دمای جو زمین ۳۰ درصد افزایش یافته است

وظیفه گفت: مدل‌های عددی برای ماه زمستان، شرایط بارش و دمای کشور به جز مناطق جنوب غرب و غرب را نرمال پیش بینی کرده است.

دمای جو زمین ۳۰ درصد افزایش یافته است

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید، اظهار کرد: از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون، تمامی استان‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل بارش کمتری دریافت کردند چرا که میزان بارش در سال گذشته استثنایی بوده است.

وی افزود: در سال زراعی جدید استان‌هایی همچون تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر بیش از متوسط بلندمدت در مقابل استان‌های شمال غرب اعم از آذربایجان غربی، اردبیل و آذربایجان شرقی مقادیر کمتری بارش دریافت کردند.

وظیفه با اشاره به اینکه تا پایان آذر بارش در مناطق شمال غرب همچنان کمتر از نرمال بوده است، بیان کرد: مدل‌های عددی برای ماه زمستان، شرایط بارش و دمای کشور به جز مناطق جنوب غرب و غرب در حالت نرمال پیش بینی کرده است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: در ماه‌های دی و بهمن خروجی مدل‌های عددی کمی متفاوت بوده و علت این امر آن است که امسال پدیده بزرگ مقیاسی که رفتار‌های اقلیمی را تعیین کند، نبوده است و امسال النینو در فاز خنثی قرار دارد.

به گفته وی، یکی از مهم‌ترین علت‌های تعیین شرایط اقلیمی وابسته به هواشناسی النینو است و از آن جا که امسال در فاز خنثی قرار دارد، خیلی شرایط مشخصی در اقلیم دنیا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: استمرار افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی /آسمان پایتخت پایان هفته بارانی می شود

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافته است، بیان کرد: کشور ما از این قاعده مستثنی نیست، ضمن آنکه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور به طور متوسط دما نسبت به بلندمدت ۲ تا ۲ و نیم درجه در فصل پاییز و زمستان افزایش خواهد یافت.

خروج از دوره خشکسالی واقعیت ندارد

وظیفه با اشاره به اینکه خروج از دوره خشکسالی واقعیت ندارد، گفت: با توجه به آنکه خشکسالی از دیدگاه هواشناسی و کشاورزی متفاوت است، از این رو به سبب مصرف بالای آب در بخش کشاورزی بیش از آنچه که بارندگی در کشور تامین می‌شود، همچنان در شرایط خشکسالی به سر می‌بریم.

به گفته وی، در بخشی از مزارع آب مورد نیاز از رودخانه‌ها و بخشی از دیم زار‌ها از بارش باران تامین می‌شود و در جا‌هایی که از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، به سبب حجم بالای برداشت، وضعیت سفره‌های زیرزمینی به سبب برداشت بیش از مناسب نیست و به همین خاطر همچنان در خشکسالی خواهیم ماند.

رئیس مرکز خشکسالی در در سال زراعی گذشته بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود، اما یک سال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی نیست و برای جبران کمبود منابع آبی، در سال‌های اخیر نیازمند ۱۰ تا ۱۲ سال بارش‌های مستمر، نرمال و بیش از نرمال خواهیم بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها