ایران یکی از ثروتمندترین دولت‌های دنیاست

معاون اول رئیس‌جمهور گفت:دولت جمهوری اسلامی ایران جزو ثروتمندترین دولت‌های دنیاست چرا که نفت، گاز و منابع طبیعی در اختیار دارد.

ایران یکی از ثروتمندترین دولت‌های دنیاست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در همایش ملی گرامیداشت هفته شورا‌های آموزش و پرورش اظهار داشت: قبل از هر چیز باید از زحمات اعضای شورا‌های آموزش و پرورش در سراسر کشور که برگرفته از مسئولین مختلف استانی و شهرستانی هستند، تشکر کنم.

وی بیان داشت: جلسه شما امسال در دی ماه برگزار شد و دی ماه امسال خیلی سخت، پردلهره، پراضطراب بود و خبر‌های غیرمنتظره‌ای را شنیدیم و داغ‌های بزرگی را دیدیم.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی از سرمایه‌های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران بوده است جهانگیری بوده و خیلی به ملت ایران عشق می‌ورزید و به این ملت خدمت کرد و در این راه نیز جانش را تقدیم کرد و به درجه رفیع شهادت رسید.

وی بیان داشت: سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی توسط شقی‌ترین افراد به شهادت رسید و ما تاکنون شهادتی نداشته‌ایم که رسما رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور بدهد و مسئولیت آن را قبول کند و این در حالی است که شهید قاسم سلیمانی در کشوری دیگر مهمان بوده است و در یک عملیات تروریستی به شهادت می‌رسد.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: تعدادی از هموطنان‌مان نیز در مراسم باشکوه تشییع سردار قاسم سلیمانی در کرمان جانشان را از دست دادند و متاسفانه در حادثه سقوط هواپیما نیز تعدادی از نخبگان کشور و مسافرانی که در آن هواپیما حضور داشتند جان باختند که حادثه دردناکی بود.

جهانگیری بیان داشت: مردم با حضور در مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی نشان دادند که چه محبت و علاقه‌ای به این سردار داشتند، ولی آمریکایی‌ها فکر می‌کردند و برداشت‌شان این بود که مردم ایران هم از سردار سلیمانی رضایتی ندارند و این تفکر تروریست‌های آمریکایی از آنجا نشأت می‌گیرد که بر مبنای اطلاعات یکسری از گروهک‌های منافق عمل کرده‌اند و از حضور مردم در مراسم سردار سلیمانی قطعا شوکه شدند و دیدند که سردار شهید سلیمانی چقدر در بین مردم عزیز بوده است و صداقت و دلسوزی سردار موجب این جایگاه در بین مردم شده بود.

وی گفت: موضوع بعدی بحث آموزش است که آموزش و پرورش محصول خود را به دانشگاه‌ها ارائه می‌دهد تا در نهایت شاهد شکل‌گیری سرمایه‌های انسانی باشیم. قطعا سرمایه انسانی مهمترین سرمایه‌های کشور برای توسعه است و کشور‌های توسعه یافته دارای سرمایه‌های انسانی معتبری هستند. اگر ما هم به سرمایه انسانی به عنوان اصلی‌ترین موضوع توجه کنیم آموزش و پرورش می‌شود کانون این سرمایه انسانی.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش از زمان کودکی تا جوانی همراه سرمایه‌های انسانی این کشور است و تعلیم و تربیت را به آن‌ها آموزش می‌دهد تا آینده دنیا و کشور خود را این سرمایه‌ها رقم بزند.

جهانگیری گفت: آموزش و پرورش باید نیروی توانمندی را تربیت کند که در مقابل موج‌های مختلف پایداری لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد:این رسالت بر دوش آموزش و پرورش است و وقتی به ابزار‌های توسعه توجه می‌کنیم نهایتا به این موضوع می‌رسیم.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان داشت: ملت ایران در یک قرن گذشته به صورت جدی به دنبال توسعه بوده است و حرف‌های مشترکی توسط مردم ایران در این حوزه زده می‌شود.

جهانگیری گفت:‌هر موقع حرکتی انجام می‌شده مردم ایران خواستار آزادی، استقلال و پیشرفت بوده‌اند و همیشه به دنبال گنج‌های گمشده خود بودند.

وی یادآور شد:، اما چه شده که ایران نسبت به کشور‌های دیگر عقب‌مانده‌تر شده است. ما از خیلی از کشور‌هایی مثل کره و دیگر کشور‌های همسایه و حتی آمریکای لاتین زودتر شروع کردیم، ولی از آن‌ها عقب مانده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: وقتی این موضوع را ریشه یابی می‌کنیم که چرا همچنان دنبال توسعه هستیم و هنوز توسعه یکی از اهداف ماست به این نکته می‌رسیم که همه کشور‌ها سیاست‌های علمی دقیقی داشته‌اند و آن را استمرار دادند.

جهانگیری ابراز داشت: در برخی کشور‌ها شاهد کودتا بوده‌ایم، ولی همچنان سیاست‌های توسعه آن‌ها بدون تغییری ادامه پیدا کرده است، ولی ما در کشور با تغییر دولت سیاست‌هایمان هم تغییر می‌کند و دولت بعدی که سر کار می‌آید سیاست‌های دولت قبلی را بد می‌داند که باید آن را اصلاح کند.

وی با اشاره به اینکه شاه کلید اصلی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: اولین نقطه کانونی که به توسعه پرداخته است موضوع آموزش و پرورش است و باید از آموزش و پرورش شروع کنیم. کشور ژاپن وقتی در جنگ جهانی تخریب شد با توسعه آموزش و پرورش توانست به جایگاه اصلی خود بازگردد.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ایرانیان همیشه به دنبال پیشرفت بودند و حتی بعد از جنگ جهانی اول دارالمعلمین را تاسیس می‌کنند چرا که معتقد به هوش و استعداد ایرانی بودند و یا امیرکبیر اولین اقدامی که انجام می‌دهد تاسیس دارالفنون بوده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه موضوع آموزش وپرورش به یک موضوع کلیدی تبدیل شده است، گفت: مشکل آموزش و پرورش نیروی انسانی، سیاست‌گذاری و دیگر موارد است و در حال حاضر همچنان مردم نگاه مثبتی به آموزش و پرورش و معلمین دارند که باید این موضوع تقویت شود.

وی یادآور شد:‌ما در شرایطی خطیر و دشوار قرار گرفته‌ایم و یکی از نهاد‌هایی که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد آموزش و پرورش است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شرایط کشور از لحاظ سیاست خارجی دشوار است و یک سردار نامی ما را رسما ترور می‌کنند و تهدید می‌کنند اگر عکس‌العملی نشان دهند ۵۲ نقطه ایران را می‌زنند. البته ما شاهد آن بودیم که عکس‌العمل محکمی را سپاه نشان داد، ولی با توجه به اینکه رسانه‌ها را در اختیار دارند بلافاصله گفتند این موشک‌ها چیزی نبوده و نه کسی کشته و نه کسی زخمی شده است. انگار ما شهوت کشته شدن کسی را داشته‌ایم.

جهانگیری گفت:‌این در حالی است که از جنگ جهانی دوم به بعد کسی نگاه چپ به آمریکا نکرده است و حتی از پایگاه‌های آن‌ها هم باید با فاصله رد می‌شدند، ولی ایران رسما اعلام کرد که پایگاه آمریکا را با موشک زده است.

وی بیان کرد: البته هیچ کسی نمی‌تواند مسائل مخفی کند و هر کسی پنهان کاری کند ضرر می‌کند. ما یک ضربه‌ای که خوردیم که بیش از سقوط هواپیما و کشته شدن ۱۷۶ نفر تاثیر داشت مبهم نگه داشتن حادثه سقوط هواپیما بود تا بررسی کنیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است و مردم نگران بودند که چرا شفاف اعلام نشده است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: منطقه ما در شرایطی قرار دارد که در اطراف آن پر از دود و جنگ و آتش است و ما در کانون چنین شرایطی قرار گرفته‌ایم.

جهانگیری یادآور شد:‌از برجام آمریکایی‌ها بیرون رفتند و ما نیز بلافاصله گام‌هایی را برداشته‌ایم و اروپایی‌ها نیز در حال حاضر حرف‌های عجیبی می‌زنند و می‌دانند که ما قصد خارج شدن از برجام را نداشته‌ایم و با این کار‌ها می‌خواهند اقدامی انجام دهند که موضوع ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی کمتر مطرح شود.

وی گفت:‌در حال حاضر شرایط اقتصادی شرایط سختی است و معیشت مردم با دشواری‌هایی مواجه شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود:ما در دو مقطع دو شوک تورمی داشتیم که یکی در سال ۹۰ و دیگری در سال ۹۷ بوده است و قدرت خرید مردم کاهش یافته و آمریکایی‌ها هم بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران انجام دادند و این تحریم‌ها جزو موارد خاص است و در تاریخ بین‌المللی استثنایی است.

جهانگیری گفت: حتی آمریکا با ملوان‌های کشتی هم صحبت می‌کند که اگر نفت ما را جای دیگر ببرند به آن‌ها جایزه نقدی می‌دهند.

وی ادامه داد: شرایط اقتصادی ما نسبت به آنچه آمریکایی‌ها فکر می‌کردند از نظر ثبات و آرامش خوب است و هیچ کالایی نیست که بخواهیم وارد یا صادر کنیم، ولی نتوانیم به غیر از نفت خام که بودجه دولت وابسته به نفت است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: گاهی اوقات می‌گویند اینکه برای اقتصاد بهتر با دنیا رابطه داشته باشیم حرف غیرانقلابی است، ولی این حرف عین انقلاب است.

جهانگیری با بیان اینکه باید بخش خصوصی و فضای کسب و کار اصلاح شود، گفت: یک بخش درونی و یک بخش پیرامونی اقتصاد دارد که بخش پیرامونی آن اثر زیادی در وضعیت اقتصادی دارد که بر سیاست اقتصاد کلان تاثیر می‌گذارد و این سیاست کلان منجر به ثبات اقتصادی می‌شود.

وی گفت: حتی سیاست‌های فرهنگی بر روی اقتصاد تاثیر می‌گذارد و اینکه بخش خصوصی پولدار شدن و تولید ثروت را خوب بدانیم هم بر روی اقتصاد تاثیرگذار است.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان داشت:‌بنابراین سیاست خارجی بر روی اقتصاد تاثیر بسزایی دارد چرا که ما باید با دنیا تعامل داشته باشیم تا بتوانیم تجهیزات و امکانات را وارد کنیم و اقتصاد بدون تبادل با دنیا نمی‌تواند فعال باشد و با اقتصاد مقاومتی نیز همخوانی دارد.

جهانگیری گفت: یکی دیگر از مباحث درون‌زایی است که باید از تمام ظرفیت‌های درون کشور استفاده شود تا بتوانیم قدرت بیشتری داشته باشیم.

وی یادآور شد: به موضوعاتی همچون مباحث دانش‌بنیان، عدالت‌محور و مردمی کردن اقتصاد هم باید توجه بیشتری شود.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اقتصاد را نمی‌توان حبس کرد و باید با دنیا برای اقتصاد بهتر تعامل داشته باشیم.

جهانگیری یادآور شد: در حال حاضر اولویت اول کشور آموزش و پرورش است و اگر فرصت داده شود می‌تواند تهدیدات را تبدیل به فرصت کند و باید آموزش و پرورش را از حالت بخشی به فرابخشی تبدیل کرد.

وی بیان داشت: آموزش و پرورش جزو هزینه‌های جاری نیست و جزو سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری هم فرمودند که آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری است.

معاون اول رئیس‌جمهور یادآور شد: آموزش پرورش یک موضوع فرابخشی که همه بخش‌ها را در برمی‌گیرد و باید مشارکت عمومی در این بخش بیشتر شود.

جهانگیری گفت: شورا‌های آموزش و پرورش ظرفیت مهمی است که شکل گرفته و برای تحقق مشارکت عمومی از این شورا‌ها استفاده می‌کند.

وی یادآور شد:‌از نظر کیفیت و کمیت هم شورا‌های آموزش و پرورش نقش لازم را ایفا می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: شورای آموزش و پرورشی موفق است که والدین بتوانند فرزندان خود را بدون هیچ دغدغه‌ای چه از لحاظ امنیتی و تحصیلی در مدرسه بگذارند.

جهانگیری یادآور شد: در قانون اساسی ایراداتی وجود دارد که باید اختیارات را تفویض کنیم چرا که کشور بزرگی مانند ایران نیاز به تبدیل به اختیارات دارد، چون وزیری که در تهران نشسته است نمی‌تواند برای فلان شهرستان یا روستا تصمیم بگیرد و از وزیر آموزش و پرورش هم درخواست می‌کنیم اجازه دهد اقدامات لازم را در استان‌ها انجام دهند و تفویض اختیار کند.

وی بیان داشت: ۱۷ دستگاه در شورای آموزش و پرورش همکاری می‌کنند و از شهرداری‌ها هم درخواست می‌شود که به آموزش و پرورش در زمینه‌های مختلف کمک کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت ایران جزو ثروتمندترین دولت‌های دنیاست و این دولت دارای نفت و گاز و منابع طبیعی است که باید از آن به درستی استفاده کند و در بودجه سال ۹۹ هم ۵۰ هزار میلیارد تومان از مولد سازی دارایی‌های دولت درآمد پیش‌بینی کرده‌ایم و هر وزارتخانه می‌تواند دارایی‌های خود را مولد کند و از آن درآمد کسب کند. آموزش و پرورش هم می‌تواند از دارایی‌هایی که دارد استفاده کند و نسبت به حل مشکلات و مسائل خود استفاده کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها