اختراع مستحکم‌ترین نقره جهان

گروهی از متحققان دانشگاه ورمونت واقع در آمریکا با کشف یک مکانیزم خاص در مقیاس نانو توانستند مستحکم‌ترین نقره جهان را بسازند که در مقایسه با آخرین رکورد موجود، ۴۲ درصد استحکام بیشتری دارد.

اختراع مستحکم‌ترین نقره جهان

به گفته محققان با استفاده از این مکانیزم جدید می‌توان فلزاتی را تولید کرد که از تمام موادی که پیش از این ساخته شده‌اند، استحکام بیشتری دارند و خاصیت رسانش الکتریکی خود را نیز حفظ می‌کنند.

تمام مواد نقص‌هایی دارند که موجب بروز ویژگی‌های ناخواسته می‌شود. به همین علت محققان تلاش می‌کنند تا با تولید آلیاژهای مختلف‌، این ایرادات را از بین ببرند. اما همواره این مشکل وجود داشته است که با افزایش استحکام آلیاژهای فلزی، رسانش الکتریکی این آلیاژها کاهش می‌یابد. اکنون محققان از طریق ادغام مس با نقره در مقیاس نانو توانستند نقص‌های هردو ماده را رفع کرده و آلیاژ جدیدی را بسازند که یک ساختار بسیار مستحکم دارد.

ذرات مس کمتر از یک درصد این آلیاژ جدید را تشکیل می‌دهند و فضاهای خالی بین ذرات نقره را در مقیاس نانو پر می‌کنند. بدین ترتیب استحکام نقره افزایش می‌یابد و رسانش الکتریکی بالای آن بدون تغییر باقی می‌ماند.

نتایج این تحقیقات نظریه‌ای را که از چند دهه قبل مطرح شده و بر اساس آن استحکام فلزات دارای محدوده مشخصی است، نقض کرده و  امکان تولید نسل جدیدی از مواد رسانا و مستحکم را فراهم می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها