تصویری منحصر به فرد از کهکشان راه شیری

محققان استرالیایی موفق به تولید تصویر جدید از کهکشان "راه شیری شدند که اگر انسان ها قادر به دیدن امواج رادیویی بودند، این کهکشان را به این حالت می‌دیدند.

تصویری منحصر به فرد از کهکشان راه شیری

ستاره‌شناسان استرالیایی با دریافت اطلاعات از تلسکوپ‌های رادیویی، موفق به تولید تصویری منحصر به فرد از کهکشان "راه شیری" شدند.

این تصویر به صورتی‌ تهیه شده که اگر ما انسان‌ها قادر به دیدن امواج رادیویی بودیم، کهکشان "راه شیری" را به این حالت می‌دیدیم.

داده‌های استفاده شده برای تهیه این تصویر از تلسکوپ "MWA" حاصل شده که انتشار امواج رادیویی با فرکانس پایین از مرکز کهکشان راه شیری را به رنگ‌های زرد و طلایی نشان می‌دهد.

همچنین این امواج به رنگ‌های آبی و سبز هم در تصویر قابل مشاهده هستند.

"ناتاشا هورلی‌واکر"(Natasha Hurley-Walker) اخترفیزیک‌دان و محقق پروژه اظهار کرد، تصویر ما نشان دهنده مرکز راه شیری و قسمتی از کهکشان به نام "مرکز کهکشانی" است.

مرکز کهکشانی، نامی است که به مرکز چرخشی کهکشان راه شیری داده شده‌ است.

مرکز کهکشانی در فاصله حدود ۲۴ هزار و ۸۰۰ سال نوری از زمین در جهت صورت فلکی کمان قرار گرفته و فرضیه دانشمندان بر این است که در مرکز کهکشان راه شیری یک سیاه‌چاله کلان‌جرم قرار دارد.

محققان دانشگاه "کورتین"(Curtin) که موفق به تهیه این تصویر شدند، از یک تصویر بزرگ برای اکتشاف بقایای ۲۷ ستاره که در یک ابرنواختر منفجر شده بودند، استفاده کردند.

این انفجار ۹ هزار سال پیش اتفاق افتاده و از آسمان زمین قابل مشاهده بوده است.

این انفجار ستاره‌ای که در تصویر دیده می‌شود، هشت برابر بزرگتر از خورشید بوده است.

"هورلی واکر" ادامه داد، تشخیص بقایای ابرنواخترهای جوان آسان‌تر از ابرنواخترهای پیر است که در تصویر دیده می‌شوند که تاکنون ۲۹۵ ابرنواختر شناخته شده‌اند.

وی افرود، یکی از بقایای ابرنواختری که به تازگی کشف شده است، در یک منطقه خالی در فضا و دور از راه شیری است.

هورلی واکر گفت: حالا که ما می‌دانیم این ابرنواخترها در کجا و چه زمانی اتفاق افتاده‌اند، نکات شگفت‌انگیزی را هم در میان این اطلاعات به دست آورده‌ایم.

دو بقایای ابرنواختری که در تصویر کشف شده‌اند، "یتیم" بوده‌اند و این به معنای این است که این دو ابرنواختر در منطقه‌ای از آسمان کشف شده‌اند که هیچ ستاره‌ بزرگی وجود ندارد.

محقق این پروژه خاطرنشان کرد که باقی ابرنواخترهای کشف شده بسیار قدیمی هستند و این برای ما هیجان‌انگیز است زیرا پیدا کردن بقایای ابرنواخترها در این مرحله از زندگی به ما این امکان را می‌دهد که به گذشته‌های دورتر کهکشان راه شیری نگاه بیاندازیم.

تیم تحقیقاتی پروژه امیدوارند که بتوانند در آینده اکتشافات بیشتری در این‌ باره انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها