راه و رسم های عجیب و خرافی برای کسب خوش اقبالی در سال جدید!

مراسم سال نو، تعطیلانی است که در کل جهان برگزار می‌شود و شامل پخت‌و‌پز و خوردن غذاهای سنتی و بی‌نظیر و مختلفی از تمامی کشورها است. در این نوشته، پانزده نوع از آداب و رسوم مختلف در سراسر دنیا نام برده شده که سعادت و عشق و ثروت شما را در سال آینده برای شما به ارمغان خواهد آورد. بدون شک، هر فرهنگی، راه و رسم مخصوص به خودش را دارد که گاهی ممکن است باعث تعجب ما شود!

راه و رسم های عجیب و خرافی برای کسب خوش اقبالی در سال جدید!

پر کردن چشم عروسک - ژاپن

در ژاپن، "داروما"(daruma) نوعی طلسم خوش‌شانسی است که مردم را برای رسیدن به اهدافشان یاری و تشویق می‌کند. مردم یک دارومای جدید با چشمان خالی می‌خرند و هم‌زمان که آرزو می‌کنند چشم چپ آن را پر می‌کنند. با براورده شدن آرزو و یا گذشت یک سال از آن، چشم راست عروسک را نیز پر می‌کنند. در پایان سال، عروسک‌هایی که هردو چشمشان پر شده را به یک معبد می‌برند و همگی آن‌ها را می‌سوزانند تا نمادی از حرکت روبه‌جلو و به‌سوی آینده و اتمام مبارزه و تلاش برای رسیدن به اهداف در سال گذشته باشد.

موهایت را نشور - کره

کره، یک کشور بسیار خرافاتی است! آن‌ها معتقدند که شستن موها در روز سال نو برایتان بدبختی می‌آورد؛ زیرا سال نو، یک شروع تازه همراه با شانس جدید برای شماست و شستن موهایتان باعث از بین رفتن تمامی این خوش شانسی می‌شود.

ماهی بخورید تا ثروتمند شوید - چین

فرهنگ کشور چین، مملو از آداب و رسوم در مورد سال نو است که در غالب انواع غذا و بازی با کلمات بیان می‌شود. به‌عنوان مثال، واژه‌ی"ماهی"(鱼) در زبان چینی، "یو""Yu" تلفظ می‌شود که همان واژه‌ی سعادت (余) می‌باشد. بنابراین، اعتقاد بر این است که خوردن یک ماهی کامل به همراه خانواده در سال جدید باعث ثروتمند شدن می‌شود. قوانین سنتی زیادی در رابطه با خوردن ماهی وجود دارد، مانند اینکه سر ماهی باید به سمت بزرگان خانواده باشد و هرکس که صورتش درست روبه‌روی سر ماهی بود باید خوردن غذا را شروع کند.

میوه‌های گرد بخورید - فیلیپین

در کشور فیلیپین، اعتقاد بر این است که خوردن میوه‌های گرد، مانند سیب، گلابی آسیایی و هلو، باعث جذب ثروت و فراوانی می‌شود. در واقع معتقدند که هر چیزی با شکل گرد، خوشبختی می‌آورد. به‌عنوان مثل پوشیدن لباس‌های خال خالی و پرتاب سکه در هنگام نیمه‌شب نیز می‌تواند ثروت و خوشبختی بیاورد!

بیرون ریختن وسایل قدیمی‌ (به معنای واقعی کلمه) - ایتالیا

یکی از سنت‌های قدیمی سال نو در ایتالیا این است که لوازم‌ خانگی مانند ظروف، بشقاب و شیشه‌ها را از پنجره‌های طبقه بالا رها کنید تا بدی‌ها از بین برود و سال آینده را نو و تازه آغاز کنید. حتی اگر این رسم از بین رفته باشد و به‌ندرت استفاده شود، اینکه بدانید ممکن است در پیاده‌رو خرده شیشه وجود داشته باشد در هنگام قدم زدن در شب سال جدید ضرری ندارد.

یک دوجین انگور مصرف کنید - اسپانیا

در اسپانیا، خوردن دوازده دانه انگور سبز یکجور سنت به حساب می‌آید. روش خوردن این دوازده دانه به این صورت است که سر هر ساعت یک عدد خورده می‌شود و اگر تا نیمه‌شب سال نو، موفق به انجام این کار شوید، تمام سال در خوش‌شانسی خواهید بود. گفته می‌شود که این رسم در سال 1909، هنگام برداشت عمده‌ی انگور در آلیکانته (Alicante) اسپانیا، منطقه‌ی اصلی برداشت و تولید انگور، شکل گرفت. پس از به جا آوردن این سنت مهم، می‌توان سال نو را شروع کرد و امیدوار بود که اتفاقات خوبی در راه است.

مشتاقانه غذا بخورید - فرانسه

در فرانسه، شب عید را همراه با دوستان صمیمی و خانواده سپری می‌کنند و از خوردن چند نوع غذای مفصل لذت می‌برند. به این وعده‌ی غذایی «Le Réveillon» می‌گویند که بسیار شبیه به شام عید کریسمس است. بنابراین با نام "le réveillon de la Saint-Sylvestre" هم شناخته می‌شود تا تفاوتی بین این دو غذا ایجاد کند. گفته می‌شود که این شام برای استقبال از سعادت و خوشبختی در سال آینده ترتیب داده می‌شود.

کپور بخورید و پولک‌ها را نگه‌دارید - آلمان

در کشور آلمان، سیلورسترکارپ‌فن(Silvesterkarpfen) "کپور سال نو" یک غذای سنتی برای خوردن در سال جدید است. کپور در آلمان غذایی است که به‌ منظور خوش‌شانسی تهیه می‌شود و آلمانی‌ها باور دارند که با نگه‌داشتن پولک‌های آن در کیف پولتان یا در اطراف خانه، ثروت و خوشبختی به‌سوی شما و خانواده‌تان می‌آید. بنابراین پولک را باید در تمام طول سال در کیف پول خود نگه‌دارید زیرا خارج کردن زودهنگام آن باعث از بین رفتن این شانس می‌شود.

از یک غریبه‌ی قدبلند و با پوست تیره و خوش‌تیپ هدیه‌ای دریافت کنید - اسکاتلند

اسکاتلندی‌ها "هاگمانای"(Hogmanay) یا معادل اسکاتلندی عید سال نو را با سنتی که به‌ عنوان "اولین ردیف" شناخته می‌شود، جشن می‌گیرند. در اسکاتلند، دیدار با اولین کسی که از حوالی شما بگذرد و به شما بگوید "موفق باشید"، مخصوصاً اگر قدبلند باشد و موها و پوست تیره‌ای داشته باشد و همچنین خوش‌تیپ باشد، برای شما خوش‌شانسی به ارمغان خواهد آورد. اصطلاح اولین ردیف به این معناست که اگر در اولین پیاده‌رو هدیه‌ای شامل سکه‌های نقره، کت کوتاه و نوشیدنی گرفتید، بدشانسی به شما رو می‌آورد زیرا این علامت‌ها به حملات وایکینگ‌ها در سده‌های 8 و 9 میلادی برمی‌گردد.

برگ‌ها را زیر بالش قرار دهید - ایرلند

برای خوش‌شانسی در عشق، مجردهای ایرلندی قبل از رفتن به تختخواب در عید سال نو، برگ‌های هالی یا پیچک را زیر بالش خود می‌گذارند و به شخصی که می‌خواهند با او ازدواج کنند فکر می‌کنند. البته در دوران مدرنیته این روش به‌عنوان نوعی طلسم شناخته می‌شود. اگرچه این سنت، بومی ایرلند نیست.

حلقه‌ای در نوشابه بیاندازید - مکزیک

در مکزیک، مانند بسیاری از کشورهای جهان، سال نو را با پرتاب سکه درون نوشیدنی گازدار جشن می‌گیرند. با این‌ حال یکی از سنت‌های خاص و منحصربه‌فرد لاتین‌ها که از اسپانیایی‌ها به ارث برده‌اند، انداختن حلقه‌ی طلا داخل بطری شیشه‌ای قبل از نوشیدن آن برای جذب سعادت و خوشبختی است. البته در مکزیک به‌جای حلقه‌ی طلا می‌توان تکه‌ی کوچک طلا، زنجیر طلا و آویز یا سنجاق ‌سینه‌‌ای تراش‌خورده استفاده کرد.

نحسی‌ها را بسوزانید - اکوادور و پاناما

اهالی اکوادور و پاناما معتقدند به آتش‌ کشیدن یک مترسک پرشده با روزنامه و خاک ‌اره، به نام"año viejo" در اکوادور و "muñeco" در پاناما، هرگونه انرژی بد و منفی به‌جامانده از سال گذشته را از بین می‌برد و به انرژی‌های مثبت خوش‌آمد می‌گوید. ممکن است این مترسک را به شکل یکی از چهره‌های سیاسی که مردم علاقه‌ی کمتری به دیدن آن دارند هم بسازند.

با چمدان خالی، به اطراف بلوک بروید - کلمبیا

در کلمبیا، مردم به‌همراه یک چمدان خالی در اطراف محل زندگی خود قدم می‌زنند و گفته می‌شود با انجام این کار، سال پیش رو را برای خود، پر از سفر و ماجراجویی می‌کنند. برخی از مردم به‌سادگی کیف خود را دور خانه می‌چرخانند یا آن را بیرون درب می‌گذارند و گفته می‌شود یک دور چرخیدن با چمدان در اطراف بلوک، شانس بیشتری برای سفر مخصوصاً مسافرت‌های خارجی فراهم می‌کند. البته این سنت محدود به کلمبیا نیست و در برخی از شهرهای آمریکای مرکزی و جنوبی نیز انجام می‌شود.

برای موفق‌ شدن در شغلتان لوبیا بخورید - آرژانتین

خوردن لوبیا، سنت سال نو در آرژانتین است. گفته می‌شود این رسم برای موفق شدن افراد جویای کار، حفظ شغل برای کارمندان و یا داشتن شغلی بهتر برای کسانی که به دنبال فرصت‌های جدید هستند، می‌باشد.

با دعا بدی‌ها را دور کنید - نیجریه

نیجریه کشور تنوع‌ها است. کشوری با اقوام و مذهب‌های مختلف. مردم نیجریه در عید سال نو، اهل هر مذهبی که باشند، در کلیساها، زیارتگاه‌ها و مساجد محلی خود جمع می‌شوند تا قول دهند از اعمال ناپسندی که در دوازده ماه گذشته انجام داده‌اند، پرهیز خواهند کرد و برای سال جدید و فرخنده دعا می‌کنند. بسیاری از مردم که در شهرها یا حتی کشورهای دیگر کار می‌کنند به روستاهای خود بازمی‌گردند و سال نو را در خانه‌ی خود جشن می‌گیرند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها