صدای پای موج چهارم ایدز در کشور

با گذشت چند روز از انتشار شایعه ابتلای گسترده اهالی روستایی در لردگان به ویروس نقص ایمنی یا همان HIV، به نظر ابعاد واقعی ماجرا کامل روشن شده است، هر چند با موشکافی در آن، به نکات دردناکی خواهیم رسید.

صدای پای موج چهارم ایدز در کشور

 با گذشت ساعاتی از انتشار خبر تجمع اهالی معترض روستای «چنار محمودی» مقابل فرمانداری لردگان و بازتاب بسیار وسیعی که این خبر در شبکه‌های اجتماعی یافت، بالاخره برخی مسئولان مجاب شدند که توضیحاتی در این خصوص ارائه داده و برای آسوده کردن خیال عموم، پرده از واقعیت بردارند.

آن گونه که قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته، ابتلای برخی از اهالی این روستا به ویروس عامل بیماری ایدز، صحت دارد، اما این رویداد نه در نتیجه آزمایش قند خون یا مسائلی از این دست، که به واسطه معتادان رقم خورده است؛ معتادان تزریقی که قربانی تاکید کرده شمارشان در روستای یاد شده ۲۰ تن بوده است.

این در حالی است که به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، روستای چنارمحمودی حدود ۱۸۰۰ نفر جمعیت دارد و شمار مبتلایان به اعتیاد در آن، ۲۴۰ تن است و تنها کسر کوچکی از ایشان از تزریق استفاده می‌کنند که ظاهرا به واسطه شان، ویروس اچ آی وی در میانشان همه گیر شده و البته از دایره این جمع نیز بیرون رفته است.

بدین ترتیب ۲۶ تن در این روستا به ویروس نقص ایمنی گرفتار آمده اند که در میانشان نوازدان نیز دیده می‌شوند. اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا نوزادان نیز بر اثر تزریق مبتلا شده‌اند؟ مگر نه این است که این ویروس از طریق خون و یا مسائل آمیزشی منتقل می‌گردد و راهی برای سرایت آن به نوزادان نیست؟

این‌ها سوالاتی هستند که برخی در پی اظهار نظر قربانی در شبکه‌های اجتماعی بیان کرده اند و حتی بعضی پا را فراتر از طرح این ابهامات گذارده و نتیجه گرفته اند که احتمالا پای خطا و قصور مراکز بهداشتی نیز در میان است. گمانه زنی‌ای که ظاهرا مقدمه برای طرح آن هم فراهم است چراکه بهورز روستای یاد شده هم بازداشت شده است.

فردی که وزیر بهداشت برای آزادی وی شخصا نامه نگاری کرده و مدعی شده که کشف ابتلای شماری از اهالی روستا به ویروس اچ آی وی نتیجه تلاش‌های مسئولانه وی بوده است. تلاشی که نمکی تاکید دارد قرار بوده پوشیده و محرمانه بماند تا اینکه یک مقام قضایی استان به ماجرا ورود کرده و بهورز را مقصر تشخیص می‌دهد و بازداشت می‌کند.

البته وزیر بهداشت در نامه اش خطاب به وزیر دادگستری به نکته دیگری نیز اشاره کرده است؛ اینکه کانون آلودگی (نقل به مضمون از وزیر!) «معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شده» است. گزاره‌ای که می‌تواند حاشیه‌هایی به دنبال داشته باشد، هرچند به نوعی توضیح دهنده چرایی ابتلایی نوزادانی در روستا به ویروس نقص ایمنی هم هست.

برای درک ماجرا بهتر است چگونگی ورود ایدز به کشورمان را مرور کنیم که با واردات خون‌های آلوده شروع شد و موج نخست ابتلای به ایدز در ایران نام گرفت و بعد به موج دوم، یعنی استفاده از سرنگ‌های مشترک در معتادان تزریقی و ابتلای شمار زیادی به ویروس اچ آی وی از این طریق رسید و در ادامه آن، موج سوم یعنی ابتلای شماری از هموطنانمان با روابط جنسی ناایمن رقم خورد.

شیوع ابتلا به این ویروس که از مدت‌ها پیش کارشناسان تاکید دارند موج جدیدی از آن در راه است. موجب که در آن تزریق مشترک و روابط جنسی ناسالم توامان نقش آفرینی می‌کنند و عواملی مانند روانگردان‌ها و محرک‌ها در تبدیلش به موج ابتلای به بیماری‌هایی مانند ایدز، نقش به سزایی ایفا می‌کنند.

از جمله نکات دردناک در این موج، احتمال ابتلای زنانی است که ممکن است هیچ عمل خطرناکی مرتکب نشده باشند و به واسطه شوهر معتاد و مبتلا به ویروس، در معرض ابتلای به ویروس و در نهایت، بیماری ایدز قرار گیرند. زنانی که می‌توانند این ویروس را به فرزندانشان نیز منتقل نمایند تا رویدادی به شدت دردناک به وقوع بپیوندد.

وضعیتی که ظاهرا رویداد رقم خورده در روستای چنارمحمودی از توابع لردگان را می‌توان در زیرمجموعه آن تفسیر و تعبیر کرد. اینکه اعتیاد تزریقی زمینه ابتلا به ویروس شده و به واسطه مبتلایان، ویروس به زنان و نوزادان هم سرایت کرده است؛ صدای آشکار پای موج چهارم ایدز که دیگر قربانیانش به افرادی که مرتکب اعمال خطرناک می‌شوند نیست و می‌تواند بی گناهان را نیز قربانی کند!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها