خانه ای با سرگذشتی عجیب در اصفهان!

خانه‌ها، عمارت‌ها یا کاخ‌ها همیشه خاطرات و سرگذشت‌هایی را به خود دیده‌اند. قصه‌ی همه‌ی آدم‌هایی که درون آنها زندگی کرده‌اند، همیشه در دل آنها باقی مانده است، مخصوصا اگر عمارتی خاص و در اختیار آدمهایی خاص بوده باشد. اینبار روایتی عجیب از خانه‌ای در اصفهان را برای شما بازگو می‌کنیم. خانه‌ای که سرگذشت عجیبی برایش رقم خورد تا سوژه‌ی ایرانگردی امروز ما باشد.

خانه ای با سرگذشتی عجیب در اصفهان!

در اصفهان زیبا و در خیابان حکیم نظامی و کوچه سنگتراش‌ها، خانه‌ای زیبا قرار گرفته است که معماری آن برگرفته از دوران صفویه است. این خانه‌ی تاریخی متعلق به یک کشیش ارمنی به اسم گارگین هانانیان است. نام اصلی او کاراپت گیراگوسیان بوده و متولد جلفا بود. کشیش هانانیان تحصیلات اولیه‌ی خود را در مدارس ارامنه‌ی جلفا گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به هندوستان رفت.

خانه کشیش اصفهان

هانانیان در کنار فعالیت‌های مذهبی، به حرفه‌ی نویسندگی و مترجمی مشغول بود و مقاله‌های متعددی در نشریات مختلف به زبان‌های ارمنی، فارسی، انگلیسی و فرانسوی نوشت. از جمله کتاب‌های مهم تحریر و ترجمه شده‌ی او، کتاب «کلیسای ارامنه» به زبان انگلیسی و ترجمه‌ی انگلیسی به ارمنی کتاب «ارمنستان شهید» است. مهم ترین خدمت وی به فرهنگ و ادب این سرزمین، تحریر فرهنگ لغت فارسی به ارمنی است که اولین بار در سال ۱۹۳۳ میلادی در تهران به چاپ رسید.

عمارت کشیش

عمارت کشیش اصفهان شامل، هشتی، اتاق‌ها، شاه نشین، گوشواره و یک ایوان بزرگ است که با گچ‌بری و آینه‌کاری نمای داخلی آن تزئین شده است. سقف ایوان بر چهار ستون چوبی بلند قرار گرفته و به صورت قاب بندی چوبی و تخته کوبی به صورت شطرنجی تزئین شده است. این خانه توسط همایون افهام که از دوستداران فرهنگ و هنر ایران بشمار می‌رود، در سال ۱۳۸۴ به منظور حفظ فرهنگ و تمدن معماری صفویه از بازماندگان کشیش گارگین هانانیان خریداری شد و با کمک کارشناسان مرمت آثار هنری، بازسازی گردید. این عمارت در حال حاضر بصورت اقامتگاه اداره می‌شود و می‌توان از آن بازدید کرد.

خانه کشیش

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها