فروش سیگار الکترونیکی ممنوع شد

مسئول ستاد مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت گفت: استعمال سیگار‌های الکترونیکی در بین جوانان عاملی برای شروع مصرف سیگار‌های سنتی و حتی قلیان است.

 فروش سیگار الکترونیکی ممنوع شد

بهزاد ولیزاده، مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش شیوع مصرف سیگارهای الکترونیکی، اظهار کرد: سیگارهای الکترونیکی با هدف کاهش مصرف سیگارهای سنتی در دنیا رواج پیدا کرد اما بنابر نظر سازمان جهانی بهداشت، به نظر می رسد، ورود سیگارهای الکترونیکی با فشار صنعت دخانیات انجام شده  است و این سیگارها برخلاف تصور غلط برخی‌ها برای سلامتی انسان ضرر دارد.

سیگار الکترونیکی، جایگزین سیگار‌ سنتی نیست

او ادامه داد: برخی از افراد با هدف ترک دخانیات از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، اما متأسفانه باید بگوییم که این سیگار‌ها جایگزین خوبی برای سیگار‌های سنتی نیستند و بنابر نظر سازمان جهانی بهداشت مواد معطر موجود در سیگار‌های الکترونیکی به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تأکید کرد: سیگار‌های الکترونیکی نه تنها باعث ترک دخانیات نمی‌شود بلکه در بین نوجوانان و جوانان عاملی برای شروع مصرف سیگار‌های سنتی و حتی قلیان محسوب می‌شود.

ولیزاده با اشاره به اینکه مواد معطر موجود در خود سیگار‌های الکترونیکی، بیان کرد: دود ایجاد شده در این سیگار‌ها دارای ترکیبات حلقوی بوده که باعث بروز سرطان در افراد مصرف کننده می‌شود.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت افزود: نیکوتین موجود در سیگار‌های الکترونیکی به حالت اسپری به حفره دهان وارد می‌شود و همین موضوع تبعاتی به دنبال دارد که از جمله آن می توان به  مصرف سیگار‌های سنتی مانند وابستگی به مواد دخانی اشاره کرد.

ولیزاده گفت: مصرف سیگار‌های الکترونیکی کنجکاوی نوجوانان برای شروع استعمال قلیان و حتی سیگار‌های سنتی را بیشتر می‌کند و متأسفانه در برخی از کشور‌ها واردات و توزیع سیگار‌های الکترونیکی آزاد است.


بیشتر بخوانید: سیگارهاى الکترونیکى؛ گرگی در لباس میش/ آیا ویپ در ترک سیگار مؤثر است؟


 سیگار الکترونیکی، کالای آسیب‌رسان معرفی شد

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه در ایران از سال ۸۴ با شیوع مصرف سیگار‌های الکترونیکی، ممنوعیت واردات، تولید و توزیع این سیگارها به سازمان‌های مرتبط ابلاغ شد و سیگار الکترونیکی به عنوان یک کالای آسیب‌رسان معرفی شد؛ به طوری که عرضه سیگار الکترونیکی یک نوع کالای قاچاق محسوب می‌شود و توزیع و فروش آن ممنوع است.

او تصریح کرد:‌ ایران در زمینه معرفی سیگار‌های الکترونیکی به عنوان کالای قاچاق و ممنوعه یک گام جلوتر از بسیاری از کشور‌ها است.

ولیزاده ادامه داد: آئین‌نامه جامع کنترل دخانیات در قانون مصوب سال ۸۴، ۸۵ و ۸۶ به تصویب رسید و پروتکل ممنوعیت واردات، تولید و توزیع آن تدوین شده است.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت در پایان گفت: تمامی راهکار‌های لازم با هدف جلوگیری از شیوع دخانیات اتخاذ و در وزارت بهداشت اقدامات خوبی در راستای کاهش مصرف دخانیات انجام شده و  ۲ معاهده بین‌المللی به امضاء رسیده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها