بدترین روش خوابیدن در شب، روشن گذاشتن چراغ است

یک فوق تخصص چشم گفت: خوابیدن با چراغ روشن در شب می‌تواند اختلال در بینایی برای فرد بوجود آورد.

بدترین روش خوابیدن در شب، روشن گذاشتن چراغ است

سعید یادگاری فوق‌تخصص چشم اظهار کرد: بدترین روش خوابیدن در شب، چراغ روشن گذاشتن است؛ افرادی که از خوابیدن در تاریکی وحشت دارند و با روشن گذاشتن چراغ‌خواب، می‌خواهند از این وحشت خلاص شوند؛ بدترین روش را برای خوابیدن انتخاب کردند. زیرا در این حالت سیستم چشم تحت تاثیر سلول‌های شبکه‌ای قرار می‌گیرد و از قدرت بازتوانی کم می‌شود.

او گفت: بنابراین زمانی که افراد چراغ اتاق خوابشان را در درازمدت روشن می‌گذارند، باعث کاهش دقت بینایی در طول روز می‌شود و همچنین شبکیه چشم را که ۷۵ درصد از مساحت کره چشم پوشانده است تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب کاهش بینایی افراد می‌شود. شبکیه داخلی‌ترین لایه چشم و شامل سلول‌های گیرنده نور و سلول‌های عصبی است.

او ادامه داد: این لایه بسیار نازک در برابر نور حساس است و جریان الکترومغناطیسی نور را به پیام عصبی تبدیل و آن را از طریق عصب بینایی به لوب پس سری منتقل می‌کند که پس از آن مغز توانایی دیدن را کسب می‌کند.

او بیان کرد: خوابیدن با چراغ روشن در شب، کاهش قدرت دید دوچشمی در طول شب را به همراه دارد و همچنین در تاریکی عضلات خارجی چشمی در حالت استراحت قرار می‌گیرند و بازتوانی پیدا می‌کنند که در طول روز هماهنگی بیشتری داشته باشند، اما در صورتی که فرد با چراغ روشن، شب را سپری کند قدرت بازتوانی کم و سبب می‌شود تطابق دید دوچشمی در روز کمتر شود.

این فوق تخصص چشم افزود: هنگام خواب تحریک‌های نوری مرتب از شبکیه چشم به سمت مغز ارسال می‌شود که روشن گذاشتن چراغ، باعث می‌شود چشم و مغز نتوانند استراحت کنند و در نهایت موجب خستگی این دو عضو در طول روز می‌شود.

او تصریح کرد: اگر افراد با چراغ روشن می‌خوابند و این روند تکراری، طولانی مدت ادامه داشته باشد می‌تواند روی بینایی افراد تاثیر بگذارد و بینایی فرد را کم کند؛ این بیماری خسارات جبران ناپذیری برای افراد ایجاد می‌کند که می‌تواند مسیر زندگی آنها را عوض کند.

یادگاری تاکید کرد: خوابیدن با چراغ روشن در هنگام شب، باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی می‌شود و احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: افرادی که شب با چراغ روشن می‌خوابند، معمولاً با حالت‌های بدخلقی و افسردگی روز خود را شروع می‌کنند؛ افراد به خاطر داشته باشند که حتی نور حاصل از تلویزیون یا چراغ خواب هم می‌تواند روی سلامت روانی آنان تاثیر منفی داشته باشد. پس افراد این نکته را به یاد داشته باشند که هنگام خواب شبانه، لامپ اتاق، دستگاه تلویزیون یا هر وسیله‌ای را که از خود نور منتشر می‌کند خاموش کنند تا در معرض بیماری‌های چشمی و به ویژه افسردگی قرار نگیرند.

او توصیه کرد: افراد چراغ روشن گذاشتن در هنگام خواب را فراموش کنند و با تمرین کردن، این عادت بد را که ضرر‌های فراوانی به بدن وارد می‌کند ترک کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها