رفلاکس در شیرخواران تا چه سنی ادامه دارد؟

یک فوق تخصص گوارش کودکان روتاویروس را در بین کودکان بسیار شایع دانست و مهم‌ترین نشانه‌های این ویروس را برشمرد.

رفلاکس در شیرخواران تا چه سنی ادامه دارد؟

علی‌اکبر سیاری فوق‌تخصص گوارش کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بیماری‌های شایع گوارشی در نوزادان اظهار کرد: رفلاکس یکی از مشکلات شایع گوارشی در نوزادان است؛ به طوری‌که حدود ۶۰ درصد شیرخواران تا حدود ۶ ماهگی به رفلاکس دچار هستند. در این مشکل، شیر از معده به مری برگشت می‌کند. رفلاکس با بیماری رفلاکس متفاوت است، به عبارتی رفلاکس تا ۶ ماهگی طبیعی است و پس از آن بیماری محسوب می‌شود.

او بیان کرد: نوزادان به علت اینکه شیر زیاد می‌خورند، اغلب به استفراغ هم مبتلا می‌شوند، بنابراین آن‌ها شیر را به شکل پنیر بالا می‌آورند.

انواع استفراغ

این فوق تخصص گوارش کودکان افزود: استفراغ به ۲ نوع فیزیولوژیک و پاتولوژیک تقسیم‌بندی می‌شود، در استفراغ فیزیولوژیک حال عمومی نوزاد خوب است، شیرخوار وزن طبیعی دارد و خوب شیر می‌خورد. این نوع استفراغ اغلب در سن چهار تا پنج ماهگی (زیر یک سالگی) بهبود پیدا می‌کند، ولی از هر ۱۰۰ کودک زیر یک سال، پنج کودک تا یک سالگی همچنان استفراغ می‌کنند، مشکل اغلب این کودکان تا سن ۲ سالگی رفع می‌شود، بنابراین اگر پس از این سن کودکی همچنان استفراغ کرد، این استفراغ پاتولوژیک یا بیماری‌زاست.

سیاری تاکید کرد: بالا آوردن شیر به شکل پنیر در بین شیرخواران بسیار شایع است، به طوری‌که ۴۰ تا ۵۰ درصد شیرخواران زیر ۵ تا ۶ ماه به این مشکل دچار هستند.

او تصریح کرد: سرماخوردگی و عفونت‌های تنفسی هم در بین کودکان به‌ویژه در فصول پاییز و زمستان بسیار شایع است، ویروسی به نام روتاویروس وجود دارد که علائمی مانند آبریزش بینی، تب، سرفه، اسهال و استفراغ را ایجاد می‌کند. روتاویروس می‌تواند بسیاری از کودکان را در فصل پاییز به اسهال دچار کند، در کشور‌های دیگر واکسن این ویروس به شکل رایگان به کودکان تزریق می‌شود، اما در ایران با وجود تلاش‌های انجام شده نتوانستیم به علت مشکلات مالی این واکسن را به برنامه واکسیناسیون کودکان اضافه کنیم.

این فوق تخصص گوارش کودکان گفت: حدود ۲۵ درصد کودکان از یبوست رنج می‌برند، کودکان مبتلا به یبوست اغلب از رفتن به دستشویی خودداری می‌کنند، بنابراین این موضوع، مشکل آن‌ها را تشدید می‌کند.

سیاری یادآوری کرد: حساسیت غذایی هم به علت وجود مواد افزودنی در غذاها، صنعتی شدن جوامع، آلودگی هوا و تغییر سبک زندگی در بین کودکان امروزی بسیار دیده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها