چگونه از اصل بودن فیروزه مطمئن شویم؟

فیروزه از پرطرفدارترین سنگ‌ها بین ایرانی‌ها است و بهترین نوع فیروزه، در نزدیکی سطح زمین قرار دارد.

چگونه از اصل بودن فیروزه مطمئن شویم؟

فیروزه را بر مبنای سه ویژگی می‌توان دسته بندی کرد:

براساس رنگ: طیف رنگی فیروزه، بسیار گسترده است. از آبی کم‌رنگ تا سبز پررنگ. همچنین نمونه هایی از آبی تیره نیز وجود دارد. طبق این دسته بندی هرچه در فیروزه آبی تیره بر رنگ سبز غالب تر باشد، فیروزه دارای ارزش بیشتری است.

براساس معدن: فیروزه در نقاط مختلف دنیا استخراج می گردد اما مهم ترین معادن آن فیروزه ایران، فیروزه تبت، فیروزه آمریکا، فیروزه مصر است. در ایران هم مهم ترین معادن فیروزه در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارد. فیروزه های معادن مختلف می توانند هرکدام یکی از رنگ های بالا را داشته باشند ولی از نظر تجاری با ارزش ترین فیروزه دنیا ، فیروزه نیشابور است. خبر بد هم اینکه استخراج غیراصولی فیروزه از معادن نیشابور (استخراج به وسیله انفجار با TNT) تقریبا بسیاری از معادن نیشابور به انتها رسیده اند و طبق برخی گزارش های غیر رسمی نهایتا تا ۵ سال آینده رگه های فیروزه نیشابور نا پدید می شود. فیروزه کرمان و دامغان کیفیت پایین تری نسبت به فیروزه نیشابور دارند و در بازار جهانی نیز فیرزوه کرمان و دامغان ارزش پایین تری از فیروزه تبت یا آمریکا دارد.

بر اساس شکل ظاهری: برخی از آن ها یک دست آبی هستند و برخی دیگر دارای رگه هایی می باشند. در سومین دسته بندی که بیشتر در کشور های عربی رایج است، فیروزه به دو نوع عجمی و شجری تقسیم می شود. فیروزه عجمی ، به فیروزه های صاف و یک دستی گفته می شود که روی سطح آن هیچ رگه و شکستگی وجود نداشته باشد.

*** تشخیص اصالت فیروزه

تشخیص اصالت فیروزه کاری بسیار دشوار می‌باشد و برای افراد حرفه ای نیز تشخیص اینکه فیروزه نیشابور یا کرمان است، بسیار دشوار است که متاسفانه در بازار در بعضی موارد فیروزه کرمان یا دامغان را با قیمت بالا به جای فیروزه‌نیشابور می‌فروشند. بنابراین اگر قصد خرید فیروزه، با قیمت بالا دارید حتما از فروشنده شناسنامه اصلی بودن و نیشابوری بودن درخواست نمایید.

*** فیروزه ایرانی و غیر ایرانی

تشخیص فیروزه‌ایران و غیر ایرانی ساده است. فیروزه‌های آمریکایی در ایران کم اند و فیروزه تبت رنگ روشن تر و سطح صاف تری نسبت به فیروزه ایرانی دارد. رگه‌های روی فیروزه ایرانی اکثرا به صورت ترک‌های درشت و تیره هستند ولی رگه های فیروزه تبتی حالت نازک و مویی دارد. به طور کلی فیروزه ایرانی زمخت تر است. همچنین فیروزه های تبتی به صورت تکه های ریز استخراج می شود که باعث می شود روی رکاب انگشتر از چندین سنگ به صورت کوبیده شده استفاده گردد. فیروزه های ریز ایرانی در هنر مینا کاری استفاده می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها