تا سال آینده پهپاد‌ها کل کشور را فرا می‌گیرند

اُمی گفت: ماهواره کیوبست برای پایش زباله‌های فضایی از پروژه‌های در دست اجرا است.

تا سال آینده پهپاد‌ها کل کشور را فرا می‌گیرند

مرکز رشد واحدهای فناور پژوهشگاه هوافضا با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

 منصور غلامی، وزیر علوم در همایش "اکتشاف در عمق فضا" اظهار کرد: با آمار‌های مطرح شده در سیستم دانشگاهی رشته هوا و فضا نشان از نزدیکی دانشگاه‌ها به پژوهشگاه‌های هوا و فضا دارد که این کرامت خوبی است چرا که سیستم دانشگاهی فرایند هدف‌مندی را برای ارتقای تکنولوژی مرتبط با کاربست هوا و فضا برای استفاده در ظرفیت ملی ایجاد کرده است.

او افزود: باید جایگاه کشور را در این حوزه‌ها ارتقا بخشید. با توجه به اینکه در دنیا جایگاه توانمندی علمی خوب است، اما باید مجموع علوم و دانش‌های جدید را در بر گیرد.

غلامی گفت: در همین فاصله زمانی دانشمندان و استادان توانسته‌اند به سرعت ارتباط ایران را با مجموعه علمی دنیا برقرار کنند.

غلامی با اشاره به اینکه کاربست موضوع مهمی است، ابراز کرد: باید دید این توانمندی علمی چقدر است و برای حل مشکلات کشور و کمک به جامعه در راستای توسعه آن در بازه زمانی مشخص این رویداد‌های کاربستی را به مرحله اجرایی رساند.

وزیر علوم و تحقیقات ادامه داد: طی ۱۰ الی ۲۵ سال گذشته کاربست دانش و دانش به فناوری تبدیل شده و راه توانمندی انتقال آن به جامعه برای توسعه را پیدا کردیم.

او ادامه داد: بیش از ۱۹۷ مرکز رشد در دانشگاه‌های کل کشور فعالیت می‌کنند همچنین ۴۳ پارک در حوزه وزارت ایجاد شده که در جهت توسعه کشور استفاده می‌شود.

غلامی با اشاره به اینکه در مجامع گوناگون اسم شرکت‌های دانش‌بنیان را فراوان می‌شنویم، تصریح کرد: این موارد پیام‌های خوبی برای جامعه دارد و کسانی که در حوزه دانش و فناوری کار می‌کنند؛ این اطلاعات را بهتر درک می‌کنند.

او ادامه داد: امروزه از این دانش برای بسیاری از پایش‌ها استفاده می‌کنیم و این نوید خوبی است، اما اگر دیر بجنبیم جا می‌مانیم چرا که در حال حاضر مردم از گوشی‌های همراه و اپ‌های آن استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد استفاده از ظرفیت‌های فناوری گسترش یافته است.

وزیر علوم با اشاره به اینکه در حوزه فضانوردی تخصصی ندارد، بیان کرد: به هر حال با توجه به شرایط فعلی تلاشمان این است که دانشگاه‌ها با توانمندی خود با سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند و دانش خود را در اختیار آن‌ها برای هم افزایی و سرعت بخشیدن در تکنولوژی به شکل مستمر قرار دهند.

غلامی گفت: وزارت علوم به پژوهشگاه هوا فضا قول می‌دهد تا در بخش‌های مختلف برای حمایت تلاش کند.

 پرتاب ماهواره ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد

در ادامه جلسه فتح‌الله امی، رئیس پژوهشگاه هوا و فضا در همایش هفته جهانی غذا خطاب به دو فضانورد قزاقستانی اظهار کرد: این فضانوردان از اولین فضانوردان مسلمان بودند که بیش از یکسال در فضا بودند و در آنجا قرآن می‌خواندند و به نظر من باید مجسمه آن‌ها را در کشور قزاقستان قرار داد.

او افزود: هفته فضا از افتخارات ایران است که توسط هیئت علمی با سرپرستی احمد طالب‌زاده مشاور رئیس پژوهشگاه هوا فضا در امور بین‌الملل و تجاری سازی اهدا شده است.

اُمی گفت: هر پرتاب ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که وزارت دفاع آن را دریافت کرده، اما آن را در اختیار ما قرار نداده است. حدود ۶ سال است که پروژه ما متوقف شده؛ از وزارت علوم تقاضای همکاری در این زمینه را داریم.

او ادامه داد: همچنین از وزارت علوم تقاضای تشکیل شورای عالی فضایی را داریم چرا که ۱۰ الی ۲۰ سال دیگر بدون فناوری فضایی نمی‌توان زندگی کرد.

رئیس پژوهشگاه هوا و فضا تصریح کرد: بسیاری از مشکلات دولت در حوزه‌هایی مانند سیل و ... با سنجش از راه دور توسط پژوهشگاه هوا و فضا رسیدگی می‌شود، با این روش پژوهشگاه در کاهش هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

اُمی با بیان اینکه ۳۷ هیئت علمی داریم، گفت: ۵ پژوهشگاه ملی و ۲۰۰ پژوهشگاه جهانی کاندید شده‌اند؛ طبق ابلاغیات وزارت علوم، ۱۱ طرح بین‌المللی را در دست اجرا داریم.

او افزود: کاوش‌گر C۵ آزمایشگاه فضایی برای پرتاب در ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری، پروژه E۱S در طی یک ربات، پس از اجرای ۵ تست موفق از دیگر پروژه‌هایی است که پرتاب می‌شود.

رئیس پژوهشگاه هوا و فضا ادامه داد: ماهواره کیوبست برای پایش زباله‌های فضایی از دیگر پروژه‌های در دست اجرا است.

اُمی با اشاره به در دست داشتن طرح‌هایی در زمینه بنیادی و مأموریتی گفت: هواپیمای ۲ الی ۸ نفره از جمله این طرح‌ها بوده و بسیاری در این پروژه همکاری کردند؛ رئیس هوا فضا از جمله ناظران این طرح است.

رئیس پژوهشگاه هوا و فضا گفت: سنجش از دور منجر به کاهش ریزگردها، آلودگی‌ها در ۸ استان کشور می‌شود و ما آمادگی اجرای این طرح را داریم.

او تصریح کرد: تا سال آینده پهپاد‌ها کل کشور را فرا می‌گیرند و اتوبان‌های هوایی و طرح‌های این چنینی را برای سال‌های آینده در نظر داریم.

رئیس پژوهشگاه هوا و فضا گفت: دانشجویان رشته هوا و فضا در مقطع کارشناسی یک هزار و ۸۰۹ نفر در مقطع ارشد ۹۱۳ نفر و در مقطع دکتری ۴۵۸ نفر است و همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی یک هزار و ۹۴۴ نفر، در مقطع ارشد دو هزار و ۱۶ نفر و در مقطع دکتری ۲۱۵ نفر است که ۲۴۴ نفر از آن‌ها هیئت علمی هوا و فضا هستند.

اُمی با اشاره به آمار دانشجویان رشته هوا و فضا گفت: بیش از ۸۰ درصد این دانشجویان در کشور مشغول به کار هستند و وضعیت علمی هوا و فضا در کشور در سال ۱۹۹۶، ۵ سند علمی و در سال ۲۰۱۸ با ۴۸۶ سند علمی مقام ۱۳ جهانی را کسب کردند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها