شایع ترین دلیل درد کنار زانو چیست

دلیل درد کنار زانو می تواند وابسته به عوامل گوناگون باشد. شایع ترین دلیل درد کنار زانو در دوران جوانی بیماری کندرومالاسی کشکک می تواند باشد.

شایع ترین دلیل درد کنار زانو چیست

درد کنار زانو می تواند علت های مختلفی داشته باشد. اما نسبت به سایر زانو دردهای دیگر شیوع کمتری دارد. لذا دردهایی که در منطقه خارجی زانو ایجاد می شود، می تواند به دلیل پاره شدن منیسک خارجی، آسیب رسیدن به رباط هایی که در قسمت بیرونی زانو هستند و یا آرتروز قسمت بیرونی زانو ایجاد شوند. البته موارد ذکر شده در قسمت داخلی زانو کمتر پیش می آید.

دلیل درد کنار زانو بر اثر ضربه

یکی از شایع ترین دردهایی که افراد در قسمت خارجی زانوی خود تجربه می کنند خصوصا درد زانو در جوانی اغلب بر اثر ضربه هایی است که به زانو وارد شده و سبب پارگی رباط سمت بیرون زانو می شود. اگر ضربه وارد شده شدید باشد این امکان وجود دارد تا پارگی و درد به رباط های متقاطع وارد گردد و یا اینکه عصب نازک نی آسیب دیده و دچار پارگی شود. در این نمونه زانو دردها که دلیل درد کنار زانو وارد آمدن ضربه است در صورتی که ضایعه عصبی به وجود آید بیمار پس از مدت کوتاهی ممکن است در حرکات مفصلی محدودیت داشته باشد و در ناحیه خارجی زانو ورم و درد را حس نماید. بیمار در قسمت بیرونی مچ پا بی حسی را تجربه کرده و افتادگی پا را مشاهده خواهند نمود.

علائم درد در قسمت خارجی زانو

زمانی که فرد در هنگام دراز کردن زانو احساس درد داشته باشد و یا قرمزی و داغی در زانو حس شود و یا در هنگام راه رفتن ناتوانی و ناپایداری باشد، زانو قفل شده و خم نشود، خشکی و تورم به وجود آمده و با لمس کردن درد ایجاد شود دلیل درد کنار زانو است.

موارد مختلف دلیل درد کنار زانو

یکی از شایع ترین مشکلاتی که به صورت اسکلتی _ عضلانی میان عده ای از مردم رواج پیدا کرده است درد کنار بیرونی زانو است. البته تشخیص دلیل درد کنار زانو به سبب علت های متنوع توانسته طیف گسترده ای از درمان های گیاهی و شیمیایی را به خود اختصاص دهد. کار اصلی مفصل های زانو به همراه لگن و مچ پا عمل خم و راست شدن و تحمل وزن بدن است. مفصل های زانو متکی بر تعدادی غضروف، تاندون، رباط و استخوان بیشترین تاب خوردن و چرخش را برای حمایت از بدن بر عهده گرفته اند.

پس بنابراین وارد آمدن هرگونه اختلال به مفصل های زانو و موارد مرتبط به آن می تواند در نواحی اطراف زانو خصوصا قسمت خارجی زانو ایجاد درد و ناراحتی کند. در مواردی پاره شدن رباط ها و یا رگ به رگ شدن رباط ها دلیل درد کنار زانو است. پارگی تاندون، آسیب به منیسک، جابجایی استخوان های زانو، جابجا شدن کشکک یا استخوان پاتلا و یا کاسه زانو، ورم مفاصل یا همان استئوآرتریت، روماتیسم مفصلی، نقرس یا آرتریت کریستال، عفونت، کندرومالاسی کشکک، سندروم پاتلا، زانوی پرش کنندگان، بیماری اسگود شلاتر و سندروم باند موارد دیگری از دلیل درد کنار زانو هستند.

درمان درد بغل کشکک زانو

معمولا به دلیل پاسخ دادن فیزیولوژیکی بدن در اثر وجود ضربه و درد در هر ناحیه ای مثلا زانوها التهاب ایجاد می شود. پس بنابراین اغلب مواردی که سبب بهبود زانو می شود در ناحیه زانو التهاب ایجاد می کنند. لذا بهتر است به التهابات ناشی از درمان توجه ویژه ای شود چون ممکن است در مواردی التهابات سبب مشکلات جدی در بیمار شوند. از این رو برای رفع دلیل درد کنار زانو و سایر دردها در نواحی دیگر زانوها بهتر است از اسپلینت یا محافظ زانو استفاده نمایید، بهتر است بیمار استراحت کرده و فشارهای وارد آمده بر ران را کاهش دهد، قرار دادن کمپرس یخ به راحتی می تواند دلیل درد کنار زانو را آرام تر کند. از طرفی تورم و ورم زانو کمتر خواهند شد، اصولا بالا نگه داشتن زانو و پاها می تواند از ایجاد درد بیشتر به همراه تورم و درد جلوگیری به عمل آورد

داروهای گیاهی برای رفع درد زانو

از جمله داروهای گیاهی که سبب کاهش دلیل درد کنار زانو می شود. فلفل قرمز است. زیرا حاوی کپسایسین است و مانند یک مسکن درد را تسکین می دهد. سرکه سیب مواد سمی را در خود حل کرده و درد زانو را درمان می کند، زنجبیل تورم و درد زانو را آرام تر می کند، زردچوبه به دلیل داشتن کورکومین خاصیت ضد التهابی دارد که همراه شدن شیر و عسل با زردچوبه می تواند درمان موثری برای درد کنار زانو و سایر دردها در نواحی دیگر زانو باشد. لیمو به راحتی این امکان را به وجود می آورد تا دلیل درد کنار زانو که بر اثر آرتروز باشد را رفع نماید. روغن خردل گردش خون را در نواحی مختلف زانو بهبود می بخشد، تخم شنبلیله طبعی گرم دارد که قطعا قرار دادن خمیری از آن می تواند دردهای زانو را کاهش دهد، روغن اکالیپتوس از دیگر داروهای گیاهی است که برای رفع دلیل درد کنار زانو نقش بسزایی دارد.

درمان زانو درد با داروهای شیمیایی

معمولا داروهای مسکن مانند ناپروکسن، ایبوپروفن بهترین دارو برای کاهش دردهای زانو هستند. البته توصیه شده بدون تجویز پزشک هیچ گونه داروی مسکنی استفاده نگردد. چنین داروهایی به طور مستقیم می توانند درد را کنترل کرده و به عنوان یک ضد التهاب عمل کنند. استامینوفن داروی شایعی است که بیشتر برای درمان درد کنار زانو که بر اثر آرتروز ایجاد شده باشد، استفاده می شود. در واقع زمانی که دلیل درد کنار زانو و سایر نواحی دیگر زانو مزمن باشد لازم است به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه شود. تا پزشک با انجام آزمایشات فیزیکی، اشعه ایکس، سی تی اسکن، آزمایشات دیگر، MRI برداشت مایعات، آرتروسکوپی و سایر درمان های جدید دیگر دلیل درد کنار زانو را رفع نماید.

دلیل درد کنار زانو در جوانی

یکی از شایع ترین درد زانو در جوانی بیماری کندرومالاسی کشکک است. بیشتر این بیماری در جوانانی که بین 20 تا 30 سالگی هستند رخ می دهد. این بیماری به علت ساییدگی غضروف کشکک بر اثر استخوان ران ایجاد می شود و دردهایی را در نواحی مختلف زانو ایجاد می نمایند. غالبا این عارضه زمانی به وجود می آید که در عضلات ران ضعف داشته باشید و افراد خصوصا جوانان به دلیل ورزش و پر تحرکی ضربه هایی را به کشکک زانو وارد نمایند. البته کسانی که دچار نرمی مفصلی یا شلی لیگامانی هستند بیشتر در معرض درد زانو قرار دارند. البته اغلب جوانان به دلیل انجام ورزش های مختلف ممکن است زانوی آنها مورد صدمه و ضربه هایی قرار گیرد و کشکک بیشتر از حالت طبیعی خود خارج گردد.

راه های جلوگیری از درد زانو

در تعادل قرار دادن وزن بدن می تواند بهترین راه جلوگیری از درد زانو به حساب آید، زیرا چاق شدن سبب شده بیماری های مفصلی و آرتروز به وجود آید. ورزش کردن می تواند بهترین راه برای کم کردن وزن باشد. پوشیدن کفش هایی که حداکثر 5 سانت پاشنه داشته باشند کمک بسزایی را در درد کنار زانو ایفاء می کند، انجام برخی حرکات ورزشی توسط مربیان با تجربه شرایطی را مهیا می سازد که از زانو درد پیشگیری کرده و دردهای وارد آمده را مورد درمان قرار دهد، اگر چه در برخی موارد فعالیت های زیاد زانو می تواند دلیل درد کنار زانو و دیگر دردهای زانو در جلو و قسمت داخلی زانو باشد اما جالب است بدانید که بی تحرکی زانو هم شرایطی را برای فرد به وجود می آورد که مفاصل زانو خشک شده و زانو از نواحی مختلف دچار درد و ناراحتی می شود.

لذا انجام برخی از ورزش های مناسب در طول هفته می تواند از بی تحرکی زانو جلوگیری به عمل آورد. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است توصیه شده تمامی افراد خصوصا خانم ها مصرف کلسیم خود را بالا ببرند و استخوان های خود را با خوردن ماست، پنیر، ماهی، تخم مرغ تقویت نمایند. امروزه بیشتر پزشکان ارتوپد پیشنهاد می دهند که از شیر سویا و یا پودر سنجد در شیر برای جلوگیری و همچنین درمان زانو دردهای مزمن استفاده شود. طریقه نشستن و قرار گرفتن زاویه ای که زانو در ساعت ها به آن حالت قرار می گیرد دلیل مهمی در دردهای زانو دارد پس سعی شده زانوها بیشتر به صورت دراز کش و یا 90 درجه قرار گیرند. در نهایت در صورت ابتلا به این درد و برطرف نشدن آن از راه های پیشنهاد شده، توصیه ما مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها