مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مصرف آنتی بیوتیک در کشور ۱۶ برابر استاندارد جهانی است در حالیکه نباید با مصرف بالای این دارو به مقاومت میکروبی دامن بزنیم.

مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک در ایران

علیرضا زالی روز یکشنبه در بیست وهشتمین کنگره بیماریهای عفونی و گرمسیری ایران که در دانشکده پزشکی دانشگاه برگزار شد، افزود: مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها یکی از چالش های فراسوی نظام سلامت تلقی می شود که باید با تدابیر لازم این مهم کنترل شود.

وی تدوین پروتکل ملی، استقرار برنامه منطقه ای، استفاده کارا و منطقی از آنتی بیوتیک ها و مشارکت صاحبان فرآیندهای علمی را در تجویز و درمان با آنتی بیوتیک ها را ضروری دانست و اظهار داشت: یکی از مهمترین مسایل مبتلا به کشور مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها است و چنانچه به هر دلیلی اثربخشی با آنتی بیوتیک ها تحت الشعاع مقاومت دارویی قرار گیرد، سایر درمان ها باطل است.

به گفته زالی، سرانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۴ تا ۱۶ برابراستاندارد جهانی است به شکلی که معمولا در هر نسخه ای یک مورد آنتی بیوتیک  برای بیماران تجویز می شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت جغرافیایی ایران و همجواری با کشورهایی که عمدتا از نظام بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند، تهدیدی جدی در برابر انتقال ویروس آنفولانزا است و اگر چنانچه توجه کافی به تجویز و مصرف درست آنتی بیوتیک نداشته باشیم، ممکن است در آینده از سلاح های درمانی تهی شویم.

زالی با بیان اینکه بسیاری از بیماری های نوپدید ریشه در ایران ندارد، تصریح کرد: بیماریهای نوپدید باعث پیچیدگی هر چه بیشتر درمان مبتلایان به بیماریهای عفونی را فراهم آورده به عنوان مثال با تغییرات شگرفی که در ساختار ویروس آنفلوانزا ایجاد شده، عمدتا درمان بیماران با روش های ارزان تر و ساده تر میسر نیست.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ویروس آنفلوانزا متناسب با بازه زمانی دچار جهش ژنتیکی می شود، گفت: در فصلی که گذشت پیش بینی می کردیم که ۱۵ درصد مردم در معرض ابتلا به آنفلوانزا قرار بگیرند که خوشبختانه آمار مبتلایان کمتر از پیش بینی ها بود.

زالی ایجاد تمهیدات لازم برای کاهش بار نگرانی ها و هیجانات ناشی از ابتلا به آنفلوانزا در کشور را ضروری دانست و افزود: با مصرف خودسرانه از داروها و یا واکسن همراستا با موج نگرانی از ابتلا به این بیماری، ویروس آنفلوانزا با درهم آمیختگی با مقاومت آنتی بیوتیکی دچار تغییرات جدی می شود.

وی  شناسایی در پایان، ارزیابی وضعیت ژنتیکی، تدوین پروتکل منطقی ومداخلات به موقع با نگاه علمی تیم فعال مراکز پیشگیری از عفونت های بیمارستانها را راه حل موثری برای کاهش و کنترل عفوت بیمارستانی داست و تاکید کرد: در این مسیر باید تمامی برنامه ها با نگاهی پیشگیرانه دیده شود.

بیست وهشتمین کنگره بیماریهای عفونی و گرمسیری به مدت دو روز در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی برگزار است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها