یک شرکت بزرگ خودروسازی چینی از بازار ایران خارج شد

شرکت چینی لیفان همانند سایر خودروسازان خارجی مانند پژو، رنو و برلیانس از بازار ایران خارج شد. در ادامه دلایل قطع همکاری این خودروساز چینی با کرمان موتور و خودروسازان بم را بررسی می‌کنیم.

یک شرکت بزرگ خودروسازی چینی از بازار ایران خارج شد

در سال 97 شرکت کرمان موتور از توقف تولید محصولات شرکت چینی لیفان خبر دارد که بسیاری از مشتریان این خودروهای چینی انتظار داشتند تا شرکت خودروسازان بم تولید این محصولات را ادامه دهد، اما با توجه به شرایطی که صنعت خودرو کشور با آن مواجه است، لیفان نیز همانند بسیاری از خودروسازان چینی و اروپایی از بازار ایران خارج شد.

در سال گذشته شرکت کرمان موتور تولید انبوه خودروهای لیفان را متوقف کرد و پس از چندین ماه مذاکره برای عقد قرارداد جدید با مدیران این خودروساز چینی، شواهد حاکی از آن است که لیفان قصد خروج از ایران را دارد. همچنین در حال حاضر پروژه مهندسی خودروهای جدید لیفان در ایران متوقف شده است. پس از قطع همکاری لیفان با کرمان موتور، شرکت خودروسازان بم در سال گذشته تصمیم گرفت بخشی از خطوط تولید رسمی خود را برای تولید محصولات جدید لیفان در نظر بگیرد که در این راستا برخی از محصولات جدید این خودروسازان چینی با نام ایکس 70 در گمرک مشاهده شدند.

اکنون پس از گذشت چندین ماه خبرهای مختلفی در مورد وضعیت Lifan در ایران می‌شنویم که اکثر آنها از خروج لیفان در ایران حکایت دارند. از این شواهد می‌توان به حذف بخش محصولات لیفان در سایت خودروسازان بم، وارد نشدن مدل‌های آزمایش فنی لیفان‌های جدید در جاده‌های کشور و همچنین توقف پروژه‌های لیفان در منطقه تجاری ارگ جدید بم اشاره کرد.

نگاهی به تاریخچه ورود لیفان در ایران

شرکت Lifan را می‌توان به عنوان اولین خودروسازان چینی دانست که با هدف تولید و مونتاژ محصولات خود وارد بازار ایران شد. در آن زمان کرمان موتور خودرو لیفان 520 را به بازار عرضه کرد که هرچند این شرکت چینی با سدان 520 و فیس لیفت این مدل نیز نتوانست نگاه زیادی از مشتریان ایرانی را به خود جلب کند، اما پس از مدتی با معرفی محصولات جدید به تدریج به گزینه اصلی مشتریان ایرانی تبدیل شد.

Lifan 620 در مدل 1.8 لیتری توانست تحت عنوان یک سدان چینی در زمان عرضه با بسیاری از خودروهای چینی بازار ایران رقابت کند. این خودرو دارای امکاناتی چون سانروف، دوربین عقب، مانیتور، پخش DVD و تریم داخلی چرم مصنوعی بود که در کنار موتوری با قدرت 130 اسب بخاری رقیب جدی پژو پارس محسوب می‌شد و مشتریان زیادی آن را انتخاب کردند. محصول دیگر این خودروساز چینی با نام ایکس 60 نیز جزو کراس اوورها یا شاسی بلندهای پرفروش داخل کشور شناخته می‌شود که در طی سال‌های اخیر مدل‌های گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک آن به فروش خوبی دست پیدا کرده بودند. کرمان موتور با عرضه جک اس 5، بازار لیفان ایکس 60 را به این محصول جدید چینی اختصاص داد.

چرا حضور لیفان در بازار ایران کم‌رنگ شد؟

Lifan به نسبت سایر خودروسازان جهان یک برند مشهور محسوب نمی‌شود، اما محصولات نسبتا مناسبی را برای ایران در نظر گرفت و به همین دلیل در کارنامه حضور چند ساله خود در ایران به مواردی چون عرضه پرفروش‌ترین شاسی بلند سال ایران و تولید بزرگ‌ترین سدان چینی در ایران دست پیدا کرد و نسبت به سایر برندهای چینی نیز زودتر وارد بازار ایران شده بود، اما کارشناسان بر این باورند پس از اختلاف‌هایی که میان این شرکت چینی با شرکای ایران در سال 1394 رخ داد، در سال 1395 تولید و عرضه این خودروهای چینی کاهش پیدا کرد.

نحوه کم‌رنگ شدن حضور لیفان در ایران

یک منبع آگاه در خصوص کم‌رنگ شدن حضور Lifan در ایران عنوان کرد پس از اینکه شرکت کرمان موتور به تولید و عرضه محصولات شرکت چینی جک در ایران مشغول شد، مدیران لیفان از این موضوع استقبال نکردند و از این حرکت کرمان موتور ناراضی بودند؛ چراکه محصولات جک جی 5 و اس 5 توانستند در مدت کوتاهی فروش بیشتری از لیفان را تجربه کنند. در واقع مدیران لیفان بر این باور بودند که کرمان موتور فقط با آنها همکاری می‌کند و آنها نیز می‌توانند محصولات خود را از طریق کرمان موتور در بازار کشور به فروش برسانند، اما همکاری کرمان موتور با جک معادلات آنها را برهم زد. کرمان موتور پس از این موضوع حتی همکاری خود با شرکت چینی هایما را نیز آغاز کرد که میزان اختلافات میزان لیفان و کرمان موتور بیش از پیش افزایش پیدا کرد که سرانجام این موضوع قطع همکاری لیفان با کرمان موتور را به همراه داشت.

پس از مدتی از قطع همکاری لیفان با کرمان موتور، این خودروساز چینی تصمیم گرفت برای عرضه محصولات خود از شرکت خودروسازان بم استفاده کند. در آن زمان خبرهایی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه با همکاری Lifan و خودروسازان بم شاهد عرضه کراس اوورهای جدیدی به بازار خواهیم بود و قرار شد لیفان 820 به همراه تغییرات جدیدی مجددا به بازار ایران برگردد. شرکت خودروسازان بم در دوران تحریم نیز با لیفان مذاکرات مثبتی را انجام داد و در سایت آن شاهد اطلاعات محصولات لیفان بودیم، اما پیش از رونمایی از این محصولات جدید در نمایشگاه خودرو تهران 97، شرکت خودروسازان بم از حضور در این نمایشگاه خودداری کرد و محصولات جدیدی نیز رونمایی نشد. پس از خبرهای مختلفی که اخیرا شنیده می‌شد، در نهایت منابع خبری عنوان می‌کنند شرکت لیفان به ادامه حضور در ایران تمایلی ندارد.

دلایل عدم همکاری لیفان در ایران از دید کارشناسان

کارشناسان صنعت خودرو کشور و همچنین منابع آگاه دلایل همکاری نکردن لیفان با خودروسازان ایرانی و عدم تمایل به ادامه همکاری در ایران را در چند مورد توضیح داده‌اند که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1.‌ شرکت چینی Lifan همواره خواهان فعالیت مستقل در بازار ایران بود و قصد داشت همانند برخی از خودروسازان چینی دارای یک کارخانه مستقل در کشورمان باشد، اما هرگز به این هدف خود دست پیدا نکرد و حتی همکاری با خودروسازان بم نیز لیفان را در کنار شرکت چینی جیلی قرار می‌داد.

2. پس از قطع همکاری با کرمان موتور به نوعی لیفان شریک تجاری نسبتا قدرتمند خود در بازار کشور را از دست داد. همچنین همکاری با خودروسازان بم نیز از لحاظ تولید و سرمایه‌گذاری به نسبت کرمان موتور در سطح پایین‌تری قرار داشت که لیفان را به خواسته‌های خود نمی‌رساند.

3. با توجه به شرایط تحریمی که صنعت خودرو کشور با آن مواجه شد، بسیاری از خودروسازان تجاری در ادامه فعالیت خود به مشکل برخوردند. خودروسازانی چون برلیانس و هاوال نیز با وجود فروش خوب از ایران خارج شدند که همین موضوع مورد توجه لیفان نیز قرار گرفت و خروج از ایران را ترجیح داد.

4. اخیرا رسانه‌های خودرویی و اقتصادی چین اعلام کردند میزان سودآوری Lifan به دلیل مشکلات مالی کاهش چشمگیری پیدا کرده است و مدیران این شرکت چینی قصد دارند با واگذاری برند، سرمایه سهامداران را حفظ کنند که البته چنین موضوعی تعطیلی این شرکت را به همراه ندارد، بلکه باعث می‌شود تا با جذب سرمایه جدید بتوانند بار دیگر در حوزه تولید و عرضه خودرو با قدرت حضور پیدا کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها