آنچه در مورد نابرابربینی چشمی باید بدانید

مسائل بهداشتی آزار دهنده، بخشی از مشکلات جانبی چشم هستند. نابرابر بینی یکی از این موارد است.

آنچه در مورد نابرابربینی چشمی باید بدانید

نابرابربینی عارضه ای است که در آن چشم اشیاء را بزرگتر از چشم دیگر می‌بیند، گاهی تصاویر و اشیاء به صورت مبهمی از رشته ها یا سایه ها دیده می شوند که می تواند با گذشت زمان از بین بروند، باقی بمانند و یا بدتر شوند. تا جایی که آن ها در توانایی شما در خوب دیدن دخالت می کنند. اما آن ها را نباید با وضعیت های جدی تر مشابه اشتباه گرفت. شبکیه جدا شده یا پاره شده موردی است که باید با این مورد اشتباه گرفته نشود.

نابرابر بینی

نابرابربینی، وقتی ایجاد می شود که ماده ژله ای که مرکز چشم را پر می کند، یعنی زجاجیه شروع به تشکیل حباب کند، این ممکن است در نهایت به حرکت درآید تا بخشی از نور موجود در چشم را مسدود نماید. این بیماری بسیار رایج است و یک قسمت طبیعی از روند پیری محسوب می شود. افرادی که  مبتلا به دیابت هستند و یا عمل آب مروارید انجام داده اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به نابرابر بینی هستند.

در حال حاضر تنها دو راه برای برخورد با نابرابر بینی معمولی وجود دارد، شما می توانید آن ها را نادیده بگیرید یا جراحی کنید. اما عمل جراحی خطرات زیادی را شامل می شود، از جمله اینکه احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد یا ممکن است باعث آسیب به شبکیه شود، بنابراین فقط در موارد شدید، جراحی توصیه می شود، زمانی که بینایی به طور جدی دچار اختلال شده است.

برخی از چشم پزشکان همچنین نابرابر بینی را با لیزر درمان می کنند، اما باید خاطرنشان کرد که این برای همه انواع نابرابر بینی ها مناسب نیست و شواهد محکمی در مورد ایمنی درمان وجود ندارد.

شبکیه جدا شده یا پاره شده

شبکیه جدا شده یا پاره شده نیز می تواند باعث نابرابر بینی شود، اما معمولاً ناگهانی ظاهر می شوند. این امر می تواند باعث شود تا شما نورهای چشمک زن را ببینید. گاهی تصاویر طوری به  نظر می رسند که گویی  پرده ای است که از دید شما دور می شود. این یک وضعیت جدی است که باید از طریق پزشک یا چشم پزشک، به سرعت دنبال شود. در صورت عدم درمان، می تواند در طی چند روز آسیب دائمی در بینایی فرد ایجاد کند.

افرادی که سابقه خانوادگی اشکی شبکیه یا جدا شدن آن را دارند، مسن یا نزدیک بین هستند، جراحی چشم انجام داده اند، یا اخیراً نابرابربینی  تشخیص داده شده در آنها به دلیل آزاد شدن زجاجیه از شبکیه است، در معرض خطر بیشتری برای جدا شدن یا پاره شدن شبکیه هستند.

عفونت چشم، التهاب (معروف به یووییت)، خونریزی یا آسیب دیدگی چشم نیز می تواند باعث نابرابربینی شود .

اگر با هر کدام از این علائم رنج می برید یا نگران نابرابر بینی خود هستید، باید از پزشک خود بخواهید که آن علایم را بررسی کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها