ترامپ حداقل تا این تاریخ ماندنی است!

بنا به آخرین نظرسنجی انجام شده، 44 تا 48 در صد آمریکایی ها موافق استیضاح ترامپ و برکناری او از ریاست جمهوری هستند.

ترامپ حداقل تا این تاریخ ماندنی است!

 دکتر ویلیام گالستون در وب سایت موسسه مطالعاتی بروکینگز با عنوان «ایالت های تاثیر گذار بر انتخابات 2020، با استیضاح ترامپ مخالف هستند» به وضعیت ترامپ و استیضاح او پرداخته است.

**اصطلاح «ایالت های شناور ((Swing states» به ایالت هایی اطلاق می شود که ساکنان آن گاهی اوقات به نامزدهای دموکرات ها و برخی اوقات به نامزدهای جمهوریخواهان رای می دهند. در این یادداشت، نظرسنجی در شش ایالت از مجموعه«ایالت های شناور((Swing states»، که در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش کیلدی دارند، مورد بررسی قرار گرفته است.

مشروح این مقاله را در ادامه می خوانیم:

بنا به آخرین نظرسنجی انجام شده، 44 تا 48 در صد آمریکایی ها موافق استیضاح ترامپ و برکناری او از ریاست جمهوری هستند. اما همانطوری که می دانید، تعیین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین تعداد سناتورهای هر ایالت،بر پایه تعداد آرای الکترال کالج هر ایالت تعیین می شوند. از این رو، برای تحلیل نتیجه انتخابات، لازم است که چگونگی افکار عمومی هر ایالت مورد توجه قرار گیرد.

بنا به نظرسنجی مشترک «نیویورک تایمز و کالج سیِنا» که به تازگی منتشر گردیده، نظر رای دهندگان در «ایالت های شناور «swing states» که نقش اثرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خواهند داشت، متفاوت از نظر رای دهندگان در کل آمریکا است. رای دهندگان ایالت های مذکور مانند سایر آمریکایی ها، موافق «تحقیق و تفحص پیرامون استیضاح ترامپ» هستند اما "مخالفان" و "موافقان" «استیضاح و برکناری رییس جمهور»، به ترتیب 52 درصد و 44 درصد از آرای نظرسنجی ها را تشکیل می دهند. البته این احتمال وجود دارد که در صورتی که افراد طرفدار استیضاح در ایالت های واقع درساحل شرقی و غربی آمریکا به اکثریت قاطع برسند، ارقام و اعداد درسطح ملی را افزایش دهند، اما تحلیلگران و دست اندرکاران احزاب، باید برای تعیین میزان حمایت طرفداران حزب خود از استیضاحی که دموکرات ها به دنبال آن هستند، به نکته دیگری نیز توجه کنند.

بحث را با نکات و ارقام مهم در رابطه با شش ایالت آریزونا، فلوریدا، میشیگان، کارولینای شمالی، ویسکانسین، و پنسیلوانیا آغاز می کنیم.

جدول شماره یک، درصد موافقان و مخالفان استیضاح و برکناری رییس جمهور از سمتش را در این شش ایالات نشان می دهند.

جدول 1

در جدول دوم، میزان حمایت ساکنان ایالت های مذکور از استیضاح و برکناری ترامپ را به تفکیک گرایش حزبی آنها ملاحظه می کنید.

جدول 2

نکته مهم در مورد آمار بالا این است که پنج هفته افشاگری و تحقیق پیرامون استیضاح ترامپ، نتوانسته تغییری در مخالفت تقریبا یکپارچه ی جمهوریخواهان با استیضاح ترامپ ایجاد کند، و اکثریت مستقل ها هم برای استیضاح او متقاعد نشده اند.

به علاوه، در شش ایالت مذکور، عده معدودی از کسانی که سال 2016 به ترامپ رای دادند، اکنون با او مخالف شده اند، و تعداد متوسط آنها در این شش ایالت، فقط 5 درصد است، در حالی که تقریبا 9 درصد آنهایی که در این شش ایالت، در سال 2016 به کلینتون رای دادند، با استیضاح و برکناری ترامپ مخالف هستند.

در ضمن، همانطوری که انتظار می رفت، حمایت از استیضاح و برکناری ترامپ از ریاست جمهوری، به شدت تابع نژاد و قومیت رای دهندگان است.

جدول زیر، میزان حمایت از استیضاح و برکناری رییس جمهور از سمتش را، به تفکیک تبار و نژاد رای دهندگان نشان می دهد.

جدول 3 (*** تعداد افراد غیر سفید پوست درویسکانسین آنقدر کم است که نتیجه اثرگذاری ندارد)

نکته قابل توجه درباره جدول بالا، این است که حامیان استیضاح و برکناری ترامپ از ریاست جمهوری، در میان لاتین تبارها به مراتب کمتر از سیاه پوستان هستند. چنین وضیعتی، احتمالا بر نتایج انتخابات 2020 در فلوریدا و آریزونا تاثیر مهمی خواهد داشت زیرا لاتین تبارها، یک پنجم رای دهندگان این دو ایالت را تشکیل می دهند.

به علاوه نتایج جدول شماره سه نشان می دهند، که ادبیات تند حامیان استیضاح ممکن است در ایالات مذکور حکم شمشیر دو لبه را داشته باشد.

نظر سنجی مشترک «نیویورک تایمز و کالج سیِنا» نشان می دهد که 8 درصد رای دهندگان در این شش ایالت که در میان سایر «ایالت های شناور(Swing States)»، ایالت های کلیدی محسوب می شوند، «حامی تحقیق و تفحص پیرامون استیضاح» و البته «مخالف استیضاح» نیزهستند. البته می توان فرض کرد که به تدریج که مدارک بیشتری در رابطه با استیضاح، توسط کمیته تحقیق استیضاح ارایه می شوند، ممکن است نظر این افراد در رابطه با استیضاح و منصفانه بودن آن تغییر کند.

با تمام اینها، بی اعتمادی شدید مردم به نمایندگان و مقامات منتخب، ممکن است بی تفاوتی آنها نسبت به استیضاح را در پی داشته باشد. در تمام «ایالت های شناور((Swing states»، 47 درصد رای دهندگان معتقدند که اقدامات ترامپ در رابطه با اوکراین و همچنین تحقیق دررابطه با پرونده «جوبایدن» و پسرش، کار معمول همه سیاستمداران است. 43 درصد رای دهندگان هم می گویند این نوع کارها، متعلق به سیاستمداران سیاست باز (و نه همه سیاستمداران) است.

بین 42 درصد تا 51 درصد رای دهندگان «ایالت های شناور«Swing states» چنین نگاه بدبینانه ای به سیاست و سیاستمداران دارند. رقم 42 درصد متعلق به فلوریدا و 51 درصد متعلق به آریزونا است.

با چنین بدبینی ای که مردم آمریکا نسبت به سیاستمداران این کشور دارند، ممکن است نتیجه آن شود که ترامپ، حداقل تا نوامبر 2020 همچنان در ریاست جمهوری بماند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها