هر آنچه باید درباره سرطان دهانه رحم بدانید + راه‌های ابتلا و درمان

مرد‌هاهم دچارزگیل می‌شوندو این بیماری فقط منحصربه خانم‌ها نیست؛اگرمی‌توان باروش‌هایی مانع بروزسرطان شد.

 طاهره افتخار متخصص زنان و زایمان درباره بیماری سرطان دهانه رحم اظهار کرد: رحم از ۲ بخش دهانه و داخلی با یک لایه اندومتر (لایه‌های داخلی) و یک لایه میومتر (شامل سرطان و سارکوما) تشکیل شده، سرطان دهانه رحم یا سرویکس شایع‌ترین نوع سرطان در بین خانم‌هاست که عللی مختلف مانند سلول‌های سنگ فرشی ویروس‌ها و زگیل تناسلی در بروز آن موثر هستند.

 

وی در ادامه گفت: بهترین روش‌های تشخیص این نوع بیماری تست پاپ اسمیر، پاپ اسمیر‌های قدیمی و پاتولوژی از طریق تشخیص مولکول‌های DNA است اما زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد، برخی از آن‌ها ریسک سرطانی کمتری دارند؛ اگر افراد زیر ۳۰ سال مبتلا به زگیل تناسلی شوند سیستم ایمنی بدن آن‌ها خود به خود این ویروس را از بین می‌برد؛ ولی افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر در معرض خطرهستند و زودتر از بقیه به این بیماری مبتلا می‌شوند.

 

چه کسانی به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند؟

متخصص زنان و زایمان گفت: زگیل تناسلی بیشتر از طریق مقاربت منتقل می‌شود؛ افرادی که رفتار‌های پرخطر جنسی دارند یا در معرض ویروس HIV هستند حتما به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند.

 

افتخار گفت: سرطان داخل رحم، اندومتر (سلول‌های غددی) است؛ این نوع سرطان موجب قاعدگی‌های نامنظم وخونریزی‌های شدید می‌شود، خانم‌های چاق و دیابتی بیشتر در معرض این نوع بیماری هستند. خانم‌هایی که سالی یک بار عادت ماهانه می‌شوند و خونریزی شدیدی دارند هم حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا تشخیص به موقع انجام بگیرد، خونریزی شدید به این علت است که  تخمدان‌های این افراد استروژن ترشح می‌کند، اما حاوی پروژسترون نیست. 

 

وی درباره دیگر انواع سرطان‌های رحم گفت: سرطان سارکروما نادر است، اما درجه بدخیمی آن در افراد مختلف است. اگر فرد چکاپ روتین داشته باشد این بیماری حتما قابل پیشگیری است و در صورتیکه سرطان بدخیم نباشد می‌توان آن را با دارو درمان کرد. اما اگر بدخیم باشد و دیر تشخیص داده شود، پزشک مجبور به برداشتن تمام غدد لنفاوی و رادیکال ریشه‌ای می‌شود.

 

اگر سرطان به شکم یا لگن کشیده شده است، حتما باید رادیوتراپی انجام شود، گرچه ممکن است سرطان به کلیه‌ها هم سرایت کرده باشد، در این صورت ممکن است فرد با علائم بیماری کلیوی به پزشک مراجعه کند، اما تشخیص سرطان رحم داده شود البته مرد‌ها هم دچار زگیل می‌شوند و این بیماری فقط منحصر به خانم‌ها نیست؛ اگرمی‌توان با روش‌هایی مانع بروز سرطان شد.افتخار درباره درمان این نوع بیماری اظهار کرد: اگر افراد سلامت زندگی کنند، سبک زندگی خود را تغییر دهند، بهداشت فردی را فراموش نکنند.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها