۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه میگیریم + تصاویر

سبز شدن یک جوش جدید روی بدن می‌تواند اوقات هر کسی را تلخ کند، اما هر برآمدگی‌ای روی پوست جوش نیست.

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه میگیریم + تصاویر

جوش‌ها در اثر انسداد منافذی از پوست به وجود می‌آیند که توسط باکتری عفونی شده اند. اما مشکلات و بیماری‌های پوستی‌ای هم وجود دارند که ظاهری شبیه به جوش دارند و ممکن است با آن اشتباه گرفته شوند. در ادامه با این مشکلات پوستی آشنا خواهیم شد.

۱- روزاسه

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

روزاسه یک بیماری مزمن التهابی است که اغلب با جوش اشتباه گرفته می‌شود. این بیماری انواع مختلفی دارد، اما دو نوع آن که از بقیه شایع‌تر هستند به شکل قرمزی گونه‌ها (گر گرفتگی)، ظاهر شدن تعدادی زیادی رگ کوچک روی گونه‌ها و همینطور برآمدگی‌های جوش مانندی عموماً در میانه‌ی صورت، بروز پیدا می‌کنند. برخلاف جوش، روزاسه معمولاً در اثر واکنش‌های مرتبط با هیستامین و مصرف غذا‌های تند، کافئین و الکل به وجود می‌آید. این بیماری معمولاً با ترکیبی از تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی، مصرف دارو‌های موضعی و استفاده از محصولات پوستی‌ای که باعث تحریک پوست نمی‌شوند، کنترل می‌شود.

۲- فولیکولیت

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

فولیکولیت که یک مشکل پوستی شایع در تابستان است، به التهاب فولیکول‌های مو اطلاق می‌شود و نشانه‌ی آن ظاهر شدن جوش‌های کوچک و قرمز رنگی است که ممکن است مثل جوش‌های سرسفید، چرکین هم باشند. این جوش‌ها می‌توانند خارش دار یا دردناک، یا در موارد شدیدتر، به شکل زخم‌هایی پوسته پوسته باشند. این جوش‌ها هر جایی از بدن می‌توانند ظاهر شوند، مثل ران ها، باسن، گردن و زیر بغل. فولیکولیت می‌تواند در اثر باکتری ایجاد شود و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع آن فولیکولیت باکتریایی است که معمولاً در قسمت ریش مردان به وجود می‌آید. یک نوع دیگر آن هم فولیکولیت سودوموناس است که باکتری عامل آن بیشتر در آب‌های گرم و آلوده وجود دارد. موارد خفیف فولیکولیت می‌توانند با پماد‌های بدون نسخه درمان شوند. اما موارد شدید آن ممکن است نیاز به مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی داشته باشند. اگر فولیکولیت با عفونت قارچی واژن همراه باشد، ممکن است برای درمان آن نیاز به دارو‌های ضد قارچ قوی باشد.

۳- پوست مرغی شدن بدن

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

کراتوزیس پیلاریس یا پوست مرغی شدن بدن یک مشکل پوستی مزمن است که نشانه‌ی آن ظاهر شدن برآمدگی‌های زبر (قرمز، سفید یا به رنگ پوست)، معمولاً بر روی بازو‌ها و پا‌ها است و می‌تواند حس لمس کردن یک کاغذ سمباده را داشته باشد. علت ایجاد این برآمدگی‌های کوچک، انسداد فولیکول‌های مو توسط مقادیر غیر طبیعی‌ای از ماده‌ی کراتین است. این مشکل پوستی خطری ندارد، اما می‌تواند باعث خارش و خشکی پوست شود که استفاده از مرطوب کننده می‌تواند به تسکین این نشانه‌ها کمک کند. برای کنترل این بیماری می‌توانید از پماد‌های موضعی استفاده کنید که به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست و جلوگیری از مسدود شدن فولیکول‌های مو کمک می‌کنند.

۴- اگزمای اطراف دهان

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

درماتیت پریورال یا اگزمای اطراف دهان یک ضایعه‌ی پوستی التهابی است که در صورت رخ می‌دهد و معمولاً در اطراف دهان به وجود می‌آید. عمده دلیل بروز این مشکل، استفاده از استروئید‌های موضعی است، اما فلوراید درون خمیر دندان هم می‌تواند باعث آن شود. برای کنترل این بیماری باید استفاده از استروئید‌های موضعی (چه بدون نسخه و چه تجویزی)، کرم‌های سنگین و خمیردندان‌های فلوراید دار را کنار بگذارید و به جای آن، از شوینده‌های ملایمی که برای پوست تحریک آمیز نیستند و لوسیون‌های سبک و غیر کومدوژنیک (یعنی باعث انسداد منافذ پوست نمی‌شوند) استفاده کنید. این مشکل پوستی در اثر رشد بیش از اندازه‌ی مایت‌های پوستی و روش‌های درمانی جدید مرتبط با این ارگانیسم‌ها هم می‌تواند به وجود آید.

۵- سباسئوس هایپرپلازی

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

سباسئوس هایپرپلازی یک مشکل پوستی ژنتیکی است که نشانه‌ی آن برآمدگی‌هایی گوشتی رنگ و دونات شکل است که روی پیشانی، گونه ها، بینی و چانه ظاهر می‌شوند. این برآمدگی‌ها در واقع غدد بزرگ شده‌ی چربی پوست هستند (گاهی حتی می‌توان با فشار دادن آن‌ها چربی داخل آن‌ها را بیرون آورد). سباسئوس هایپرپلازی یک مشکل پوستی خوش خیم است، اما بعضی افراد ترجیح می‌دهند برای بهتر شدن چهره‌ی خود آن را درمان کنند. یک راه درمان آن الکترودسیکاسیون است، نوعی دستگاه که با فرستادن یک جریان الکتریکی به درون پوست به کاهش برآمدگی‌ها کمک می‌کند.

۶- موی زیر پوستی

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

مو‌های زیر پوستی، مو‌هایی هستند که پیج خورده و درون پوست رشد کرده اند، مسأله‌ای که باعث ظاهر شدن برآمدگی‌هایی روی پوست می‌شود. این برآمدگی‌ها می‌توانند ظاهری عیناً مانند جوش داشته باشند و به رنگ سفید یا قرمز یا به صورت کیست‌هایی زیر پوستی باشند. این برآمدگی‌ها در زنان بیشتر در ناحیه‌ی بیکینی و زیر بغل و در مردان، بیشتر در قسمت چانه، گونه‌ها و ریش (بالای گردن) ظاهر می‌شوند. در برابر میل به فشار دادن و ترکاندن آن‌ها مقاومت کنید، چون این کار می‌تواند باعث بدتر شدن آن‌ها می‌شود. در بسیاری از موارد، مو‌های زیر پوستی به طور خودکار از بین می‌روند، اما اگر این اتفاق رخ ندهد یا دچار عفونت شود، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. بسته به شدت مشکل، پزشک شما ممکن است توصیه کند از کرم‌های لایه بردار و شوینده‌هایی برای رفع آن استفاده کنید.

۷- سرطان سلول پایه‌ای

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

سرطان سلول پایه‌ای نوعی سرطان پوست است که سرعت پیشرفت پایینی دارد و در لایه‌ی پایه‌ای روپوست به وجود می‌آید. این بیماری معمولآً در اثر قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض پرتو‌های فرابنفش از جمله خورشید و دستگاه‌های برنزه کننده به وجود میآ ید. سلول‌های پایه ای، به شکل برآمدگی‌هایی براق، نیمه شفاف یا صورتی رنگ و به همراه عروق خونی کوچکی هستند و معمولاً می‌توانند با یک جوش مقاوم اشتباه گرفته شوند. اگر برآمدگی‌ای روی پوست تان وجود دارد که با گذشت یک یا دو ماه هنوز از بین نرفته، برای انجام معاینه به متخصص پوست مراجعه کنید. روش‌های درمانی این بیماری شامل فتوداینامیک تراپی، جراحی موس (نوع خاصی از جراحی سرطان پوست) و تراشیدن بافت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها