شرایط اعزام فضانورد ایرانی به فضا هنوز مهیا نیست

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره پروژه فرستادن انسان به فضا گفت: هنوز شرایط این کار در کشورمان مهیا نیست.

شرایط اعزام فضانورد ایرانی به فضا هنوز مهیا نیست

حسین صمیمی روز دوشنبه در حاشیه نشست خبری دستاوردهای پژوهشگاه فضایی ایران در جمع خبرنگاران افزود: اعزام فضانورد ایرانی در حیطه سازمان فضایی است اما بعید می‌دانم این کار در داخل کشور انجام شود؛ شاید منظور این است که در یک کشور دیگر این ایده دنبال شود ولی اکنون امکان اعزام انسان به فضا در کشور ما وجود ندارد.  

وی در خصوص استفاده مجدد از بالن مخابراتی در ایام اربعین گفت: در گذشته با استفاده از بالن‌ها سعی می‌کردیم اینترنت را به زورا امام حسین (ع) برسانیم اما با توجه به تصمیمات کمیته اربعین امسال از خدمت‌رسانی در این حوزه محروم شده‌ایم و وضعیت ارتباطی آنجا نیاز به مشارکت ما ندارد.  

صمیمی درباره تحریم‌ها علیه کشورمان نیز گفت: ما مدت‌های زیادی در تحریم بودیم اما آمریکا به تازگی تصمیم گرفت آن را اعلام کند، طی تمام این سال‌ها به اندازه کافی با راه‌های مقابله با تحریم در این مسیر آشنا شدیم و با روش‌هایی که تا الان آموخته‌ایم راه خود را پیش خواهیم برد.

وی افزود: یکی از پیشنهاداتی که به تازگی ارائه دادیم، ساخت ماهواره مشارکتی برای مدیریت اعتبارات و ایجاد بستر مناسب برای هم‌افزایی دانشی است، چرا که گاهی اوقات در روند ساخت با مشکلی مواجه می‌شویم که قبلا برای گروه دیگر پیش آمده است. اگر بین بازیگران اصلی بخش فضایی اتحاد به وجود بیاید و ماهواره مشارکتی در دستور کار قرار بگیرد، کاهش هزینه‌ها و تسریع در انجام پروژه ها حاصل می‌شود که این صلاح کشور است.  

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره ماهواره‌هایی که در پژوهشگاه در حال تکمیل هستند، گفت: ماهواره ناهید ۱ رسما تحویل شده است، ماهواره پارس ۱ اولویت نخست پژوهشگاه است و مدل مهندسی ناهید ۲ را تا دو ماه دیگر تحویل هوافضا خواهیم داد، یکی از بحث‌های اصلی ما بلوک انتقال مداری است که سرعت انتقال از ۴۰۰ به هفت هزار کیلومتر را تامین می‌کند.

وی توضیح داد: این بلوک یکی از محصولات ویژه ماست که تا الان ۳۵ آزمون سطح بالا را روی آن انجام داده‌ایم و مدل کیفی‌اش تا دو ماه آینده آماده خواهد شد، علاوه بر این‌ها طراحی دو تست زیرمداری با این بلوک را آغاز کردیم تا در این آزمون‌های زیرمداری برخی از تولیدات پژوهشگاه را استفاده کنیم.  

صمیمی در خصوص برنامه‌های پژوهشگاه فضایی در زمینه تجاری‌سازی اختراعات نیز گفت: برای پژوهشگاه‌هایی مانند ما که زیرمجموعه وزارت ارتباطات هستیم ثبت اختراع از مهم‌ترین شاخص‌ها به حساب می‌آید، ثبت اختراعات در سال‌های آینده به کمک ما خواهد آمد و گره‌های ما را باز خواهند کرد. سعی داریم شرایطی را مهیا کنیم تا شرکت‌ها در آینده بتوانند به شکل مستقل عمل کنند.

وی درباره همکاری این پژوهشگاه با پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: ما تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش نیروهای پلیس منعقد کردیم و در حال برگزاری کلاس‌های آموزشی برای آن‌ها هستیم. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها