بنزین ایران چه کیفیتی دارد؟

ایران در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو نداشت، اما در سال گذشته مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو طبق اعلام وزیر نفت به ۷۶ میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می‌شود

بنزین ایران چه کیفیتی دارد؟

تا چند سال پیش میزان تولید بنزین یورو در ایران صفر بود، اما اکنون طبق ادعای وزارت نفت حدود ۹۰ میلیون لیتر از ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی با بالاترین استانداردهای زیست محیطی تولید می‌شود و آن‌طور که وزیر نفت گفته برنامه‌های متعددی برای افزایش کیفیت بنزین در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و آبادان در نظر گرفته شده است که با اجرای این طرح‌ها، کیفیت مابقی بنزین تولیدی کشور نیز ارتقا می‌یابد.

 با اقدامات صورت گرفته برای افزایش کیفیت بنزین در کشور، به‌تازگی ۶۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یورو قبلی اضافه شده است که از این میزان ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، ۱۲ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس و ۳ میلیون لیتر آن نیز در پالایشگاه تبریز تولید می‌شود.

از سوی دیگر میزان مصرف بنزین در سال‌هایی که بنزین با کیفیت پایین تولید و مصرف می‌شد، روزانه ۶۰ میلیون لیتر بود و روزهای زیادی به دلیل آلودگی، کشور تعطیل می‌شد. این در حالی است که طبق گفته‌های علیرضا صادق‌آبادی - معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - هم‌اکنون روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، اما حتی یک روز هم به علت آلودگی هوا ناشی کیفیت پایین بنزین، تعطیلی در کشور نداشته‌ایم.

در همین باره بیژن زنگنه - وزیر نفت - به تازگی درباره وضعیت کیفیت بنزین گفته است: بنزین خوب و بد به این موضوع که ما مخازن نفتی زیادی داریم یا خیر ارتباطی ندارد، بلکه مرتبط با پالایشگاه‌های ماست. پالایشگاهی خوب است که می‌تواند بنزین خوب تولید کند. دولت تدبیر و امید حرکت بزرگی در زمینه کمیت و کیفیت بنزین انجام داده و آخرین بنزینی که تولید می‌کنیم یورو ۴ است.

ایران در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو نداشت، اما در سال گذشته مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو طبق اعلام وزیر نفت به ۷۶ میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می‌شود. در پالایشگاه تبریز که به‌تازگی چند طرح آن با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و در پالایشگاه بندرعباس، بنزین باکیفیت و عالی تولید می‌شود.

از سوی دیگر بهبود وضع هوا با دو موضوع بنزین و گازرسانی مرتبط است. آزاد شدن تردد خودروهای قدیمی نیمه‌سنگین که شب تا صبح در خیابان‌های کلانشهرها تردد می‌کنند و هیچ‌کدام دارای استاندارد نیستند، طبق تاکید زنگنه در آلودگی هوای کلانشهرها تاثیر فراوانی دارد. بر این اساس خودروهای نیمه‌سنگین فرسوده بسیار بد و غیرعادی گازوئیل مصرف می‌کنند، در حالی که مقدار آلودگی هوا از شب تا صبح باید کاهش یابد، اما با تردد این خودروها مردم هر صبح با بالاترین مقدار آلودگی هوا روبه‌رو می‌شوند.

اما از جمله اقدام‌های انجام شده برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، استفاده از گاز طبیعی در شهرها و در نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ است که سبب می‌شود آلودگی نیروگاه‌ها بر هوای شهرها تاثیر منفی نداشته باشد. برای نمونه آلودگی نیروگاه تبریز بر آلودگی هوای شهر تبریز، آلودگی نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه منتظرقائم بر هوای تهران و آلودگی نیروگاه اصفهان بر هوای شهر اصفهان تاثیر می‌گذارد.

بر این اساس اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه گاز طبیعی اهمیت بسیار زیادی داشته و سبب شده است که مقدار آلودگی هوای شهرها به‌طور محسوسی تغییر کند؛ به طوریکه وزیر نفت در این باره تصریح کرده اکنون من از اتاق کارم در ساعات ظهر و عصر می‌توانم کوه‌های تهران را ببینم، در حالی که تا دو یا سه سال پیش کوه‌های تهران به دلیل وجود غبار قابل مشاهده نبود.

در هر حال مجموع تولید روزانه بنزین در کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است. در تیرماه و مردادماه به ترتیب مقدار تولید بنزین ۱۱۱ و ۱۱۲ میلیون لیتر ثبت شد، بنابراین با توجه به مقدار مصرف بنزین کل کشور، اکنون بیش از ۱۱ میلیون لیتر تولید بنزین اضافه‌تر از میزان مصرف صورت می‌گیرد که همین مساله دولت را به سمت صادرات این فراورده نفتی سوق داده است.

 

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها