درمان راحت موی چرب

کسانی که موهای خیلی چرب دارند از این وضعیت ناراحت و خجلند. آنها همیشه به دنبال راهی برای کم کردن اثرات چربی بر روی موهایشان هستند و با نتیجه نگرفتن از یک محصول نا امیدانه سراغ محصول دیگر می روند. با این حال راه هایی وجود دارد که بدون اینکه روغن طبیعی موها را به طور کامل حذف کنید یا پوست سر را تحریک کنید، از چربی بیش از حد موهایتان خلاص شوید.

درمان راحت موی چرب

تولید چربی توسط موها برای حفظ سلامت و تغذیه آنها و همچنین محافظت از پوست سر، امری طبیعی است. اما گاهی تولید بیش از اندازه چربی به «درماتیت سبوره» منجر می شود؛ وضعیتی که در آن پچ های قرمز و فلس مانند بر روی پوست سر همراه با شوره تشکیل می شود و خلاص شدن از آن راحت نیست.

 کسانی که موهای خیلی چرب دارند از این وضعیت ناراحت و خجلند و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. آنها همیشه به دنبال راهی برای کم کردن اثرات چربی بر روی موهایشان هستند و با نتیجه نگرفتن از یک محصول نا امیدانه سراغ محصول دیگر می روند. با این حال راه هایی وجود دارد که بدون اینکه روغن طبیعی موها را به طور کامل حذف کنید یا پوست سر را تحریک کنید، از چربی بیش از حد موهایتان خلاص شوید.

1- موها را زود به زودتر بشویید

گاهی چرب شدن موها به این خاطر است که چربی اضافه موها به درستی حذف نشده است. برخی افراد با موی چرب لازم است هر روز موهایشان را بشویند.

شامپو به حذف چربی اضافه مو کمک می کند. اگر مقدار شامپوی کافی استفاده نکنید ممکن است پوسته ها لابلای موها باقی بمانند که منجر به شوره سر و سایر بیماری های پوستی سر می شود.

2- موها را کمتر شستشو دهید

برخی افراد با موهای چرب که هر روز شستشوی مو را انجام می دهند آنقدر در این کار افراط می کنند که دیگر چربی برای مو باقی نمی ماند. این کار موها را به تولید چربی بیشتر وادار می کند.

اگر موی چرب دارید و پس از شستشو با چرب شدن بیشتر موهایتان روبرو می شوید و پوست سرتان می خارد و تحریک شده است، توصیه می کنیم کمتر موهایتان را بشویید. این کار باعث می شود تولید روغن توسط موها متعادل و روغن کمتری تولید شود.

3- از روش های بهتری برای شستشوی موها استفاده کنید

افرادی که موی چربی دارند، در صورتی دچار مشکل می‌شوند که یا سرشان را خیلی بشویند یا موهای بلندی داشته باشند و چربی نتواند تمام طول موی سر را پوشش دهد. در این صورت نوک موها معمولا به دلیل خشکی زیاد دچار موخوره می‌شود. اشکال کار هم اینجاست که افراد شامپو را به همه قسمت‌های مو می‌زنند در حالی که شامپو را باید فقط به کف سر زد نه ساقه مو. هنگام آبکشی آب و کف به اندازه کافی به ساقه‌ها می‌خورد و آنها را تمیز می‌کند. همچنین موهایتان را زیاد چنگ نزنید! این کار باعث تحریک و تولید بیشتر چربی می شود.

4- از نرم کننده های مو، کمتر استفاده کنید

مواد نرم کننده مو باعث می شوند چربی سریع تر جمع شود و موها چرب به نظر برسند. اگر می خواهید نوک موهایتان را از خشکی نجات دهید به جای اینکه کل موها را نرم کننده بزنید، بهتر است فقط ساقه موها را به نرم کننده آغشته کنید. در مرحله شستشو هم مطمئن شوید که نرم کننده کاملا شسته و از موها حذف شده باشد.

5- برنامه شستشو داشته باشید

بهتر است برای شستشوی موهایتان برنامه داشته باشید و در یک زمان خاص آن را انجام دهید؛ مثلا پس از باشگاه یا پس از بیدار شدن از خواب.

اگر شب ها موهایتان را بشویید صبح باز چرب به نظر می رسد و تحریک می شوید که شستشوی دیگری داشته باشید. باشگاه و فعالیت ورزشی هم تعریق را بیشتر می کند و ظاهر موها را چرب و کثیف نشان می دهد.

شستشوی موها پس از پوشیدن کلاه، کلاه ایمنی یا روسری هم ایده خوبی است. وقتی سرتان را می پوشانید گرما تولید می شود و باعث تعریق بیشتر و ترشح چربی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 11 باور درست و نادرست رایج درباره موها

6- موها را بیش از حد مدل ندهید

استفاده از اتو مو یا سشوار اگرچه موها را خوش حالت می کند اما تکرار این کار موها را سریع تر از وقتی چرب می کند که به آن فرصت داده اید خودبخود و در هوای آزاد خشک شود.

7- شانه موهایتان را تمیز کنید

برس یا شانه مو چربی های گیر افتاده لابلای موها، پوسته ها و سایر چیزها را در خود جمع می کند. اگر شانه را خوب تمیز نکنید هربار که شانه می زنید این آلودگی ها لابلای موها پخش می شود. در نتیجه موهایی که تازه شسته شده بودند بلافاصله کثیف و چرب به نظر می رسند.

8- با موهایتان بازی نکنید

وقتی با موهایتان بازی می کنید، چربی و آلودگی دست به موها منتقل می شود. همچنین وقتی با سر انگشتانتان موها را پیچ و تاب می دهید، غدد چربی را تحریک می کنید که چربی بیشتری تولید کنند. بنابراین بهتر است موهایتان را به حال خودشان رها کنید و از این که هست چرب ترشان نکنید.

9- محصول مناسب موی خود پیدا کنید

محصولات بی شماری برای موهای چرب در بازار وجود دارد. شامپویتان را تغییر دهید و محصولی را انتخاب کنید که پاک کننده های قوی تری دارد و چربی اضافه موها را حذف می کند و به آن ظاهری زیبا و سالم می دهد.

کسانی که موهایشان را هر روز می شویند باید توجه کنند که شامپوهای قوی تر باعث تحریک پوست سر می شوند. بنابراین بهتر است از شامپوهای کودکان که ملایم تر است، استفاده کنند.

10- محصولی انتخاب کنید که بدون سیلیکون باشد

به مواد شوینده مو سیلیکون اضافه می کنند چون مو را نرم و درخشنده می کند. با این حال بین درخشندگی و چرب بودن موها تفاوت ظریفی وجود دارد. اگر سیلیکون لابلای موها جمع شود به آن ظاهری چرب و روغنی و سنگین می دهد.

سیلیکون همچنین مانع از رسیدن رطوبت به ساقه موها می شود و بنابراین بهتر است تا حد ممکن از محصولات بدون سیلیکون استفاده کنید.

11- از شامپوهای مخصوص موهای خشک استفاده کنید

برخی افراد ممکن است نخواهند هر روز موهایشان را بشویند یا اگر هر روز هم بشویند عصر همان روز موهایشان دوباره چرب باشد. در این موارد شامپو مخصوص موهای خشک انتخاب بهتری است چون اثرات آن فورا رخ می دهد.

شامپوهای خشک، روغن اضافه را از موها جذب می کنند. برای کسانی که به دنبال جایگزین خانگی هستند نشاسته ذرت یا پودر بچه هم همین اثر را دارد.

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از شامپوهای مخصوص موهای خشک به موها ظاهری کثیف می دهد. بنابراین نباید به عنوان روشی جایگزین در نظر گرفته شود چون نمی تواند کثیفی ها و باقیمانده های پوست سر را از لابلای موها حذف کند.

12- از محصولات خاص استفاده نکنید

محصولاتی که به موها ظاهری چرب و سنگین می دهند استفاده نکنید. محصولاتی که ادعا می کنند باعث نرم شدن، تغذیه و حالت گرفتن موها می شوند معمولا ضروری نیستند و وضعیت موها را بدتر می کنند.

13- سرتان را با آب داغ نشویید

مشکل دیگر، شستشو با آب داغ برای از بین بردن چربی‌هاست، در حالی که آب داغ باعث تحریک کف سر می‌شود و آن را وادار می‌کند چربی بیشتری بسازد. بهترین دمای آب برای شستشوی سر، استفاده از آب ولرم و آبکشی با آب خنک است.

14- روغن نارگیل را امتحان کنید

با اینکه به نظر می رسد چرب کردن موها درمان مناسبی برای موی چرب نباشد اما روغن نارگیل استثنا است. روغن نارگیل به خارج کردن چربی ها از پوست سر کمک می کند و با تغذیه و حالت دادن نوک موهای خشک به طور همزمان به حفظ سلامت موها کمک می کند.

15- با روغن درخت چای شستشو دهید

در مطالعه ای مشخص شد شستشوی موها با شامپویی که دارای 5 درصد روغن درخت چای است به بهبود شوره سر، خارش سر و کاهش چربی موها در مقایسه با دارونما کمک زیادی می کند.

16- نارون کوهی را تجربه کنید

نارون کوهی «Witch hazel» برای کسانی که موهای چرب دارند بسیار توصیه می شود. خاصیت نارون کوهی این است که منافذی از پوست را که چربی تولید می کنند می بندد. نارون کوهی خارش و التهاب را هم تسکین می دهد و تعادل pH پوست سر را حفظ می کند. این گیاه برای کسانی که پوست سرشان حساس است هم درمان بسیار خوبی است.

17- از فواید چای سبز بهره مند شوید

مطالعاتی که در مقیاس کوچک انجام شده اند نتایج رضایت بخشی از تاثیر چای سبز بر کاهش چربی موها و سلامت آنها نشان داده اند. چای سبز این کار را با کاهش تولید روغن و همچنین تغذیه پوست انجام می دهند.

اگر مویتان چرب است و از این بابت آزرده خاطر هستید بهتر است از بین بی شمار درمان های ساده و طبیعی موجود یکی را انتخاب و امتحان کنید. مقدار چربی که موها تولید می کنند در گذر زمان تغییر می کند. با بالا رفتن سن به مرور از میزان چربی موها هم کاسته می شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها