علائم اعتیاد را بشناسیم

برای مدت طولانی ، اعتیاد به معنای یک عادت غیرقابل کنترل از مصرف الکل یا مواد مخدر دیگر بود . اخیراً ، مفهوم اعتیاد گسترش یافته است و شامل رفتارهایی مانند قمار ، و همچنین مواد و حتی فعالیتهای معمولی و لازم مانند ورزش و خوردن است . نکته مهم این است که فرد به نوعی رفتار را لذت بخش می داند و بیش از حد در رفتار به عنوان راهی برای مقابله با زندگی درگیر می شود. تا زمانی که فرد معتاد شود ، این رفتار باعث ایجاد مشکلات بیشتر از زندگی می شود تا اینکه حل شود.

علائم اعتیاد را بشناسیم

آنچه باید درباره اعتیاد بدانید

در حالی که اعتیاد به مواد اغلب آشکارا به نظر می رسد ، بحث برانگیز است که کدام مواد واقعا اعتیاد آور هستند. بیشتر مواد روانگردان ، از جمله داروها ، اعتیاد آور هستند.

اعتیادهای رفتاری چیست؟

هنوز بحث زیادی در مورد اینکه آیا بسیاری از اعتیادهای "رفتاری" اعتیادهای "واقعی" هستند وجود دارد. برای روشن شدن این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است. اعتیاد به قمار اعتیاد به رفتاری است که سالهاست به عنوان یک اختلال کنترل انگیزه شناخته می شود.

اعتیاد به زمان نیاز دارد تا توسعه پیدا کند. بعید نیست که فرد پس از استفاده از یک ماده یکبار معتاد شود ، اگرچه ممکن است بعد از یک بار استفاده از برخی از مواد ، یک مشکل سلامت روان ایجاد کند یا در اثر مصرف بیش از حد یا عارضه جان خود را از دست دهد .

اگرچه برخی از مکاتب فکری وجود دارند که نیاز به پرهیز کامل را موعظه می کنند ، بسیاری از افراد قادر به یادگیری کنترل رفتارهای اعتیاد آور مانند نوشیدن ، خوردن غذا ، خرید و رابطه جنسی هستند. اینکه آیا این یک ایده خوب برای شما است به عوامل مختلفی بستگی دارد و بهتر است با همکاری پزشک یا درمانگر خود تصمیم بگیرید.

مصرف مواد همیشه نشانه اعتیاد نیست ، اگرچه مصرف مواد مخدر خطراتی را برای سلامتی و اجتماع و همچنین اعتیاد به همراه دارد. والدین نباید بطور خودکار تصور کنند که فرزندشان در صورت اعتیاد معتاد است اگر فرزندشان از مواد مخدر استفاده کرده باشد،ولی اگر متوجه همچین اتفاقی شوند باید به سرعت جلوی آن را بگیرند زیرا یک بار مصرف مقدمه شروع مصرف مدوام است.

آیا واقعاً افراد می توانند به فعالیتهای روزمره معتاد شوند؟

اگر می توانید به هر کاری اعتیاد داشته باشید ، چه چیزی باعث اعتیاد می شود؟

علائم اعتیاد می تواند متفاوت باشد ، اما دو جنبه وجود دارد که همه اعتیادها با هم مشترک هستند:

1-رفتار اعتیاد آور ناسازگار است

این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای فرد یا اطرافیان می شود. بنابراین به جای کمک به فرد برای مقابله با موقعیت ها یا رفع مشکلات ، تمایل دارد این توانایی ها را تضعیف کند. به عنوان مثال ، یک قمارباز ممکن است آرزو کند که پول بیشتری داشته باشد ، اما قمار بازی بیشتر احتمال دارد منابع مالی خود را تخلیه کند. یک نوشیدنی سنگین ممکن است بخواهد خودش را تشویق کند ، اما استفاده از الکل می تواند منجر به افسردگی یا تشدید شود.

2-رفتار مداوم است

وقتی شخصی معتاد باشد ، علی رغم مشکلی که برای او ایجاد می کند ، همچنان به رفتار اعتیاد آور خود ادامه خواهد داد و باعث بروز مشکلات مختلفی می شود. اعتیاد با درگیری مکرر در رفتار مشخص می شود.

چگونه آن را به خوبی کنترل کنیم؟

اگر این کار را انجام ندهد چه مشکلی وجود دارد؟اعتیاد به فرد مبتلا و اطرافیان آسیب می رساند.

بزرگترین مشکل عدم موفقیت فرد معتاد در تشخیص آسیب های اعتیاد به آنهاست. او ممکن است در مورد جنبه های منفی اعتیاد خود انکار کند و تصمیم بگیرد که از تأثیرات روی سلامتی ، الگوهای زندگی و روابط خود چشم پوشی کند. یا ممکن است او شرایط بیرونی یا افراد دیگر را در زندگی بخاطر مشکلاتش مقصر بدارد.

صدمات ناشی از اعتیاد به ویژه هنگامی که اعتیاد اصلی ترین روش برای مقابله با سایر مشکلات باشد ، قابل تشخیص است. بعضی اوقات مشکلات دیگر به طور مستقیم با اعتیاد مرتبط است ، مانند مشکلات بهداشتی ، و بعضی اوقات به طور غیرمستقیم به اعتیاد مربوط می شوند ، مثلاً مشکلات رابطه .

برخی از افراد که به مواد یا فعالیتهایی معتاد شده اند ، از اعتیاد خود و حتی آسیب های ناشی از اعتیاد بسیار آگاه هستند ، اما به هر حال رفتارهای اعتیاد آور را ادامه می دهند. این امر می تواند به این دلیل باشد که احساس نمی کنند می توانند بدون اعتیاد کنار بیایند ، زیرا آنها از برخورد با مسئله دیگری که اعتیاد آنها را از آن منحرف می کند ، دوری می کنند (مانند کودک آزاری مورد سوء استفاده قرار می گیرند) ، یا به دلیل اینکه آنها نمی دانند از زندگی بدون اعتیاد چگونه لذت ببرند.

اعتیاد می تواند به بحران منجر شود

آسیب اعتیاد وقتی قابل تشخیص است که فرد معتاد دچار بحران شود. این ممکن است وقتی اتفاق بیفتد که ماده یا رفتارهای اعتیاد آور کاملاً از بین برود و فرد به سمت عقب نشینی برود و نتواند مقابله کند. یا ممکن است در نتیجه اعتیاد مانند بیماری جدی ، ترک شریک زندگی یا از دست دادن شغل ایجاد شود.

چگونه برای نابودی اعتیاد قدم برداریم؟

اگرچه ممکن است ترسناک به نظر برسد ، اما ارزیابی و تشخیص گام خوبی برای کمک گرفتن است. اگر این برای شما مناسب نیست ، می توانید گروههای خودی را امتحان کنید و با دیگران در ارتباط با همان مشکل ارتباط برقرار کنید. دانستن اطلاعات بیشتر در مورد اعتیاد خود و آنچه به دیگران کمک کرده است نیز می تواند یک گام خوب باشد و نیازی نیست که شما با دیگران صحبت کنید.

کمک به معتاد

بسیاری از افراد از اصطلاح اعتیاد می ترسند و معتقدند که این نشانگر عدم موفقیت یا بی فایده بودن است. افراد مبتلا به اعتیاد معمولاً نسبت به رفتار خود ننگ دارند و باعث شرم و ترس از کمک می شوند. جهان در حال تغییر است و شما ممکن است دریابید که کمک به اعتیاد خود بهترین کاری است که تا به حال برای خود انجام داده اید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها