مست عشق هنوز ساخته نشده جنجالى شد

دیدار شمس تبریزی و مولانا یکی از مقاطعی از تاریخ فرهنگ و ادب ایران است. یک عاشقانه‌ای که شانه به شانه فرهنگ ایرانی بوده و طی سال‌ها و دهه‌های اخیر موضوع جذابی در ادبیات، تئاتر، موسیقی و سینمای ایران بوده است.

مست عشق هنوز ساخته نشده جنجالى شد

دیدار شمس تبریزی و مولانا یکی از مقاطعی از تاریخ فرهنگ و ادب ایران است. یک عاشقانه‌ای که شانه به شانه فرهنگ ایرانی بوده و  طی سال‌ها و دهه‌های اخیر موضوع جذابی در ادبیات، تئاتر، موسیقی و سینمای ایران بوده است. 

یکی از آثاری که در سال‌های اخیر به این اتفاق تاریخی پرداخته است، اپرای عروسکی مولوی است. این اپرا و نمایش عروسکی به کارگردانی، نویسندگی و طراحی صحنه بهروز غریب‌پور برگزار شد و اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در تالار فردوسی بنیاد فرهنگی هنری رودکی به روی صحنه رفت. اپرای عروسکی مولوی براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته شده و موسیقی آن بر اساس موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه‌ها و ردیف‌های آوازی با آهنگسازی بهزاد عبدی ساخته شده است. خوانندگانی چون محمد معتمدی و همایون شجریان روایت آوازین این اپرا را بر عهده دارند. ضبط موسیقی این اثر در اکراین انجام شده است. بیش از ۱۰۰ عروسک ریسمانی در آن به کار گرفته شده‌اند.

از چند روز اخیر خبرهایى منتشر شده مبنى بر این موضوع که قرار است فیلم سینمایى به نام مست عشق با کارگردانى حسن فتحى و با حمایت مالى ترکیه ساخته شود؛این فیلم که محصول مشترک ایران و ترکیه است،هنوز ساخته نشده سروصداى زیادى به راه انداخته است.

در این فیلم قرار است به رابطه ى مولانا و شمس و حوادث پیرامون زندگى آنها پرداخته شود که از منابع تاریخى گسترده اى استفاده شده است و پیش تولید آن هم چند روزى است که آغاز شده است.

در این فیلم قرار است پارسا پیروزفر در نقش مولانا و شهاب حسینى در نقش شمس ایفاى نقش کنند؛دو بازیگر دیگر هم فعلا مشخص شده اند:حسام منظور و ابراهیم چلیکول و هانده ارچل بازیگران ترک.

جنجال ها به چه دلیل است؟

در نوشته هاى تاریخى و ادبى پیرامون رابطه ى مولانا و شمس نوشته ها و برداشت هاى متفاوتى وجود دارد که مهم ترین آنها بحث قرقه صوفیه و رابطه ى بین این دو شخص است.

در صحبت هاى اخیر آیت الله مکارم شیرازى و آیت الله نورى همدانى سطحى نگرى دیده میشد که از این مراجع اعظام بعید به نظر میرسید.

فلسفه ى ساخت این فیلم نشان دادن زندگینامه ى یک شخصیت ادبى بزرگ است؛ این شخصیت افتخار و ابعاد جهانى دارد که فیلم نامه ى آن هم حتى نهایى نشده است.

با واکنش نشان دادن وزیر ارشاد که این فیلم محصول مشترک است و تائید فیلم نامه تماما به عهده ى ما نیست و استناد به سخنان رهبر و دکتر مطهرى این حساسیت مربوط به ترویج فرقه صوفیه از بین رفت.

از این صحبت ها و جنجال ها پیداست که قطعا این فیلم در زمان اکران با مشکلاتى روبه رو خواهد شد و چه بسا شامل سانسورهاى فراوانى هم شود اما سهم خوب و قابل ملاحظه اى از فروش را به خود اختصاص خواهد داد.

بگذریم از این موضوع که باز هم سهل انگارى دیگرى صورت گرفته و ترکیه مولانا را به عنوان شاعر ملى خود به ثپت رسانده است و لکه ى ننگ دیگرى بر مسئولان این حوزه در کشور وارد شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها