بهترین روش برای دفع موهای زائد بدن

در حال حاضر، هیچ روش قاطعی برای درمان کامل و دائمی موهای زائد وجود ندارد ولی در بین روش‌های موجود، لیزر موهای زائد از همه موثرتر و دائمی‌تر است. البته این حرف به آن مفهوم نیست که همه موهای زاید در اثر لیزر به صورت دایمی از بین می‌روند.

بهترین روش برای دفع موهای زائد بدن

تاکنون ثابت شده برای درمان نواحی وسیع پوشیده از مو هیچ روشی بهتر از لیزر موهای زائد نیست و روشهای دیگر به اندازه لیزر نمی تواند موثر و ماندگاری داشته باشد. انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد همواره یکی از دغدغه های مراجعین کلینیک ها می باشد. در این مطلب قصد داریم به اختصار اطلاعاتی در مورد انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد که توسط پزشک انجام می گیرد را ذکر نمائیم.

لیزر چیست؟

لیزر در واقع نوری تک رنگ و تک طول موج است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگدانه ملانینی که در موها به وفور یافت می شود، جذب شده و سبب تولید گرما و نهایتا تخریب سلولهای سازنده مو میشود و به همین دلیل است که هر قدر مو ضخیم تر و مشکی تر باشد، ملانین بیشتری دارد که  نور لیزر را بهتر جذب کرده و راحت تر از بین می رود. در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن کمتر باشد، یعنی بیمار سفیدتر باشد، انرژی کمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد کمتر می شود.

تاریخچه لیزر

نخستین بار برای لیزر موهای زائد از لیزر یاقوت یا روبی و لیزر Nd:YAG استفاده شد بعدها لیزرهای اختصاصی تری برای این هدف به کار رفتند که از آن جمله می توان به لیزرهای دایود و الکساندریت اشاره کرد که با ساطع کردن طول موجهای اختصاصی برای تخریب مو، نتایج بسیار عالی با برجا گذاشتن حداقل عوارض جانبی به وجود آوردند اما این سیستم ها برای پوست های بسیار روشن و نژاد اروپایی طراحی شده بود لذا در کشورهای آسیایی که پوست گندمگون دارند کارایی کمتری داشت. همچنین اختراع نوعی منبع نوری موسوم به  IPL نیز تحول جدیدی در درمان موهای زائد بود که در کنار منابع لیزری برای تأمین هدف لیزر موهای زائد به کارمی روند.

آیا بعد از لیزر موها دوباره رشد می کنند؟

لازم به ذکر است، سال‌هاست که از لیزر موهای زائد استفاده می‌شود و این کار مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هم قرار گرفته است و هر چقدر پوست بیمار روشن تر و موهای زایدش تیره‌تر باشند، احتمال اثر بخشی لیزر بیشتر می‌شود. حتی اگر پس از لیزر موهای زائد هم موها مجددا رشد کنند، اولا به تعداد کم رشد می‌کنند و بیرون می‌آیند. ثانیا، در اکثر موارد، این موها کرکی و نرم هستند.

البته ممکن است در ۵ تا ۱۰ درصد موارد به دنبال جلسات لیزر موهای زائد شکست درمانی را شاهد باشیم و موها حتی با جلسات متعدد درمانی کاهش نیابند.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدام است؟

هر کدام از انواع دستگاه لیزر موهای زائد برای تیپ خاص پوست و مو کاربرد دارد. مقایسه آنها با هم درست مثل آن است که بپرسیم “پیچ گوشتی دو سو بهتر است یا چها ر سو؟” و جواب آن است که گرچه هر دو برای بستن پیج بکار می روند اما ابزار مناسب با توجه به نوع پیج انتخاب می شود.

انواع دستگاه لیزر موهای زائد که برای افراد استفاده می شود عبارتند از:

*دستگاه لیزر موهای زائد الکساندریت با طول موج ۷۵۵ نانومتر (اولین بار در سال ۱۹۹۱ استفاده از آن آغاز گردید)

*دستگاه لیزر موهای زائد دیود با طول موج ۸۱۰ نانومتر (اولین بار در سال ۱۹۹۵ استفاده از آغاز شد)

*دستگاه لیزر موهای زائد Nd-YAG با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر (اولین بار استفاده از آن در سال ۲۰۰۳ آغاز شد)

*دستگاه لیزر موهای زائد IPL که در واقع لیزر نیست ولی به لیزر مشهور است اولین بار در سال ۱۹۹۷ مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به راحتی بیمار و روش کار کردی مشابه لیزر ها در درمان موهای زائد به سرعت فراگیر شد.

*انواع جدید دستگاه لیزر موهای زائد IPL همان E-LIGHT است اولین بار در سال ۲۰۰۸ مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به اینکه علاوه بر نور از رادیوفرکانس نیز به طور همزمان استفاده می کند و به همین دلیل این نوع از دستگاه لیزر موهای زائد روی موهای کم رنگ (طلایی ، و بور ) نیز بسیار اثر بخش است و با توجه به راحتی کار برای بیماران به سرعت در سطح جهان گسترش یافت.

آیا  لیزر روی باروری و غدد لنفاوی تاثیر می‌گذارد؟

لیزر موهای زائد بدن سبب ایجاد سرطان پوست ، سینه و یا ناباروروی یا تجریک غدد لنفاوی زیر بغل نمی شود. لیزری که در ناحیه بیکینی یا زیر بغل انجام می‌شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار بدی نمی‌گذارد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید در حد چند میلی‌متر است بنابراین اصلا به بافت‌های زیری نمی‌رسد که بخواهد مشکلی ایجاد کند. انرژی لیزر به صورت گرما آزاد می‌شود و گرما در عمق بافت نفوذ نمی‌کند بلکه فقط تا قسمت‌های سطحی از پوست نفوذ می‌کند.

اما در بارداری بهتر است از لیزر استفاده نشود اما در شیردهی مشکلی ندارد.

آیا لیزر درد دارد؟

میزان درد در افراد مختلف، متفاوت است. درد آن درحد متوسط است و شدید نیست.

البته می‌توان از پماد بی‌حس کننده استفاده کرد که دردناک نباشد.

باید و نباید ها

۱_ بسیار دیده می شود که متقاضیان به منظور انجام لییزر موهای زائد خود ، اصرار دارند که بهترین دستگاه لیزر موهای زائد برای آنها دستگاه الکساندریت و یا دایود یا E-Light  است در صورتیکه لزوما با توجه به ضخامت موها و رنگ پوست ممکن است این نوع دستگاه لیزر موهای زائد برایشان نه تنها کارساز نبوده حتی ممکن است باعث بروز عوارضی چون سوختگی پوست گردد. بنابراین انتخاب بهترین دستگاه لیزر موهای زائد را به پزشک واگذار نمایید تا از بهترین نتیجه

 ممکن بهره مند شوید.

۲_ در ضمن نکته مهم دیگر اینکه هیچکدام از انواع دستگاه لیزر موهای زائد روی موهای سفید اثر ندارد.

۳_ لیزر موهای زائد بدن هیچگونه خطر دراز مدتی ندارد کمی قرمزی و سوزش بعد از لیزر طبیعی است و طی حداکثر ۲۴ ساعت از بین خواهد رفت.

۴_ لیزر موهای زائد بدن، موهای زیر پوستی را از بین می برد.

۵_ انجام لیزر موهای زائد بدن نمی تواند بصورت تضمینی باشد و حتی در بهترین شرایط ممکن است شاهد شکست درمانی باشیم  ولی به طور معمول حدود ۸۵ درصد موها از بین خواهد رفت.

۶_ نتایج درمانی لیزر موهای زائد بدن مادام العمر ماندگار نخواهد بود و نیاز به جلسات شارژ حداقل سالانه یک بار دارد.

۷_ به هیچ عنوان نباید جلسات لیزر موهای زائد را با فاصله کوتاه انجام داد بین جلسات لیزر موهای زائد بین ۶ تا ۸ هفته خواهد بود  در غیر اینصورت عملا اتلاف وقت و هزینه خواهد بود.

۸_ یک تا سه ماه قبل از لیزر موهای زائد ازسولاریوم یا آفتاب گرفتن پرهیز کنید، همچنین در فاصله بین جلسات درمانی لیزر موهای زائد نیز اکیدا از آفتاب گرفتن و برنزه کردن پرهیز کنید.

۹_ بهتر است متخصص پوست این کار را انجام دهد زیرا دستگاه‌ها و پوست‌های مختلف را می‌شناسد و کار را صحیح انجام می‌دهد.

۱۰_ کسانی که بیماری‌های عصبی دارند و ممکن است جای لیزرشان را بکنند و دستکاری کنند و کسانی که به خاطر شغل‌شان مجبورند ساعات طولانی در آفتاب باشند و همچنین کسانی که در محل مورد نظر، عفونت فعال یا زخم دارند باید تا زمان بهبود عفونت و زخم‌شان صبر کنند.

۱۱_ ممکن است بیماری‌های واگیردار پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر منتقل شوند، در این زمینه گزارش‌هایی بوده است. اگر دستگاه لیزر آلوده به ویروس زگیل یا ویروس‌های دیگر باشد ممکن است این ویروس به فرد دیگر منتقل شود بنابراین کسی که به این بیماری‌ها مبتلاست باید حتما پزشک را از آن آگاه کند و استفاده از لیزر را تا زمان رفع ویروس و درمان بیماری به تعویق بیندازد.

۱۲_ اگر لیزر باعث سوختگی شود ممکن است پوست را تیره کند اما در حالت عادی پوست را تیره نمی‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها