عرضه دام زنده به بازار یک‌ و نیم برابر شد

پوریان از رشد ۴۶ درصدی عرضه دام سبک و بیش از ۵۰ درصدی دام سنگین نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

عرضه دام زنده به بازار یک‌ و نیم برابر شد

منصور پوریان رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور از ترافیک دام در واحد‌های دامداری خبر داد و گفت: چند ماهیست که تولیدکنندگان دام سنگین با مشکلات مازاد دام در واحد‌ها روبه‌رو هستند و عرضه انبوه دام در برابر تقاضا مشکلات متعددی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور با اشاره به اینکه دامداران در بخش گوساله و گوسفند با ترافیک دام در واحد‌ها روبه‌رو هستند، افزود: باتوجه به فضل زایش دام و شرایط مساعد تولید، فشار زیادی به دامداران وارد شده که از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید تقاضا داریم تمهیداتی در این خصوص بیندیشد.

پوریان ادامه داد: باوجود پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت جهاد برای کاهش ترافیک دام در واحد‌های دامداری مسئولان اذعان می‌کنند که این موضوعات به وزارت صمت باز می‌گردد و در نهایت کل فشار به سمت تولیدکننده متمرکز شده که اگر هرچه سریعتر تمهیداتی در این خصوص اتخاذ نشود، احتمال شیوع بیماری به سبب انباشت دام در واحد‌ها دور از انتظار نیست.

او از کاهش چشمگیر قیمت دام و لاشه در عمده‌فروشی‌ها خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو دام سبک ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان و دام سنگین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان بوده که این امر بر افت قیمت لاشه در عمده‌فروشی‌ها تأثیر بسزایی دارد و حال اینکه در بازار خرده‌فروشی قیمت همچنان بالاست، ارتباطی به تولیدکننده ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: هم‌اکنون انباشتگی دام در بخش دام سنگین در سطح کشور ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار رأس و ۷ الی ۸ میلیون رأس دام سبک به جز زایش‌های جدید در واحد‌ها می‌رسد که این امر شرایط بغرنجی را برای تولید به وجود آورده است.

به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور باوجود افزایش هزینه‌های تولید و روند کاهشی قیمت دام در بازار، فشار زیادی به دامداران وارد می‌شود که از وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید انتظار می‌رود مازاد دام دامداران را خریداری کند یا مجوز صادرات بدهد تا تولیدکنندگان با خطر ورشکستگی مواجه نشوند.

پوریان ادامه داد: سازمان دامپزشکی به طور مرتب هشدار‌های خود را پیرامون ترافیک دام به مسئولان ذیربط می‌دهد چراکه با افزایش جمعیت دام‌های مولد که از ۴۰ هزار رأس گذشته، خطر شیوع بیماری افزایش می‌یابد که این امر تهدیدی برای تولید کشور محسوب می‌شود.

او از افزایش ۴۶ درصدی عرضه دام سبک نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در بخش دام سنگین عرضه نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد رشد داشته که این امر نشان می‌دهد مسئولان ذیربط برای خروج از بحران فعلی باید تمهیداتی را اتخاذ کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها