چگونه در سرازیری‌ها مصرف سوخت را کاهش دهیم؟

از زمانی که خودروها به سیستم‌های پایش مصرف سوخت لحظه‌ای مجهز شده‌اند، راننده و سرنشینان توجه دوچندانی به این سیستم نشان می‌دهند. بله همچنین افرادی هم هستند که به دنبال کاهش هر چه بیشتر این عدد هستند اما حتی تشنگان اسب‌های بخار نیز دوست دارند مصرف سوخت لحظه‌ای خودرو خصوصاً در زمان پایین آمدن از یک سرپایینی بزرگ را ببینند.

چگونه در سرازیری‌ها مصرف سوخت را کاهش دهیم؟

برای این کار کافی است گیربکس خودرو را در حالت خلاص گذاشته و اجازه دهید خودرو در حالت درجا کار کرده و از سرپایینی حرکت کند، این‌طور نیست؟ خب صرف‌نظر از گیربکس دستی یا اتوماتیک، این بهترین روش برای دست‌یابی به مصرف سوخت کمتر نیست؛ اما به تازگی Engineering Explained با یک دستگاه سوبارو کراس ترِک این آزمایش را انجام داده است.

ساده ترین پاسخ به سؤال یاد شده این بوده که بهتر است خودرو را در زمان عبور از سرپایینی در دنده بگذارید. زمانی که گیربکس (دستی یا اتوماتیک) درگیر است، کامپیوتر خودرو شتابگیری بدون گاز دادن را تشخیص داده و مصرف سوخت را متوقف می‌کند. بله پیشرانه هنوز در حال کار بوده اما سوختن مخلوط هوا/سوخت در سیلندرها را متوقف می‌کند. اگر خودرو از دنده خارج شود کامپیوتر تشخیص خواهد داد که گاز داده نشده یا خودرو در حالت خلاص است و این کار باعث خواهد شد سوخت کافی برای دور آرام پیشرانه تأمین شود. سوباروی تست شده در چندین سرازیری در حالت قرارگیری در دنده، مصرف سوختی برابر 2.35 لیتر را نشان می‌دهد در حالی که اگر دنده در حالت خلاص قرار گیرد مصرف سوخت آن مابین 2.9 تا 3.9 لیتر نشان داده می‌شود.

این موضوع به‌طور هوشمندانه‌ای درنظر گرفته شده است. با این وجود گفته می‌شود در زمان عبور از سرازیری و سربالایی متناوب و به منظور ایجاد بهترین راندمان باید گیربکس را در حالت خلاص گذاشت تا سرعت لازم برای بالا رفتن در سربالایی نیز حاصل گردد. اگرچه این حالت از نظر فنی صحیح است اما همان‌طور که می‌دانید این امر خطرناک بوده و همیشه خودرو را در دنده برانید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها