فعال سوئدی جایزه محیط زیست را نپذیرفت

«گرتا تونبرگ» فعال سوئدی مسائل آب و هوایی از پذیرش جایزه محیط زیست شورای نوردیک خودداری کرد و خواستار کاستن از جوایز و اقدامات بیشتر شد

فعال سوئدی جایزه محیط زیست را نپذیرفت

تونبرگ گفت: جنبش حمایت از تغییرات اقلیمی نیاز دارد افرادی که در راس قدرت هستند بیشتر به نظر دانشمندان توجه نشان دهند.

این فعال جوان محیط زیست با به راه انداختن جنبش «جمعه ها برای آینده»، حمایت میلیون ها نفر را جلب کرده است. این جایزه در مراسمی که شورای نوردیک در  استکهلم برگزار کرد به این فعال محیط زیست اعطا شد.

شورای نوردیک یک نهاد منطقه ای میان کشورهای نوردیک از جمله دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد است که با هدف ارتقای همکاری میان پارلمانی این کشورها تاسیس شد.

 تونبرگ به دلیل تلاش هایش در زمینه محیط زیست از سوی نروژ و سوئد برای دریافت این جایزه سالانه این سازمان  نامزد شده بود.

اما بعد از اعلام این که نام او به عنوان دریافت کننده این جایزه  اعلام شد، نماینده این فعال نوجوان گفت این جایزه را ۳۵۰ هزار کرون دانمارکی یا (حدود ۷۰ هزار دلار آمریکا) ارزش دارد می پذیرد.

تونبرگ در پیامی که در  اینستاگرام از آمریکا منتشر کرد گفت جنبش آب و هوایی به جوایز بیشتری نیاز ندارد.

او همچنین از شورای نوردیک به خاطر اعطای این جایزه قدردانی کرد اما در عین حال به دلیل خودداری این شورا از عمل به تعهداتش با توجه به شهرت فوق العاده اش در خصوص مسائل آب وهوایی انتقاد کرد.

تونبرگ در  نشست امسال اقلیم سازمان ملل با لحنی خشمگین، رهبران جهان را به دلیل خودداری از بکار بستن اقدامات  جدی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی محکوم کرد.

تونبرگ فعال ۱۶ ساله سوئدی که به عنوان بنیانگذار اعتراضات خیابانی در مورد تغییرات اقلیمی معروف است در افتتاحیه اجلاس نشست اقلیم سازمان ملل گفت: نسل کنونی جوانان نسلی است که با بیشترین آلودگی در جهان مواجه است و باید تغییرات اقلیمی بسیاری را تحمل کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها