مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ تا دو ماه دیگر آماده می شود

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: ماهواره ناهید یک در مرحله تست سازگاری با ماهواره بر است و مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ تا دو ماه دیگر آماده می شود.

مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ تا دو ماه دیگر آماده می شود

حسین صمیمی گفت: ساخت ماهواره مخابراتی ناهید یک به اتمام رسیده و تحویل سازمان فضایی ایران برای تست سازگاری با پرتابگر شده است.

وی گفت: ساخت ماهواره پارس که یک ماهواره ای سنجشی است تا پایان سال جاری تکمیل می شود و مدل مهندسی ماهواره مخابراتی ناهید ۲ تا دو ماه دیگر به سازمان فضایی ایران تحویل خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت پروژه ماهواره سنجش از دور پارس ۱ که قرار بود با همکاری کنسرسیوم دانشگاهی طراحی شود گفت: ماهواره پارس ۱ متعلق به پژوهشگاه فضایی ایران است و ۶۰ درصد آن به صورت برون سپاری در حال انجام است. این پروژه یک پروژه کنسرسیومی نیست بلکه توسط پژوهشگاه فضایی ایران انجام می شود و تا پایان سال طراحی و ساخت آن تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: ایده مشارکتی در خصوص اجرای ماهواره سنجش از دور مربوط به ماهواره پارس ۲ است که هنوز طرح عملیاتی آن ارائه نشده است.

صمیمی اضافه کرد: یکی از محصولات کلیدی پژوهشگاه فضایی ایران سامانه بلوک انتقال مداری «سامان» است که امکان انتقال ماهواره به مدار را فراهم می کند.

وی گفت: هم اکنون این سامانه در حال تست مدل های کیفی است که تا دو ماه آینده آماده خواهد شد و دو تست زیرمداری برای ارزیابی کیفیت این سامانه انجام خواهیم داد.

به گفته وی تاکنون ۳۵ آزمون سطح بالا روی مدل کیفی این سامانه آزمایش شده است که توانمندی پیشرانش فضایی را با توجه به برد انتقال و پرتاب ماهواره ارزیابی می کند.

وی گفت: نمونه مهندسی این سامانه توسط رئیس جمهور افتتاح شد و نمونه پروازی آن را تا پایان سال آماده خواهیم کرد.

ثبت ۱۹ اختراع در پژوهشگاه فضایی ایران

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه در سال ۹۷، ۱۳ اختراع و در سال ۹۸، ۶ اختراع در پژوهشگاه فضایی ایران به ثبت رسیده است، گفت: برنامه ما تجاری سازی محصولات فضایی است که توسط دانشمندان فضایی ایران در این پژوهشگاه ثبت اختراع می شود.

وی گفت: در شرایطی که در حوزه فضایی کاملا تحریم هستیم و کشورهای دوست نیز از انتقال فناوری فضایی در اغلب حوزه ها به ما خودداری می کنند نیاز به ساخت و تجاری سازی تجهیزات فناوری فضایی در کشور احساس می شود. برآورد ما نشان می دهد که ما توان بالایی در رشته های مختلف فضایی برای ارائه سرویس به متقاضیان داریم.

وی با بیان اینکه در حوزه پلیمر و شیمی توان آزمایشگاهی برای ارائه خدمات به متقاضیان وجود دارد، گفت: در بحث هواشناسی در حوزه ناوبری و کنترل وضعیت محصول «رادیوسوند» را راه اندازی کردیم که تاکنون سازمان هواشناسی مجبور به تهیه آن از کشوری مانند فنلاند بود اما هم اکنون این سامانه توسط پژوهشگاه فضایی ایران بومی سازی شده است که در صورتی که ارتباط با سازمان هواشناسی برای ارائه این محصول صورت گیرد این سامانه می تواند جای محصول خارجی سرویس ارائه دهد. در همین حال در حوزه باتری های فضایی نیز قدم های خوبی برداشته شده است.

وی گفت: حوزه فضایی از ابتدای فعالیت همیشه در تحریم بوده اما هم اکنون و رسما از زبان دولت آمریکا این تحریم ها شنیده شده است اما اطمینان داریم روند فعالیت با سابق تفاوتی نخواهد داشت.

مرکز سنجش از دور در پلیس مبارزه با مواد مخدر راه اندازی می شود

صمیمی در پاسخ به سوال مهر درباره آخرین وضعیت همکاری پژوهشگاه فضایی ایران با پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: مطابق با تفاهم نامه ای که با پلیس مبارزه با مواد مخدر منعقد کردیم راه اندازی مرکز سنجش از دور را در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: استفاده از فناوری فضایی یکی از موضوعات مورد استقبال دستگاه ها و نهادهای دولتی است و در این زمینه ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از نخستین مشتریان ما برای استفاده از داده های فضایی بوده است.

وی ادامه داد: از این جهت ارائه آموزش استفاده از فناوری فضایی به پرسنل پلیس مبارزه با مواد مخدر را در دست انجام داریم و در حال راه اندازی مرکز سنجش از دور از دیگر موارد همکاری است.

ایده اعزام فضانورد در سازمان فضایی مطرح شد

صمیمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در مورد ماموریت پژوهشگاه فضایی ایران در خصوص اعزام فضانورد ایرانی به فضا که دو روز گذشته از سوی وزیر ارتباطات مطرح شده بود، گفت: این موضوع در حیطه وظایف پژوهشگاه فضایی ایران نیست و ماموریت اعزام فضانورد از سوی وزیر ارتباطات به سازمان فضایی ایران محول شده است.

وی گفت: این سازمان در این زمینه ایده ای را ارائه کرده که باید ببینیم این ایده چطور پیاده سازی می شود و شاید منظور این باشد که بخواهند فضانورد ایرانی را با همکاری کشور دیگری به فضا بفرستند.

۶۵  قرارداد همکاری با شرکت های دانش بنیان منعقد شد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به همکاری هایی که در پروژه های ماهواره ای با بخش خصوصی و دانشگاه ها انجام می شود، گفت: سهم بخش خصوصی از اجرای پروژه های ماهواره ای ۳۵ درصد، سهم دانشگاه ها ۱۳ درصد و سهم پژوهشگاه فضایی ایران ۵۲ درصد است.

وی گفت: هم اکنون ۲۰  قرارداد با ۹  دانشگاه کشور به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان منعقد کرده ایم و در قالب همکاری با شرکت های دانش بنیان ۶۵  قرارداد به ارزش ۲۷ میلیارد تومان منعقد شده است.

صمیمی اضافه کرد: در راستای همکاری مشترک با دانشگاه ها ۲۶۷ طرح پژوهشی در حوزه فضایی تعریف شده که توسط تیم های دانشجویی در حال انجام است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: در قالب همکاری ها و تعاملات در سطح بین المللی نیز پروژه بین المللی با همکاری سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) آغاز کردیم که در قالب پروژه دانشجویی کوچک است و پژوهشگاه فضایی ایران به همراه سه دانشگاه شریف، خواجه نصیر و امیرکبیر در حال انجام طراحی و ساخت زیرسیستم های آن هستند.

وی گفت: ما این پروژه را از یکی از دانشگاه های چین تحویل گرفتیم و به تازگی دو فاز این پروژه را تحویل داده ایم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها