز در کشور است.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی شرکت گاز میزان تولید گاز سبک در بهار امسال به 603.7 میلیون متر مکعب رسیده است که سهم بخش خانگی 114.1 میلیون متر مکعب، 16.9 میلیون متر مکعب تجاری، 6.3 میلیون مترمکعب کشاورزی، 56 میلیون متر مکعب پتروشیمی، صنعت و نیروگاه 299 میلیون متر مکعب و بخش حمل و نقل نیز 19.4 میلیون متر مکعب رسیده است.

میزان تولید گاز نسبت به مدت مشابه سال پیش رشد نداشته و میزان مصرف در بخش‌های خانگی، تجاری و عمومی، کشاورزی، پتروشیمی به ترتیب 23، 13.4، 28.6 و 21.7 درصد افزایش داشته است و در بخش صنعت و نیروگاه و حمل و نقل نیز به ترتیب 6.1 و 6.3 درصد کاهش داشته است.

با افزایش برودت هوا طی روز‌های گذشته شاهد رکورد زنی مصرف گاز در کشور هستیم امری که می‌تواند زمینه کاهش صادرات و قطعی گاز در بخش‌های صنعتی و نیروگاهی را به دنبال داشته باشد.

رکورد زنی مصرف گاز در کشور

در همین خصوص محمد عسگری رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به افزایش برودت هوا و رکورد زنی مصرف گاز در کشور اظهار کرد: با افزایش سرما میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری رشد چشمگیری داشته است به طوری که میزان مصرف به عدد 592 میلیون مترمکعب رسیده و پیش بینی می‌شود اگر روند فعلی مصرف ادامه یابد مصرف گاز از 600 میلیون متر مکعب نیر عبور خواهد کرد.

رییس روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: با وجود افزایش تولید گاز در پارس جنوبی، اگر روند مصرف در روز‌های آینده نیز ادامه یابد احتمال قطع برق در پتروشیمی، صنایع و نیروگاه‌ها وجود دارد و از مشترکان گاز درخواست داریم به منظور جلوگیری از قطع گاز صرفه جویی را در سرلوحه کار قرار دهند.

بخشی از این افزایش مصرف در کشور به قیمت پایین سوخت‌های فسیلی باز می‌گرد و بسیاری از مردم بر این باورند که کشور برای تامین سوخت‌های فسیلی مشکلی ندارد و توان آن نامحدود است امری که با توجه به تولید و مصرف گاز در این روز‌ها چندان صحیح به نظر نمی‌رسد.

40 درصد مصرف گاز خاورمیانه در ایران انجام می‌شود

چند ماه پیش محمد حسین عادلی نماینده ایران درمجمع کشور‌های صادرکننده گاز (اوپک گازی) و دبیرکل پیشین این سازمان جهانی اعلام کرده بود: مصرف گاز در ایران بسیار بالاست و 40 درصد مصرف خاورمیانه در ایران انجام می‌شود.

نماینده ایران درمجمع کشور‌های صادرکننده گاز تصریح کرد: ایران با وجود این که بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است، اما بیشتر گاز تولیدی، در داخل کشور مصرف می‌شود. بخش خانگی بزرگترین مصرف کننده گاز در ایران است و پس از آن بخش نیروگاهی قرار دارد. مهمترین چالش‌های ایران در بخش گاز، مصرف بی رویه است که سبب شد میزان صادرات آن خیره کننده نباشد. سهم ایران در بازار گاز طبیعی بسیار اندک است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها