با دارچین دوست باشید

جادوی آشپزی، بازی با طعم‌ها و لذت ساخت ترکیب‌های متنوع، داستانی است که ادویه‌ها روایتش می‌کنند. ادویه‌های متنوعی که با ترکیب‌کردن آنها می‌توان طعم‌های متفاوت و جذابی را حلق کرد. در همین میان «ایرنا زندگی» تصمیم دارد تا هر هفته یک ادویه را معرفی و به خواص و کاربردهای آن به صورت مفصل اشاره کند.

با دارچین دوست باشید

دارچین هم یکی از جذاب‌ترین ادویه‌هاست که نه تنها خواص فوق‌العاده‌ای دارد که طعم غذا را نیز چندین برابر نسبت به طعم اولیه آن غذا، لذیذتر می‌کند. زردچوبه عضوی از خانواده زنجبیل به حساب می‌آید و از لحاظ ظاهری هم شباهت زیادی به زنجبیل دارد. این ادویه بیشتر از هرجایی در هند و کشورهای جنوب آسیا رشد می‌کند و برای رشد نیاز به آب و هوای مرطوب و نسبتا گرم دارد.

اما پودر زردچوبه چطور به دست می‌آید؟

گیاه زردچوبه چیده می‌شود، شسته می‌شود، پوست آن گرفته می‌شود، پخته می‌شود، خشک می‌شود، سپس آسیاب و بعد تبدیل به پودر زردچوبه می‌شود. دارچینی که ما از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها تهیه می‌کنیم، دارچین کاسیا است و قیمت آن ارزان‌تر از نوع دیگری از دارچین به نام سیلان است. دارچین سیلان هم بیشتر در امریکا و کشورهای اروپایی مصرف شده و بسیار گران هستند. این نوع از این ادویه خواص دارویی بیشتری نسبت به نوع کاسیا داشته و عوارض و مضرات آن بسیار کم است.

هرچند دارچین خواص بسیار زیادی دارد اما مضراتی هم دارد که باید رعایت آنها این ادویه را مصرف کرد. افزایش ضربان قلب، تداخل با آنتی‌بیوتیک، مضر برای افراد گرم مزاج و رقیق‌کننده خون از مضرات این ادویه است. علاوه بر این گفته می‌شود دارچین باعث درد زایمان زودهنگام و باز شدن دریچه رحم می‌­شود و در زمان حاملگی و شیردهی باید از خوردن دارچین خودداری کرد.

دارچین، ادویه‌ای که جادوی آشپزی است+خواص و کاربردها

دارچین، ادویه‌ای که جادوی آشپزی است+خواص و کاربردها

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها