افشاگری مگس ها و زندگی بدون سر سوسکها

حشرات بی شمارترین و متنوع‌ترین جانوران روی کره زمین هستند. اما چرا آنها اینقدر موفق هستند؟ و آیا واقعا امکان دارد که روزی حشرات کنترل جهان را به دست بگیرند؟

افشاگری مگس ها و زندگی بدون سر سوسکها

۱. مگس‌ها نابودکننده لاشه جانوران مگس‌های لاشه بازیافت‌کنندگان طبیعت هستند. آمورت ویتاکر، حشره‌شناس می‌گوید: "اگر مگس‌های لاشه نبودند، تمام اطراف شهرها پر از لاشه‌های خارپشت‌ها می‌شد به طوری که راه‌ها بند می‌آمد. اگر شما هم بمیرید، این مگس‌ها جسدتان را پیدا می‌کنند و روی آن تخم می‌گذارند و با گوشت بدن شما لاروهایشان را سیر می‌کنند".

۲افشاگری مگس‌ها 

آمورت ویتاکر از دانش خود در مورد چرخهٔ زندگی مگس‌های لاشه استفاده می‌کند تا به پلیس در بازپرسی پرونده‌های قتل کمک کند. او می‌گوید:" اگر بتوانیم سن لارو (کرمینه) را که روی جسد پیدا شده تعیین کنیم، می‌توانیم زمان تقریبی وقوع قتل را حدس بزنیم".اولین مورد ثبت‌شدهٔ استفاده از حشرات در امر پزشکی قانونی پیگیری قتلی است که با داس برنج انجام شده بود. بازپرس از همه کشاورزان محلی چین خواست که داس‌های خود را بیاورند و آنها را در زیر آفتاب داغ نیم‌روز قرار دهند. مگس‌ها روی داسی نشستند که هنوز رد و نشانه‌هایی از خون مقتول بر آن بود. صاحب آن داس پس از این ماجرا به قتل اعتراف کرد.

۴. حتی کک‌ها در حل معمای جنایی کمک کردند

کک‌ها معمولاً در امور جنایی دخالت نمی‌کنند اما در اولین موردی که آمورت ویتاکر بر آن کار می‌کرد ثابت کردند که شاهدان بسیار مهمی هستند.پلیس بر این باور بود که قتل در خانه‌ای که فرش آن برداشته شده بود، رخ داده است. صاحبان خانه ادعا می‌کردند که فرش را چون پر از کک بود، دور انداخته‌اند. آمورت تصمیم گرفت کیسهٔ جاروبرقی آنها را بررسی کند. او تعدادی کک پیدا کرد اما خبری از انبوهی از کک‌ها نبود. این زوج اعتراف کردند که پسرشان کسی را در آن خانه به قتل رسانده بود و به همین دلیل ناچار شدند فرش را معدوم کنند.

 ۵. کک‌ها بسیار "زیبا طراحی" شده‌اند

کک‌ حشرهٔ محبوب آمورت ویتاکر است؛ او می‌گوید آنها برای زندگی انگلی خود بسیار "خوش‌طرح" هستند.او ادامه می‌دهد: " آنها نوعی استخوان‌بندی خارجی دارند که به سختی می‌شکند. به قدری کوچک هستند که به راحتی در میان مو و پشم جانور میزبان خود حرکت می‌کنند و روی بدن‌شان برآمدگی‌هایی رو به عقب دارند که جانور میزبان به سختی می‌تواند با لیسیدن خود، از شر آنها خلاص شود".

او ادامه می‌دهد: " آنها نوعی استخوان‌بندی خارجی دارند که به سختی می‌شکند. به قدری کوچک هستند که به راحتی در میان مو و پشم جانور میزبان خود حرکت می‌کنند و روی بدن‌شان برآمدگی‌هایی رو به عقب دارند که جانور میزبان به سختی می‌تواند با لیسیدن خود، از شر آنها خلاص شود".۶. فزونی حشرات برسایر گونه‌های همهٔ جانوران حشرات به طور خارق‌العاده‌ای جاندارانی موفق هستند. تیم کوکریل، جانورشناس آن را اینطور می‌گوید: "طبیعی‌ترین شکل پیچیدهٔ حیات درکهکشان ما حشره بودن است".

۷. سوسک‌ها بیشترین موجودات جهان هستند

سوسک‌ها حدود یک چهارم گونه‌های زندهٔ روی زمین را تشکیل می‌دهند؛ حدود ۴۰۰هزار گونه.

۸. دگردیسی یکی از درخشان‌ترین ترفندهای تکاملی است

تیم کوکریل می‌گوید که دگردیسی شاید یکی از دلایلی است که حشرات چنین موفق هستند. چهار نوع جانور پرجمعیت روی زمین، زنبورها، سوسک‌ها، مگس‌ها و بیدها همه دگردیسی می‌کنند.تیم توضیح می‌دهد :" مهم‌ترین کار برای بقای گونه‌های جانوری غذا خوردن و تولید مثل است، در گونه‌ای مثل پروانه‌، نیمی از چرخهٔ زندگی به خوبی طراحی شده است تا تولیدمثل کند. پرواز می‌کنند و جفتگیری می‌کنند و تخم می‌گذارند".

۹. گیاهان  و پیچیده تر شدن حشرات 

تیم کوکریل معتقد است وقتی حشرات پدید آمدند، گیاهان خیلی ساده‌تر از امروز بودند، بیشتر شبیه خزه بودند، بخشی از پیچیدگی‌های گیاهان به دلیل وجود حشرات است".تیم می‌گوید:"حشرات گیاهان را بارور می‌کنند و از گیاهان تغذیه می‌کنند، پس گیاهان در پی محافظت از خودشان برمی‌آیند و در نتیجه شاهد این مسابقهٔ تکاملی میان گیاهان می‌شویم. بیشتر گونه‌های گیاهان نوعی چرخهٔ متناسب با حشرات دارند که به طور عمیقی در آنها نهادینه شده است".

۱۰. بیشتر حشرات خیلی کوچک هستند

پروفسور برایان کوکس می‌گوید:" بهترین ویژگی حشرات این است که هیچ‌کدام از آنها خیلی بزرگ نیستند."درازترین حشره به نظر تیم کوکریل، حشرهٔ چوبی (از چوب‌سانان) از جنوب‌شرقی آسیاست که طول آن به بیش از ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. یکی از سنگین‌ترین حشرات هم سوسک جالوت است که به اندازهٔ کف دست شماست".چرا حشرات بزرگ‌تر از این نشده‌اند؟ تیم کوکریل می‌گوید یک دلیل این است که آنها ناچارند استخوان‌بندی خارجی خود را دور بیندازند تا رشد کنند . اگر از این که هستند بزرگ‌تر شوند در هنگام پوست‌اندازی زیر وزن پوست خودشان له می‌شوند.

۱۱. حشرات و تشعشعات ما این موضوع را از اینجا می‌دانیم که حشره‌شناسان حشرات را در فرهای تابش اشعه قرار دادند تا ببینند کدام‌یک از آنها زنده می‌مانند.تیم کوکریل می‌گوید که حشرات کمتر از تابش اشعه‌ها آسیب می‌بینند چون مدام در حال ساختن سلول‌های جدید نیستند و در نتیجه تابش اشعه، اختلالی در فرآیند زندگی آنها ایجاد نمی‌کند".

۱۲. زندگی بدون سرسوسک تا دو هفته بدون به این دلیل که مغز حشرات در بخش‌های مختلفی از بدن‌شان پخش است. آنها از دهان تنفس نمی‌کنند بلکه از سوراخ‌ها و لوله‌هایی که در روی بدن‌شان وجود دارد، تنفس می‌کنند. آنها هم‌چنین سیستم گردش خون دیگری دارند که بر اثر زخم، بدن‌شان مثل انسان خون‌ریزی نمی‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها