چگونه پلاسما اهدا کنیم؟

اهدای پلاسما با روشی به نام «پلاسما فرزیس» انجام می‌شود؛ در این روش اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می‌کند و بقیه سلول‌های خونی به اهداکننده بازگردانده می‌شود و به این صورت اهداکننده می‌تواند با اهدای پلاسمای خود جان تعداد زیادی از بیماران را نجات دهد.

چگونه پلاسما اهدا کنیم؟

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: پلاسما بخش مایع خون است که سلول‌های خونی در آن شناور هستند. این سلول‌ها عبارت از گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها هستند و رنگ پلاسما به طور طبیعی زرد کم رنگ است.

بشیر حاجی بیگی اضافه کرد: علاوه بر آب که حدود ۹۰ درصد پلاسما را تشکیل می‌دهد، پروتئین‌های مختلف، املاح معدنی، ویتامین ها، مواد قندی و چربی‌ها از اجزای تشکیل دهنده پلاسما هستند، فراوان‌ترین پروتئین پلاسما آلبومین نام دارد که در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد.

وی ادامه داد: دنیای توسعه یافته به سمت اهدای مستقیم فرآورده و اجزای خون به روش فرزیس پیش می‌رود و آینده انتقال خون ایران نیز اهدای مستقیم فرآورده به روش فرزیس است.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: استرالیا در این زمینه تجربه موفقی دارد و در مدیریت خون بیمار و کاهش میزان اهدای خون کامل و گلبول قرمز از ۸۵ هزار واحد به ۶۰ هزار واحد را طی دو سال داشت. آمریکا نیز در این امر موفق بود.

حاجی بیگی گفت: آینده اهدای خون خداحافظی با روش سنتی است و با افزایش میزان درخواست پلاکت از ۴۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در سال جاری بر اثر پیشرفت علم پزشکی و سالمندی جمعیت، اگر پلاکت فرزیس نبود، نمی‌توانستیم این نیاز را رفع کنیم.

وی دریافت مستقیم اجزای خون را کاربردی‌تر دانست و افزود: تقاضای جامعه برای درمان بیماری‌های اتوایمیون و آلزایمر با IVIG (ایمونوگلوبولین وریدی) سبب می‌شود که به زودی نیاز قابل توجهی در این زمینه به وجود آید و ما نیز راهی جز نوآوری و همگامی با دنیا نداریم.

اهمیت اهدای پلاسما

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: پلاسما ماده اولیه تهیه بسیاری از دارو‌های حیاتی است و فاکتور‌های انعقادی ۸ و ۹، آلبومین و ایمونوگلوبولین‌ها که در درمان بیماران به کار می‌روند، از پلاسما به دست می‌آیند.

وی افزود:‌همچنین برای تهیه معرف‌های آزمایشگاهی مانند anti A، anti B.، anti AB و anti D. که در تعیین گروه‌های خونی کاربرد دارند، از پلاسما استفاده می‌شود.

شرایط عمومی اهدای پلاسما

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: همراه داشتن کارت ملی، سن ۱۸ سال تمام یا بیشتر، بهره مندی از سلامت کامل به تایید پزشک، داشتن وزن ۵۰ کیلوگرم یا بیشتر و در بیشتر موارد اگر شرایط اهدای خون کامل را داشته باشید، می‌توانید پلاسما نیز اهدا کنید.

چه کسانی نیازمند دریافت پلاسما هستند؟

حاجی بیگی خاطر نشان کرد: افرادی با کمبود فاکتور‌های انعقادی ۸ و ۹ مانند هموفیلی ها، بیماران کبدی، بیماران مبتلا به سرطان خون و سایر انواع سرطان ها، مسمومیت با وارفارین و بیمارانی که نیاز به تعویض پلاسما با جایگزینی پلاسمای جدید یا آلبومین دارند، از نیازمندان دریافت پلاسما هستند.

قبل از اهدا چه باید کرد؟

وی گفت: روز قبل از اهدا مقدار زیادی آب بنوشید، روز قبل از اهدا استراحت کافی داشته باشید، شب قبل از اهدا شام کافی و کم چرب میل کنید و از مصرف قهوه و چای در شب قبل از اهدا پرهیز کنید.

مراقبت‌های پس از اهدای پلاسما

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل ۱۵ دقیقه استراحت در محل خون گیری و مصرف نوشیدنی و مواد خوراکی در قسمت پذیرایی داشته باشید، حداقل چهار ساعت چسب روی محل خون گیری باقی بماند، مصرف حدود ۸ لیوان نوشیدنی پس از اهدا برای جبران مایعات بدن، مصرف دخانیات تا یک ساعت پس از اهدا ممنوع است و حداقل تا چهار ساعت پس از اهدا از حمل بار سنگین باید خودداری شود.

فواصل اهدای پلاسما

وی خاطر نشان کرد: هر فرد می‌تواند در هفته ۲ بار پلاسما اهدا کند. مشروط بر اینکه فاصله دو اهدا بیش از ۴۸ ساعت باشد و هر اهداکننده می‌تواند در سال ۳۶ نوبت پلاسما اهدا کند.

مراکز اهدای پلاسما در استان تهران

وصال: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، بعداز خیابان طالقانی

ستاری: بزرگراه ستاری، بالاتر از مجتمع کوروش، نبش بلوار خلیل آبادی

تهرانپارس: ضلع غربی پارک پلیس، انتهای خیابان سیزدهم شرقی

شهرری: بزرگراه شهید آوینی، خیابان شهید کریمی شیرازی (خ استخر)، روبروی سینما راگا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها