واکنش عربستان به ترور سردار سلیمانی

اختلاف واضحی در موضع گیری رسانه های سعودی در خصوص حادثه ترور اخیر وجود دارد؛ برخی از اطلاع قبلی رهبری سعودی از این عملیات می گویند و معتقدند بن سلمان موفق شد جنگ را به داخل ایران بکشاند و ترور سردار با نفوذ ایرانی، در راستای همین هدف بوده است. اما خطاب رسمی سعودی، برخلاف رسانه ها، از ترور سلیمانی اظهار خشنودی نکردند و به نظر می رسد از عملیات آمریکا بی اطلاع بوده اند.

واکنش عربستان به ترور سردار سلیمانی

خالد الجیوسی در رای الیوم نوشت: عربستان سعودی از ابعاد فاجعه ای که دونالد ترامپ با ترور سردار سلیمانی ایجاد کرد، آگاه است و می داند که تاسیسات نفتی اش و همچنین آمریکایی های حاضر در خاک عربستان، می توانند هدف حمله ایرانی ها قرار بگیرند.

در ادامه این مطلب آمده است: اختلاف واضحی در موضع گیری رسانه های سعودی در خصوص حادثه ترور اخیر وجود دارد؛ برخی از اطلاع قبلی رهبری سعودی از این عملیات می گویند و معتقدند بن سلمان موفق شد جنگ را به داخل ایران بکشاند و ترور سردار با نفوذ ایرانی، در راستای همین هدف بوده است. اما خطاب رسمی سعودی، برخلاف رسانه ها، از ترور سلیمانی اظهار خشنودی نکردند و به نظر می رسد از عملیات آمریکا بی اطلاع بوده اند.

همانطور که یک مسئول سعودی در گفتگو با فرانس پرس تاکید کرد که هیچگونه مشورتی در این باره با سعودیها نشده است و ظاهرا مشاوره در مورد این عملیات، منحصر به نخست وزیر اسرائیل شده و سعودیها تنها تلاش می کنند تنش ایجاد شده را کاهش دهند.

ریاض اهتمام زیادی به کاهش تنش ها و دور نگاه داشتن خود از معرکه حاضر دارد؛ چرا که در صورتی که ایران تصمیم به پاسخ انتقام جویانه بگیرد، عربستان بزرگترین نامزد دریافت ضربه از بازوان نظامی ایران است.

در واقع، پس از ترور سردار سلیمانی، عربستان سعودی در محاسبات خود تجدید نظر کرده و به وضوح، خواستار خویشتنداری طرفین، برای جلوگیری از افزایش تنش ها شده و ولی عهد سعودی، در تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، بر ضرورت آرام شدن اوضاع تاکید کرد. این در حالی است که وزیر دفاع عربستان، خالد بن سلمان نیز به واشنگتن و لندن سفر کرد تا آنها را دعوت به خویشتنداری کند.

ظاهرا عربستان سعودی تا حدی از همراهی با آمریکا و اسرائیل خودداری کرده و سعی می کنند از دیدگاه نتانیاهو و ترامپ، که ترور سلیمانی را یک عملیات موفقیت آمیز توصیف می کنند، دوری کند.

در این میان، رسانه های سعودی، از جمله العربیه، در گزارشهای خود تاکید می کنند موشکی که خودروی حامل سردار سلیمانی را هدف گرفت، از پهپادی شلیک شد که پرواز خود را از پایگاه امریکایی در قطر شروع کرده و از این رو، طبق تحلیل های سعودی، قطر در چشم انتقام ایران قرار دارد.

متوجه کردن مسئولیت ترور سلیمانی به سمت قطریها، برای سعودیها فایده زیادی دارد؛ چرا که می تواند پاسخ احتمالی ایران را از اهداف سعودی منحرف کرده و به سمت اهداف قطری سوق دهد. این در حالی است که عصائب اهل الحق، وابسته به حشد الشعبی تاکید کرده اند که پهپادی که خودروی سردار سلیمانی را هدف گرفت، از کویت پرواز کرده است و تمام گزارش هایی که از حرکت این پهپاد از قطر صحبت می کنند، اشتباه هستند.

بیانیه اهل الحق، به ردّ پرواز پهپاد از قطر اکتفا نکرده و کویت را مبدأ حرکت آن دانست، که همین مساله، سوالهایی را در مورد میزان اطلاع قبلی کویت از حمله و موافقت سران آن، مطرح می کند. این مهم، عصبانیت ایران از میزبانی کویت برای کنفرانس معارضان را توجیه می کند.

با این اوصاف، در صورتی که کویت بی طرفی در روابط خود با ایران را کنار گذاشته و به جبهه آمریکا پیوسته است، ایا می تواند تبعات پاسخ ایران و هدف گرفته شدن منافع نفتی خود را تحمل کند؟ بویژه آنکه معاون وزیر خارجه کویت، تاکید کرده است میزبانی از مخالفان ایران، کاملا شخصی صورت گرفته و این افراد، مورد محاکمه قرار می گیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها